صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست خبری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی مطرح شد

افزایش 87 درصدی بودجه برای خدمات‌دهی هرچه بهتر به مراجعه کنندگان

گروه فرهنگی/ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاونان وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌هایی که در این سازمان طی دو سال اخیر صورت گرفته، از افزایش 87 درصدی بودجه به عنوان یکی از اتفاقات مهم در جهت خدمات دهی هرچه بیشتر به مراجعه‌کنندگان یاد کردند.
 تلاش برای برطرف ساختن کاستی‌های گذشته
 به گزارش «ایران» علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن تبریک هفته دولت گفت: «طی دو سالی که از روی کار آمدن دولت سیزدهم و به تبع آن آغاز مدیریتمان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گذشته، چند هدف عمده مد نظر ما بوده است، اولین مورد برطرف ساختن کاستی‌ و کمبودهای دوره‌های قبل بوده که البته اتفاقی طبیعی در طول هر دوره مدیریتی محسوب می‌شود.»
وی ادامه: «مورد دوم حرکت به سوی آینده، تلاش برای بهبود شرایط در راستای تحقق دسترسی بهتر و بیشتر از امکانات و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی، همچون رسیدگی به ساماندهی منابع، بهبود دیجیتال سازی و ساماندهی اسناد جمع‌آوری شده از دیگر سازمان‌ها،بخش دیگری از محورهای مد نظرمان بوده است.»
مختارپور در پاسخ به این سؤال که وضعیت شیفت شب کتابخانه ملی به کجا رسید نیز گفت: «اعضای کتابخانه ملی را فقط افراد کارشناسی ارشد به بالا، بجز چند استثنا تشکیل می‌دهند که مجموع کل اعضای کتابخانه ملی به حدود ۲۵۰ هزار عضو می‌رسد. با توجه به مشکل سازمان در بحث خدمات‌دهی به اعضا و نیز در نظر داشتن اینکه ظرفیت‌های سالن‌های ما محدود است و از سوی دیگر با دقت به اینکه از سال ۹۲ نوبت شب به این شکل دایر شده و قبلاً برقرار نبوده است، گزارش‌هایی مبنی بر ناکارآمدی شیفت شب به دستمان رسید.»
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: «بر اساس این گزارش‌ها، استفاده حداکثری از این شیفت از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۶:۳۰ صبح برابر حدود 50 نفر بوده که استفاده اغلب آنها تا ساعت 24 بیشتر نبوده است. مابقی ساعات نیز به حضور افراد معدودی که در نمازخانه یا میزهای تالار به استراحت می‌گذراندند محدود بوده است. از آنجایی که برقراری شیفت شب مستلزم در نظر داشتن هزینه بسیاری است، صرف آن برای حدود ۵۰ نفر، با آن شرایط منصفانه و به صلاح نبود. از آن مهم‌تر اینکه در هیچ کجای اساسنامه سازمان این نوع خدمات به عنوان تکلیف ذکر نشده است، بنابراین ساعت شیفت شب را تا ساعت ۲۴ حفظ کرده و از ساعت ۲۴ تا ۶ بامداد برای کاهش هزینه‌ها حذف شد.»
  وعده شهرداری برای برطرف کردن مشکل پارکینگ
 مختارپور در بخش دیگری از سخنان خود درباره بحث فقدان امنیت برای خودروهای مراجعه کنندگان به کتابخانه ملی نیز اشاره کرد وگفت: «مسأله عدم امنیت پارکینگ فقط متعلق به حوزه کتابخانه ملی نیست و فضای مشترک با اراضی عباس آباد را شامل می‌شود، چون بیشتر اتفاقات هم در قسمت شرقی کتابخانه صورت گرفته که در حوزه ما نبوده است و مربوط به فضای عمومی است.»
وی ادامه: «موضوع به دادگستری، نیروی انتظامی و مدیریت اراضی عباس آباد هم اعلام شد با این حال ما با هزینه خودمان دوربین نصب کردیم اما راه‌حل اساسی احداث پارکینگ طبقاتی است؛ مهم‌ترین مسأله‌ای که از حدود بیست سال قبل مورد غفلت قرار گرفته است. سال ۸۴ قراردادی با شهرداری تهران بسته شده و احداث پارکینگ در ضلع شمالی کتابخانه موضوع قرارداد بوده است که متوقف می‌شود. در این رابطه یک گودبرداری هم انجام و نیمه‌تمام رها شد که موجب بروز آسیب به دیوار بخشی از مخازنمان شد.»
به گفته مختارپور با آنکه احداث پارکینگ طبقاتی خارج از وظایف این نهاد است؛ اما با پیگیری‌های انجام شده موفق به راه‌اندازی مجدد آن شده‌اند. شهرداری در حال حاضر وعده اتمام طرح مذکور را طی دو تا سه سال آینده داده و قرار شده که هر طبقه بعد از اتمام مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا به مرور شاهد پاکسازی محوطه از خودروهای پارک شده باشیم.»
در سال‌های پایانی دولت دوازدهم به دنبال بارندگی، خبری مبنی بر آب‌گرفتگی ساختمان کتابخانه ملی و از میان رفتن اسناد مهمی در طبقه منفی پنج این ساختمان منتشر شد. مختارپور درباره وضعیت اسنادی که پیش‌تر گفته شده بود و بخشی از آنها همچنان موجود هستند نیز افزود: «طبق گزارش ریاست محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی وقت در دولت دوازدهم، اعلام شده بود که ساختمان اسناد در محلی دایر شده که روی منابع آب زیرزمینی قرار دارد، این در حالی است که تا چند طبقه زیر زمین هم پیشروی کرده‌اند و شرایط موجود سبب شده که انجام برخی اقدامات هم نتواند مانع ورود آب شود. در آن زمان اظهار نظرهای مختلفی درخصوص اینکه اسناد از میان رفته مهم بوده‌اند یا نه منتشر شد. بر اساس تجربه مدیریت گذشته سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ما بعد از جمع‌آوری و جمع‌بندی مستندات نقاط ضعف را برطرف کردیم؛ آنچنان که حتی بارش‌های شدید پیش از نوروز هم آب‌گرفتگی و آسیبی را به دنبال نداشت.»
  ارائه گزارش از چهار معاونت
 در بخش دیگری از این نشست، عصمت مؤمنی معاون کتابخانه ملی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت پرداخت؛ از جمله تلاش برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر در راستای مبادله اطلاعات و شفاف‌سازی هرچه بیشتر. خریداری قانونی کتاب‌هایی که در بازار نشر در دسترس نیستند از دیگر اقدامات این بخش کتابخانه ملی است.
فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال نیز با بیان خلاصه‌ای از آنچه در این معاونت گذشته از جدیت بیشتر برای اسکن اسناد موجود برای امکان دسترسی هرچه بیشتر مراجعه‌‌کنندگان و اعضا صحبت کرد. بر این اساس 9 هزار و 190 سند درخواستی اسکن شده است. ارائه خدمات دیجیتال‌سازی منابع سازمان بر اساس تعیین اولویت‌ها از سوی معاونت کتابخانه و اسناد در مجموع 15 هزار و 106 عنوان ذکر شده که کار عمده آنها در مراحل نهایی است. صدر، آماری از تعداد مراجعه کنندگان به وب‌گاه اصلی و همچنین سامانه دیجیتال ارائه کرد.
محمد هادی ناصری، سرپرست معاونت اسناد ملی سازمان نیز از دیگر حاضران در این نشست بود. او ضمن برشمردن برخی دلایل در چرایی مهم خواندن اسناد ملی، آماری درباره تعداد اسناد موجود در این سازمان به تفکیک اسناد آرشیوی، اسناد راکد و...ارائه کرد.
هوتن والی‌نژاد معاون توسعه و مدیریت منابع نیز جزئیاتی از اختصاص منابع مالی طی دو سال اخیر برای تجهیز و نوسازی بخش‌های مختلف این معاونت ارائه کرد. از جمله اطلاعات جالب توجهی که این مسئول فرهنگی ارائه کرد می‌توان به افزایش 87 درصدی بودجه اشاره کرد؛ اتفاقی که به گفته والی‌نژاد در همراهی سازمان بودجه با نمایندگان مجلس رخ داده است. خرید 185 دستگاه دوربین، 140 دستگاه کامپیوتر و 10 دستگاه اسکنر از کالاهایی هستند که بزودی در بخش‌های مختلف این نهاد در راستای تلاش برای افزایش سطح کیفی خدمات‌دهی به مراجعه کنندگان به کار گرفته می‌شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی