صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

ایران در ایران

محصول خرما به دلیل افزایش دما کاهش یافت
گرما‌زدگی نخل‌های
سیستان و بلوچستان
شیما جهانبخش - سیستان و بلوچستان یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور است و معمولاً سالانه حدود ۲۸۰ هزارتن انواع خرما در این استان تولید می‌شود. نخلداران استان کماکان در حال برداشت محصول خرما هستند اما شواهد نشان می‌دهد گرمای بالای هوا در تابستانی که آخرین ماه آن را می‌گذرانیم سبب شده در سال زراعی جاری خشکیدگی، چروکیدگی و ریزش خرما نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد و در مناطقی که تحت تأثیر بارش‌های موسمی این استان بوده تولید انواع خرما حداقل ۱۵ درصد کاهش یابد.
 میانگین دما بالاتر از سال‌های گذشته
محسن حیدری، مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این زمینه اظهار داشت: در تابستان سال‌جاری میانگین دما در استان همانند سایر نقاط کشور یک درجه بالاتر از میانگین درازمدت بوده است. اما بسیاری از نقاط استان از جمله زابل و دلگان بارها دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه کردند.
وی البته این را هم افزود که امسال برخلاف سال گذشته که میزان و شدت بارش‌های مانسون ۴۰ درصد نسبت به بلندمدت افزایش یافته بود؛ کمتر از نرمال بوده است و گرمای تابستان خسارت محصول خرما را افزایش داد.
سعید نارویی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: سطح نخیلات استان ۶۷ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۵۶ هزار هکتار بارور است و سالانه در این نخیلات حدود ۲۸۷ هزار تن محصول تولید می‌شود. مهم‌ترین ارقام خرما در سیستان و بلوچستان مضافتی، ربی و پیارم است.
به گفته وی، سیستان و بلوچستان به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید بعد از کرمان دومین تولید‌کننده خرما در کشور است. وی با اشاره به اینکه برداشت خرما در برخی مناطق استان به پایان رسیده است، افزود: البته برداشت خرمای دیررس تا مهرماه ادامه دارد و در حال حاضر نخلداران حوزه ایرانشهر حدود ۵۰ درصد محصول خود و نخلداران حوزه زاهدان و سراوان تنها۳۰ درصد محصول خود را برداشت کرده‌اند. امسال پیش‌بینی می‌شود تولید خرما در استان سیستان و بلوچستان به ۲۹۰هزار تن برسد. در مناطق تحت تأثیر مانسون تولید خرما کاهش ۱۵ درصدی داشته است.
در همین حال نارویی در خصوص تأثیر گرمای امسال بر محصول خرما گفت: هر چند در سال‌های گذشته هم خشکیدگی و چروکیدگی خرما بر اثر دما خسارت‌هایی را به این بخش وارد می‌کرد اما امسال خسارت بیشتری بابت افزایش دما به تولید خرما وارد شده است. از سوی دیگر در برخی نقاط جنوبی استان از جمله شهرستان سرباز، ایرانشهر و قصر قند که تحت تأثیر بارش‌های مانسون هستند امسال در کنار رطوبت ناشی از بارش‌ها، دما نیز بالا رفت و ترشیدگی و ریزش خرما را زیاد کرد به گونه‌ای که انتظار می‌رود در این مناطق حدود ۱۵ درصد تولید را بابت این مشکل از دست بدهیم.
 گرما موجب آتش‌سوزی نخلستان‌ها شد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین تأکید کرد: امسال به دلیل بالا رفتن دما شاهد آتش‌سوزی نخلستان‌ها در برخی نقاط استان بودیم که می‌تو‌اند به دلیل سهل‌انگاری انسانی هم بوده باشد.
 به گفته وی، آتش گرفتن نخل‌ها پدیده‌ای است که هر ساله در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.

طراحی و اجرای سامانه «تصمیم‌یار پزشکی» در سمنان
سمنان- معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان سمنان گفت: سامانه «تصمیم‌یار پزشکی» مبتنی بر هوش مصنوعی برای ثبت و تحلیل داده‌های اقدامات سنگ‌شکن برون‌اندامی برای اولین بار در کشور در این دانشگاه طراحی و پیاده‌سازی شد.
 مجید میرمحمدخانی افزود: سامانه تصمیم‌یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ثبت و تحلیل داده‌های اقدامات سنگ‌شکن برون‌اندامی در قالب طرح فناورانه در معاونت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از شهریور امسال آغاز به کار کرد.
وی ادامه داد: برای سیاستگذاری صحیح و باکیفیت در زمینه پیشگیری و درمان به اطلاعات جامع و دقیق از بیماران در حوزه‌های مختلف بالینی نیاز است و سامانه تصمیم‌یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی به تجمیع، ذخیره و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.
میرمحمدخانی اضافه کرد: ثبت اختراع دستگاه هوشمند اندازه‌گیری فشارخون با تشخیص میزان دور بازو و سایز متناسب کاف با آن با مجموعه‌ای از کاف‌های مجاور هم و بررسی افسردگی و ارتباط آن با کنترل قند خون، از دیگر دستاوردهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در تابستان ۱۴۰۲ است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی