صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اخبار فرهنگی

سریال «سووشون» بزودی پخش می‌شود
سریال نمایش خانگی «سووشون»، اقتباسی از رمان پرآوازه سیمین دانشور نویسنده شهیر ایران، با سرمایه‌گذاری صددرصدی نماوا در جدول پخش این پلتفرم قرار گرفت. تاریخ آغاز پخش سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی که بیش از یک‌سال از شروع فیلمبرداری‌اش می‌گذرد، بزودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

همزمان با هفته دولت قطعه سرود «دولت مردم» منتشر شد
دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند سال گذشته سرود جدیدی با نام «دولت مردم» همزمان با هفته دولت با هدف امیدآفرینی و همدلی منتشر کرد. این قطعه توسط گروه سرود طاها لارستان به سرپرستی احسان تابنده خوانده شده و با شعری از حسین صیامی، آهنگسازی علی باقری‌فرد و تنظیم حمیدرضا باقری منتشر شده است. محوریت اصلی این سرود معرفی دولت سیزدهم به‌عنوان دولتی در خدمت مردم بوده و از کلید‌واژه «وعده صادق» به‌عنوان شعار این دولت استفاده کرده است.

 

چند اثر هنری در دولت سیزدهم مجوز خروج از کشور گرفت؟
اداره کل هنرهای تجسمی به مناسبت هفته دولت گزارش عملکرد خود را از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان مرداد سال‌ جاری ارائه کرد که بر اساس آن، این اداره کل مجوز خروج از کشور ۳ هزار و ۸۳۹ اثر هنری را صادر کرده است. بر پایه گزارش مذکور، نگارخانه‌های پایتخت در دو سال گذشته فرایند برگزاری ۸۰۹ نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی را مطابق دستورالعمل مربوطه با این مرکز هماهنگ کرده‌اند. همچنین در دو سال گذشته مجوز فعالیت ۱۸۶ نگارخانه مورد تمدید قرار گرفته و برای تأسیس ۲۵ نگارخانه نیز مجوز صادر شده است. ثبت مالکیت معنوی برای ۹۴۵ اثر هنری و صدور جواز تأسیس برای ۸۰ دفتر گرافیک، از دیگر اقدامات اداره کل هنرهای تجسمی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان مرداد سال‌ جاری است. همچنین ۱۳۰ درخواست برای صدور گواهی هنری از سوی هنرمندان حوزه تجسمی به این اداره کل واصل شده که کلیه گواهی‌های مذکور به درخواست‌کنندگان تخصیص یافته است.

 

کتاب «من هم دلم گریه می‌خواست» منتشر شد
کتاب «من هم دلم گریه می‌خواست» مروری بر زندگی هنرمند فقید عطاءالله صفرپور و نمایش روحوضی در جبهه‌های جنگ تحمیلی، نوشته حجت شاه‌محمدی به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است. «من هم دلم گریه می‌خواست» در دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری استان گلستان تهیه شده که به موضوع حضور گروه نمایش‌های کمدی استان گلستان در جبهه‌های جنگ تحمیلی پرداخته است. کتاب از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول با نام «سیر زندگی از تولد تا مرگ» به زندگینامه عطاءالله صفرپور، هنرمند سیاه‌باز فقید گرگانی می‌پردازد. بخش دوم کتاب با عنوان «جیجک‌علیشاه در جبهه‌های جنگ تحمیلی» به حضور سیاه‌بازان گرگانی در میدان جنگ و میان رزمندگان اسلام اشاره دارد. «من هم دلم گریه می‌خواست» داستانی است توأمان با خنده و گریه که هر خواننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ روایتی واقعی از تلاش یک گروه نمایش روحوضی برای تقویت روحیه رزمندگان در خط مقدم جبهه‌ها./ مهر

 

 «بازپرس» پربیننده‌ترین سریال تلویزیون شد
مرکز تحقیقات صدا‌و‌سیما آخرین وضعیت مخاطبان را نسبت به تماشای سریال‌های تلویزیونی در نیمه دوم مردادماه منتشر کرد.  این مرکز گزارشی درباره وضعیت «سریال‌های تلویزیون از نگاه مخاطبان» (نیمه دوم مردادماه) تهیه کرده که براساس آن «بازپرس» با 22.5 درصد بیننده در میان پاسخگویان این نظرسنجی، پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون شده و توانسته است رضایت 83.9 درصدی تماشاگران را از آن خود کند. از میان سریال‌های در حال پخش از شبکه‌های مختلف سیما، پس از سریال بازپرس، «عشق کوفی» با میزان بیننده 13.4 و میزان رضایت 81.8 درصدی در میان پاسخگویان این نظرسنجی در جایگاه دوم قرار گرفته است. جامعه آماری نظرسنجی مذکور، افراد 12 سال و بالاتر ساکن در تهران و 30 استان کشور هستند./ تسنیم

جستجو
آرشیو تاریخی