صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه روایت خدمت:

در آستانه خودکفایی کاغذ قرار گرفته‌ایم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از نخستین نمایشگاه روایت خدمت بازدید کرد. وی در این دیدار با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین کاغذ گفت: ما در آستانه خودکفایی در حوزه کاغذ قرار گرفته‌ایم و به زودی جشن خودکفایی تولید کاغذ فرهنگی را برگزار می‌کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی با حضور در غرفه‌های مختلف با نمایندگان وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف حاضر در این نمایشگاه گفت‌و‌گو کرد. وی با حضور در غرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتظار جهش در بخش بازی‌های رایانه‌ای را داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه به لباس خوب، عفیف و مرغوب نیاز دارند، گفت: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در کشور راه‌اندازی و لباس‌هایی با فرهنگ ایرانی-اسلامی تولید خواهد شد. رویدادهای مهم کشور را با دستاوردهای کم‌نظیری در حوزه‌هایی همچون سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نمایشگاه قرآن برگزار کردیم. فقط در فصل بهار ۲۵ میلیون ایرانی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری پول دادند و در رویدادهایی نظیر اجراهای صحنه‌ای، سینما و موسیقی شرکت کردند. در زمینه فروش بلیت سینما رکوردهای تاریخی شکسته شد و مردم رونق اصلی فرهنگ و هنر را در ماه‌های اخیر مشاهده می‌کنند. در همه بخش‌ها میزان حضور بشدت بالا رفته و استقبال گسترده از همه فعالیت‌های ما به واسطه فضای پرنشاط و بی‌حاشیه‌ای است که فراهم شده و این ابتکار و دستاورد بزرگ دولت انقلابی است.
محمدمهدی اسماعیلی همچنین درباره تأمین کاغذ نیز گفت: روزی که ما کار را در دولت مردمی شروع کردیم حجم تولید کاغذ داخلی بین 5 تا ۱۰ هزار تن بود اکنون این عدد به ۷۵ هزار تن رسیده و با افتتاح مجموعه‌ای تا پایان سال این میزان به ۱۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از نیاز حوزه نشر با کاغذ تولید داخل رفع می‌شود، توضیح داد: ۱۴۵ میلیون جلد از کتاب‌های آموزش و پرورش با کاغذهای تولید داخل به چاپ رسیده است. کل نیاز کاغذ برای تولید محصول‌های فرهنگی نظیر کتاب و روزنامه حدود ۸۵ هزار تن است و ما در آستانه خودکفایی در حوزه کاغذ قرار گرفته‌ایم و به زودی جشن خودکفایی تولید کاغذ فرهنگی را برگزار می‌کنیم.
اسماعیلی در مورد هدیه دولت به خبرنگاران نیز گفت: بیش از 8 هزار خبرنگاری که در سامانه معاونت مطبوعاتی ثبت‌نام کرده بودند روز گذشته هدیه دولت به مناسبت روز خبرنگار به حساب آنها واریز شد. طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ خبرنگاری که برای ثبت‌نام در این سامانه مشکل داشتند نتوانستند این هدیه را دریافت کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این هدیه به برخی خبرنگارانی که در مجموعه‌های رسمی مشغول به کار هستند، تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: افرادی که فراموش کرده‌اند در سامانه جامع خبرنگاران ثبت‌نام کنند، می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه از هدیه دولت که به مناسبت روز خبرنگار به خبرنگاران اهدا شد، بهرمند شوند.
نخستین نمایشگاه روایت خدمت با شعار «وعده، وفا» و با هدف معرفی دستاوردهای دو ساله دولت سیزدهم از چهارم تا هفتم شهریور در سالن‌های ۸ و ۹ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
تراز بودجه فرهنگی در کشور رشد کرده است
وی همچنین با حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: وعده حمایت دولت و وزارت فرهنگ از برنامه‌های مصوب فرهنگی استان‌های دارای سند برش فرهنگی محقق شده و تخصیص منابع مالی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور به این موضوع اتفاق مهمی است که در دولت جدید رخ داده است.
اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور ادامه داد: در حال حاضر با افزودن رایزن‌های فرهنگی در کشورهایی مانند الجزایر و تونس در مسیر گسترش دیپلماسی فرهنگی هستیم و با تأسیس شبکه اعزام مبلغان فرهنگی گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است. به بخشی از این گام‌های مهم در تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره شده و امیدواریم بعد از تصویب نهایی این برنامه از سوی شورای نگهبان، شاهد رشد کم‌نظیری در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر کشور باشیم. در دوره جدید وزارت فرهنگ و دولت مردمی تراز اقتصاد فرهنگ و هنر رشد کم‌نظیری داشته و این موضوع تقریباً حل شده است و سهم افزایش ۲۰ درصدی بودجه‌های فرهنگی کشور نیز در هر سال پیش‌بینی شده است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه بسته کاملی از بودجه‌های فرهنگی با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده که در این میان سهم مساجد قابل توجه بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزایش بودجه مؤسسات فرهنگی مردمی در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: در مجلس یازدهم ارتقای فوق‌العاده‌ای در حوزه بودجه فرهنگی رخ داد که نمونه آن کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی به مؤسسات مردمی با نظارت مجلس در دو سال اخیر بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی