رقابت تکراری با ماتادورها در جام‌جهانی بسکتبال

ایران با فرانسه و لبنان در گروه بازنده‌ها

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

تیم ملی ایران امروز از ساعت ۱۷:۳۰ در جام‌جهانی 2023 به مصاف اسپانیا می‌رود. در ادامه این رقابت‌ها، شاگردان هاکان دمیر باید به مصاف اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی بروند. تیم ملی کشورمان بعد از شکست تلخ برابر برزیل و واگذاری نتیجه در 13 صدم ثانیه پایانی بازی با ساحل عاج در کارنامه جام‌جهانی‌اش ثبت شد امروز باید با رقیبی بازی کند که در دوره قبلی جام‌جهانی نیز با آن همگروه بود. دیداری که در دوره قبل جام‌جهانی تا پایان کوارتر سوم شاگردان مهران شاهین‌طبع پیش بودند و حالا باید دید این بار با هاکان دمیر سرمربی ترکیه‌ای چه نتیجه‌ای مقابل مدافع عنوان قهرمانی کسب می‌کنیم.»
اسپانیایی‌ها در یک پنجره مانده به پایان مراحل انتخابی‌، صعود به جام‌جهانی را قطعی کردند که عجیب‌ترین نتیجه آنها در انتخابی‌ها باخت ۸۲ - ۷۶ مقابل گرجستان در تفلیس بود که باعث ثبت نخستین صعود گرجی ها به جام‌جهانی نیز شد.
در ضمن این تیم یکی از پنج کشوری است که بیش از یک بار قهرمان جام‌جهانی شده و اولین قهرمانی را در ۲۰۰۶ ژاپن با شکست دادن یونان در فینال رقم زد. دومین قهرمانی هم در ۲۰۱۹ چین بدست آمد، جایی که آنها آرژانتین را در فینال شکست دادند.
اما ماتادورها برای سیزدهمین بار و یازدهمین دوره متوالی در جام‌جهانی حضور دارند و در 6 دوره گذشته (از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۳) تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرده‌اند. ریکی روبیو MVP مسابقات جهانی ۲۰۱۹، بزرگ‌ترین غایب ترکیب اسپانیا در اندونزی است.
همچنین حضور فوق‌ستاره‌هایی چون رودی فرناندز (قهرمان دو دوره جهان)، برادران ویلی و خوانچو هرنانگومز (قهرمان یک دوره جهان)، ماتادورها را در لیست اصلی‌ترین شانس‌های قهرمانی قرار داده که باید دید آیا به سومین قهرمانی خود در جام‌جهانی دست خواهند یافت یا خیر؟
البته باید اشاره کنیم که ماتادورها دو اسطوره تاریخ بسکتبال خود یعنی برادران گسول (مارک و پائو) را به دلیل خداحافظی از دنیای بسکتبال در اختیار نخواهند داشت و اکنون «عثمان گاروبا» وظیفه سنگینی به عنوان جانشین این دو فوق‌ستاره سابق، برعهده دارد. این تیم در دور بعدی کار سختی مقابل تیم‌های کانادا و لتونی دارد.
به هر حال نتیجه این بازی هر چه باشد برای ایران تفاوتی در رده‌بندی‌اش ندارد و این تیم با قرار گرفتن در رده آخر گروه در مرحله دوم باید به گروه بازنده‌ها برود و با فرانسه و لبنان دیدار کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی