صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

طالقانی، نوشتن را راه تلقی می‌کرد
ابراهیم اکبری‌دیزگاه، نویسنده در کانال شخصی‌اش نوشت: دولت‌آبادی از مرحوم طالقانی نقل می‌کند که در زندان به او گفته؛ «بنویسید. راه دیگری وجود ندارد.» اینکه سید محمود طالقانی نوشتن را «راه» تلقی می‌کند و همچنین راه منحصر‌به‌فرد، حاکی از آن است که به ذات «کلمه» نزدیک است. طالقانی با توجه به انسی که با کتاب مقدس و قرآن دارد به نیکی می‌داند؛ در آغاز کلمه بود. در آخر هم کلمه هست؛ هو‌الاول و‌الاخر. از این رهگذر نوشتن نوعی رسم یا وصل کردن اول به آخر است و فلذا این تنها راه است.


ویژگی‌های اساسی جامعه آگاه
 حاتم ابتسام، نویسنده و فعال فرهنگی درباره مسائل اجتماعی کشور نوشت: شاید برای همه بحران‌های اجتماعی و کسری‌های فرهنگی راه‌حل عاجل نداشته باشیم، اما فکر می‌کنم دست‌کم جامعه‌ای هستیم که مسائل‌مان را می‌شناسیم. در تشخیص اینکه کجا بمباران شده است، کجا نشتی داریم و کجا کسری دارد، گیج نمی‌زنیم. این را از ویژگی‌های اساسی جامعه آگاه و نزدیک به قله می‌دانم.


اگر در ایران این‌قدر فعال بودند، موفق‌تر می‌شدند
عطیه کشتکاران، نویسنده درباره مهاجرت گفته است:از مطالعات جدی‌‌ام در توئیتر، درباره تجربه مهاجرته. یکی نوشته بود ۸ سال چهار نفره در خونه ۵۰ متری زندگی کردن. دیگری که اینجا کسب‌وکار داشت با التماس رفته تو یه کافه پیشخدمت بشه. اون یکی شبا تو آفیسش می‌خوابید. هر روز مطمئن‌تر می‌شم اینا اگر تو ایران همین پشتکار رو داشته باشن، موفق هستند.


علیه اعتماد مدیران
کبری آسوپار، روزنامه‌نگار هم با اشاره به مهاجرت مجری‌‌های صداوسیما و تأثیر آن بر اعتماد کشور نوشت: نتیجه رفتن مجری‌هایی که تریبون و امکان کار برای‌شان فراهم بوده، بی‌اعتمادی و سختگیری مدیران برای پذیرش افراد در صداوسیما است. مثلاً وقتی مزدک میرزایی از پشت خنجر می‌زند و به رسانه حامی تروریست‌ها می‌رود، مدیران را می‌رساند به اینکه به هر کسی اعتماد نکنند و حلقه تنگ‌تر می‌شود.
 

یک نکته درباره سریال عاشورا
علی‌اصغر محرم‌زاده، فعال فضای مجازی با اشاره به سریال عاشورا گفته است: سال‌هاست بزرگ‌ترهای ما که سواد ندارند و فارسی هم بلد نیستند از تماشای تولیدات صدا‌وسیما محرومند، حالا یک سریال باکیفیت در مورد قهرمانی ترک‌زبان تولید شده که بخشی از آن ترکی است و همان بخش ترکی زیرنویس فارسی دارد‌، صدای عده‌ای درآمده که واویلا پان ترک‌ها صدا‌و‌سیما را قبضه کردند!


50 سال مرگ هنری
 اکبر نبوی، فعال فرهنگی و منتقد سینما درباره درگذشت گلستان با اشاره به 50 سال عدم فعالیت هنری نوشت: پس از درگذشت ابراهیم گلستان، همه از کارهای هنری او (قوی یا ضعیف) در سال‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی یاد می‌کنند و این یعنی از مرگ هنری او بیش از ۵۰ سال می‌گذرد. هزاروچهارصد‌ودو، سال مرگ تقویمی اوست.
 

استعفای رئیس موزه بریتانیا پس از افشای سرقت
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به خبر استعفای رئیس موزه بریتانیا نوشت: استعفای رئیس موزه بریتانیا پس از افشای سرقت حدود ۲۰۰۰ قطعه تاریخی از این موزه و احتمال کوتاهی یا تبانی برخی مدیران و کارکنان موزه در این ماجرا. برخی کشورها با استناد به این واقعه خواهان استرداد اشیای تاریخی خود از این موزه شده‌اند.


درخواست برای نامگذاری روزی به نام دیپلمات
الله‌کرم مشتاقی، دبیر دوم سفارت ایران در لبنان در فضای مجازی نوشت: حدود ۱۵ نفر از ۳۵ شهید وزارت امور خارجه دارای وصیتنامه هستند. وزارت امور خارجه نقش پررنگ و افتخارآمیزی در دفاع مقدس داشته است. از زمینه‌سازی برای خرید تسلیحات، جلب حمایت سیاسی و رسانه‌ای از انقلاب و اعزام مترجم به جبهه گرفته تا اعزام رزمنده، شرکت در پشتیبانی تدارکاتی و تلاش دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران.
روزهایی در تجلیل نقش کارگران، پرستاران، پزشکان، کشاورزان، معلمان، هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان و...در تقویم ملی وجود دارد تا از نقش آنها تقدیر شود که جا دارد روزی هم به نام دیپلمات به یاد شهدای دیپلمات و خدماتی که آنها به میهن اسلامی کرده‌اند، در تقویم لحاظ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی