صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یک رسانه امریکایی از نگرانی‌‌ها درباره توان نظامی جبهه مقابل واشنگتن سخن گفت

کابوسی به نام عین‌الاسد

سه سال و نیم پس از حمله بی‌سابقه موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه نیروهای امریکایی در عراق که پاسخ اولیه به عملیات ترور شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد قلمداد می‌شد، یک رسانه امریکایی در گزارشی با اشاره به آسیب‌های این حمله موشکی گسترده به پایگاه عین‌الاسد، خاطر نشان کرد که این حمله، گوشه‌ای از پیامدهای هرگونه درگیری احتمالی ایالات متحده در آینده با دشمنانی همچون چین و روسیه است.
به گزارش ایسنا، بیزینس اینسایدر در گزارش خود حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد در عراق را که در ژانویه ۲۰۲۰ انجام گرفت، بی‌سابقه توصیف و تأکید کرد که این حمله نمای نگران‌کننده‌ای از آسیب‌های کمتر قابل مشاهده اما طولانی‌ مدتی که احتمالاً سربازان امریکایی در جنگ‌های آینده متحمل خواهند شد، ارائه کرد.
بیزینس اینسایدر در ادامه به ارائه جزئیاتی درباره این حمله پرداخت و نوشت: نیروهای حاضر در عین‌الاسد تنها چند ساعت قبل اخطار دریافت کردند و این پایگاه مجهز به سامانه دفاع هوایی قادر به رهگیری موشک‌ها نبود. هنگامی که ۱۱ موشک که هر کدام حامل کلاهک‌هایی به وزن ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پوندی (۴۵۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم) بودند، اصابت کردند برخی از سربازان امریکایی در اثر انفجارها از موقعیت خود در برج‌های نگهبانی به بیرون پرتاب شدند.
این رسانه امریکایی در ادامه به روایت آنچه دولت ترامپ از آسیب‌دیدگان حادثه گزارش داده بود، پرداخت و نوشت: ۱۰۹ نفر از پرسنل امریکایی در عین‌الاسد در نهایت با آسیب‌های مغزی تروماتیک یا TBI تشخیص داده شدند و احتمالاً تا پایان عمر خود سردردهای مکرر و علائم مرتبط با PTSD را خواهند داشت. به تعدادی از این نیروها به پاس جراحات وارده، نشان قلب بنفش اعطا شد.
به نوشته این رسانه امریکایی، رابرت هیلز، سرگرد ارتش ایالات متحده که بالاترین رتبه پزشک در پایگاه عین‌الاسد در طول حمله بود بیش از یک سال بعد در مصاحبه‌ای با برنامه 60 Minutes گفت که درک محدودی از آسیب‌های مغزی که چنین حمله‌ای ایجاد می‌کند، وجود دارد. وی افزود: مطالعات زیادی درباره این سطح از موج کوبه‌ای انجام نشده است، فقط به این دلیل که این حمله موشکی بسیار منحصر به فرد بود، زیرا هرگز در تاریخ اتفاق نیفتاده است که یک نیروی زمینی در معرض ۱۱ موشک بالستیک قرار گیرد. بیزینس اینسایدر در ادامه حمله به پایگاه عین‌الاسد را به عنوان یک «نمونه مدرن نادر» توصیف کرد که نیروهای امریکایی با سلاح‌های همتای خود روبه‌رو شده و در نتیجه تعداد قابل توجهی از نیروها TBI‌های ضعیف‌کننده را متحمل می‌شوند.
این رسانه امریکایی همچنین به استفاده از پهپاد در جریان جنگ اوکراین اشاره کرد و نوشت: این امر بویژه در مورد تخلیه هوایی صادق است. جنگ در اوکراین نشان داده است که عملیات هوایی در برابر یک دشمن نزدیک به همتا چقدر سخت خواهد بود و کمپین‌های اخیر در خاورمیانه نمونه‌هایی از اینکه چگونه دشمنان می‌توانند از هواپیماهای بدون سرنشین ارزان‌قیمت برای رقابت با حریم هوایی در میدان نبرد استفاده کنند، ارائه داده است. بیزینس اینسایدر در پایان خاطر نشان کرد: با افزایش احتمال وقوع یک جنگ یا حتی درگیری محدود ایالات متحده با یک دشمن نزدیک به همتا(نظیر چین و روسیه) و از بین رفتن مزایای دیرینه ارتش ایالات متحده، توسعه تکنیک‌هایی برای پیشگیری و درمان TBI ضروری است. حمله عین‌الاسد یک نمایش از خطرات مرگباری بود که نیروهای امریکایی در میدان‌های نبرد در آینده با آن مواجه خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی