صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

سردار شهید باکری از«موقعیت مهدی» تا «عاشورا»

جبارآذین
منقد و مدرس سینما و تلویزیون

تولید آثار مقاومتی شخصیت‌محور در حالی که هزاران شخصیت نامدار و گمنام دوران دفاع مقدس و داستان زندگی و مبارزات آنها در سینما و تلویزیون در قالب فیلم و سریال ساخته و ارائه نشده‌ است، در کنار کم‌کاری و کم‌توجهی در تصویر‌سازی هنرمندانه از صدها عملیات بزرگ و حماسی دوران دفاع مقدس که بر پرده سینما و قاب سیما نقش نبسته‌اند، از مهم‌ترین کاستی‌های سینمای دفاع مقدس در سال‌های گذشته بود، اما در همسویی فکری و فرهنگی مسئولان سینما و رسانه ملی در جهت تولید آثار بامحتوا و فاخر در این راستا، تحولات محتوایی و ساختاری چشمگیری شکل گرفته است.
تولید مینی سریال ارزشمند و با محتوا و شخصیت‌محور «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر، تازه‌ترین حرکت تلویزیون در این حوزه است. سریال باارزشی که در ساخت آن، پژوهش درست، داستان‌سازی مقبول، صمیمیت و صداقت در واقع‌نمایی و هنرمندی در ساختار هنری و تصویرآفرینی، شخصیت‌پردازی باورپذیر، بازی‌های درخشان بازیگرانش و کارگردانی متفکرانه و سنجیده، نقش‌های اساسی را ایفا کرده‌اند.
هادی حجازی‌فر که فارغ‌التحصیل رشته نمایش عروسکی است، پیش‌تر براساس زندگی سردار مهدی باکری فیلم موفق «موقعیت مهدی» را روانه اکران کرده بود. این فیلم با استقبال تماشاگران و منقدان روبه‌رو شد و شایستگی‌های هنری حجازی‌فر را در برابر اهل هنر و نقد و ملت ایران به نمایش گذاشت. «موقعیت مهدی» برای امتیازهای خوب فراوانش در چهلمین جشنواره فیلم فجر، در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود که پنج جایزه و از جمله سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرد. «عاشورا» که دارای همان امتیازها در ساختار هنری و کارگردانی و پردازش شخصیت‌ها و... است توانست افزون بر موفقیت‌های سینمایی، موفقیت‌های فراوان تلویزیونی را هم نصیب حجازی‌فر و همکارانش در تولید سریال کند.
در فیلم و سریال حجازی‌فر، در کنار او که ایفاگر نقش شهید مهدی باکری است وحید آقاپور و بخصوص بازیگر مستعد و توانا ژیلا شاهی که ایفاگر نقش «صفیه مدرس» همسر شهید گرانقدر مهدی باکری است، بازی‌های دیدنی به نمایش گذاشته‌اند.
سریال قوی و جذاب زندگینامه‌ای، اجتماعی، تاریخی و مقاومتی «عاشورا» به برشی از زندگی شهدای والامقام مهدی و حمید باکری می‌پردازد و به عنوان یک اثر تلویزیونی درجه یک و مانا در کنار بهترین‌های رسانه ملی در عرصه سریال‌سازی و برترین آثار هنری مقاومتی ایران ایستاده است.
امیدواریم حرکت قابل تأمل و بالنده‌ای که با تولید «موقعیت مهدی»‌ها در سینما و «عاشورا»‌ها در رسانه ملی آغاز شده با قوت و قدرت تداوم یابد و شاهد درخشش چهره‌های نورانی شهدای بزرگ انقلاب و دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ایران اسلامی باشیم. عاشورا محصول سیمافیلم است و ابوالفضل صفری و عبدالله شهبازی تهیه آن را به عهده داشته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی