صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

آب شرب 90 درصد روستاهای کوهستانی و بالادستی مرزن‌آباد، از چشمه تأمین می‌شود

مشکل تأمین آب در«گرمابک»

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

مردم روستای «گرمابک» از توابع مرزن‌آبادچالوس در استان مازندران، چند روزی است که از نعمت دسترسی به آب شرب محروم شده و قطره‌ای آب برای نوشیدن، آن هم در هوایی گرم و شرجی ندارند. روستاییان کلافه‌اند؛ وضعیت زنان و کودکان از همه سخت‌تر است. چند تن از روستاییان با «ایران» تماس گرفته و خواهان رساندن صدایشان به گوش مسئولان شدند.
آنگونه که (م. ص)، یکی از اعضای شورای روستای گرمابک به «ایران» می‌گوید: «حدود یک هفته است مردم روستا، آب نداشته و تنها برای رفع نیازهای ضروری، از سرریز آب چشمه‌ای در بالادست، استفاده می‌کنند». او درباره چرایی قطع آب شرب روستا، می‌گوید: «حدود 10 سال است که آب روستای گرمابک از یک چشمه تأمین می‌شود. مردم روستا به صورت مشترک، پول جمع کرده و هزینه لوله‌کشی آب از چشمه تا روستا (12 کیلومتر) را تأمین کرده‌اند. طی این مدت نیز مشکلی وجود نداشت تا اینکه مردم روستای همجوار از یک هفته گذشته تاکنون، لوله‌های این چشمه را به بهانه کمبود آب از روستا خارج کرده و اجازه ورود آب به گرمابک را نداده‌اند».
مردم آب ندارند
طبق گفته این عضو شورای روستا، آب شرب گرمابک 10 سال است که از این چشمه تأمین می‌شود اما حالا مردم روستای همجوار، چشمه را محصور کرده و جلوی ورود آب به روستا را گرفته‌اند. این در حالی است که آب آن روستا از 4 چشمه تأمین شده و هیچ مشکلی نیز در تأمین آبرسانی ندارند. در حال حاضر شورای روستای گرمابک، این مشکل را با بخشدار مرزن‌آباد مطرح کرده است اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. مسئولان هر بار می‌گویند اداره آب و فاضلاب قرار است بازدید به عمل آورده و مشکل را حل و فصل کند. اما تا همین حالا که یک هفته از قطع آب شرب این روستا می‌گذرد، هیچ مسئولی به موضوع ورود نکرده و مردم همچنان با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تأمین آب از چشمه
«ایران» مشکل قطع آب شرب روستای گرمابک را با بخشدار مرزن‌آباد در میان گذاشته و از علل رخداد این حادثه پرس و جو می‌کند. مهدی صادق کوهستانی، بخشدار مرزن‌آباد با اشاره به اینکه 90 درصد روستاهای کوهستانی و بالادستی مرزن‌آباد از آب چشمه‌ها تغذیه می‌شوند به «ایران» می‌گوید: «لوله کشی‌های آب از چشمه تا روستاهای منطقه بعضاً با کمک اهالی روستا و در سالهای گذشته از طریق جهاد کشاورزی انجام شده است. در حال حاضر بخشی از چشمه‌ای که آب روستای گرمابک را تأمین می‌کند فروکش کرده و آب در فاصله 10-15 متر بالاتر، از سرچشمه سرریز کرده است. مردم روستای همجوار نیز این آب را ساماندهی کرده و لوله‌گذاری کرده‌اند. در حال حاضر شورای روستای گرمابک به بخشداری مراجعه کرده و خواهان حل و فصل این مشکل شده اند».

چشمه‌ای که ثبت نشده!
او با تأکید بر اینکه باید مجوز بهره‌برداری از چشمه‌ها، توسط امور منابع آب و اداره آب و فاضلاب شهرستان به نام روستا صادر شود، می‌گوید: «مردم روستای گرمابک این چشمه را باید سال‌ها پیش به نام خود ثبت می‌کردند اما تاکنون اقدامی نکرده‌اند؛ حالا روستای همجوار مدعی بهره‌برداری از آب این چشمه شده است. در حال حاضر بر اساس درخواست شورای روستای گرمابک، نامه‌ای به امور آب و فاضلاب ارسال کرده و خواهان بازدید از منبع تأمین آب شده‌ایم. لازم به ذکر است که همه چشمه‌ها کنار روستاها قرار نداشته و ما بعضاً چشمه‌هایی داریم که برای تأمین آب یک روستا، حتی تا 24 کیلومتر نیز لوله‌گذاری شده است».
آنگونه که بخشدار مرزن‌آباد می‌گوید: «برای حل این مشکل باید بدانیم که این چشمه که از آن هر 2 روستا منتفع می‌شوند، در مراتع کدام روستا قرار دارد. هر چند که در تلاشیم تدبیری بیندیشیم تا هر 2 روستا از آب چشمه منتفع شوند. در حال حاضر دبی چشمه بالاست و مردم هر 2 روستا می‌توانند به صورت مشترک از آن بهره‌مند شوند. هرچند باید خاطر نشان کرد اتخاذ تصمیم صحیح منوط به بازدید میدانی و بررسی پیشینه و... است».

مقاومت سنتی
اما چرا در تمام این سال‌ها، لوله‌کشی آب شرب روستاها توسط اداره آب و فاضلاب منطقه انجام نشده است تا حالا شاهد مشکلاتی از این دست نباشیم؟ بخشدار مرزن‌آباد در این خصوص پاسخ می‌دهد: «در حال حاضر شبکه آبرسانی روستای گرمابک و چند روستای اطراف تحویل اداره آب و فاضلاب نشده است، زیرا بخشی از مردم این روستاها، همچنان مقاومتی سنتی نسبت به ورود اداره آب و فاضلاب به ساماندهی و تأمین آب دارند. آنها می‌گویند طی سال‌های گذشته با هزینه خود و کمک جهادسازندگی، لوله‌کشی از چشمه‌ها را انجام داده‌اند و نمی‌توانند هزینه‌ای جدید هم بابت کنتورکشی و... به اداره آب وفاضلاب پرداخت کنند. از طرفی باید خاطر نشان کرد که شهرستان چالوس متشکل از دو بخش مرکزی و مرزن‌آباد، حدود  140 روستا دارد که تکمیل شبکه آبرسانی به آنها توسط اداره آب و فاضلاب به اعتباری بالا نیازمند است. این در حالی است که سالیانه حدود 4-5 هزار متر لوله تحویل سازمان آب و فاضلاب شده اما مشکل تقسیم عادلانه آب میان روستاها کار را سخت‌ می‌کند. بخشدار مرزن‌آباد در آخر تأکید می‌کند: «برای حل مشکل قطع آب شرب روستای گرمابک، اوایل هفته جاری به همراه مسئولان اداره آب و فاضلاب منطقه، بازدیدی به عمل آورده و مشکل را بزودی برطرف خواهیم کرد».

جستجو
آرشیو تاریخی