صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

رئیس پردیس تئاتر تهران می‌گوید پاتوقی برای اجرای نمایش‌های آیینی و ملی کشور ایجاد شده است

«شبیه نور»، تلفیق نمایش سنتی و مدرن برای روایت‌های کربلا

نمایش‌های آیینی مذهبی «شبیه نور» با اجرای ۲۰ مجلس تعزیه‌خوانی با تلفیقی از تصاویر ویدیویی و با حضور چهره‌های صاحب نام تعزیه از میانه مرداد در فضای اختصاصی اجراهای محیطی پردیس تئاتر تهران روی صحنه رفته است و اجرای آن تا پنجم شهریور ادامه دارد.
 امین اشرفی، رئیس پردیس تئاتر تهران درباره این ویژه برنامه به «ایران» گفت: در اجرای نمایش‌های آیینی مذهبی «شبیه نور» سعی شده است با کمی تنوع و نوآوری در فرم و اجرای سنتی تعزیه‌خوانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز، شیوه‌ای تازه را در اجرا پدید آوریم و جذابیت تماشای این مراسم سنتی با قدمت طولانی را برای مخاطبان افزایش دهیم.
وی ضمن تأکید بر حفظ و اهمیت سنتی بودن مراسم تعزیه‌خوانی ادامه داد: در اجرای این نمایش مذهبی در اصالت تعزیه‌خوانی و سنتی بودن آن تغییری ایجاد نشده است و این مهم را مرهون به کارگیری نگاه تخصصی هنرمندان هنرهای نمایشی و تعزیه‌خوان‌های پیشکسوت هستیم.تعزیه «شبیه نور» تجربه جدیدی در اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی در این مکان بود و استقبال خوبی هم از این نمایش‌ها رقم خورد و ما را به ادامه این مسیر امیدوار کرد. از این رو با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص اجراهای مداوم این سبک از نمایش‌ها، فضاسازی و مکان مشخصی را در نظر گرفته‌ایم که بناست در فواصل زمانی و برحسب مناسبت‌های مختلف، شاهد اجراهای متفاوتی باشیم.
اشرفی ضمن اشاره به تشابه تئاتر با تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی درشکل اجرا گفت: آنچه که در مقایسه تئاتر با تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی حائزاهمیت است، تفاوت‌هایی است که میان این دو محور وجود دارد و می‌توان برای این تفاوت‌ها برنامه‌ریزی کرد. البته تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی هنری پیشرو هستند و همین امر سبب می‌شود که تعزیه‌خوانی در نگاه مدرن و پست مدرن جایگاه خاصی داشته باشد. هنر امروزه تعزیه‌خوانی جذابیت‌های ویژه‌ای دارد اما دافعه در خصوص سنتی بودن شکل اجرا، سبب مغفول ماندن این هنر شده است که امیدواریم با فراگیر شدن نگاه تخصصی به این عرصه، فضا برای ارائه آثار باکیفیت فراهم شود و بتوانیم با استفاده از وجوه فنی و نمایشی شبیه‌خوانی، آن را به صورت گسترده به ذائقه مخاطبان پیوند بزنیم.
رئیس پردیس تئاتر تهران بیان کرد: فرایند تلفیق هنر سنتی و تکنیک نمایشی مرز باریکی دارد، چرا که تعزیه سنتی با باور مذهبی و باور عموم مردم مرتبط است و از دست ندادن مخاطبان عام و در کنار آن اضافه کردن مخاطبان فنی هنر نمایشی و موسیقی در کنار هم باید رعایت شود. ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه داشت که سنگینی تکنیک و فنون نمایشی در حدی نباشد که عامه فهمی را از شبیه‌خوانی بگیرد. ما تلاش کردیم این نکات را در اجرای «شبیه نور» در نظر داشته باشیم.
«پردیس تئاتر تهران» پاتوقی برای اجرای نمایش‌های آیینی و ملی کشور می‌شود.
اشرفی به اهمیت فراملی بودن هنر تعزیه‌خوانی اشاره کرد و گفت: امروزه تعزیه‌خوانی به عنوان هنر فراملی معرفی می‌شود و اتفاقاً نگاه دقیق و تخصصی از خارج از مرزها به تغزیه‌خوانی شده است. بنابراین برای بین‌المللی شدن آن نباید کار خاصی انجام دهیم، فقط می‌بایست ضمن دقت در شکل و فرم ارائه، اصول و فنون نمایشی هم به آن بیفزاییم که زبان همه‌فهمی را دارا شود. در بخش بین‌المللی نیز ظرفیت‌های موسیقی، لباس و... می‌تواند تأثیر بسزایی در جذابیت مخاطبانی که زبان متفاوتی دارند داشته باشد که این وجه در مراسم تعزیه‌خوانی نادیده گرفته می‌شود. تعزیه‌خوان‌های سنتی بهتر است با اساتید این حوزه آشتی کنند تا علاوه بر اشعار، موسیقی و مفاهیم مذهبی، در شکل و فرم نمایشی هم تغییراتی در نظر گرفته شود تا اجرای این سبک از نمایش برای مخاطبان غیرمذهبی و غیرایرانی هم جذاب باشد.
رئیس پردیس تئاتر تهران در پایان افزود: در روزهای آتی ویژه برنامه‌های آیینی و سنتی به مناسبت‌های مختلف در این پردیس ادامه خواهد داشت و در تلاش هستیم تا پردیس تئاتر تهران را به پاتوقی برای اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی تبدیل کنیم. البته برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی در کنار این اجراها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا به مرور زمان بتوانیم اجرای نمایش‌هایی که دچار فراموشی و یا کج سلیقگی شده‌اند را به جایگاه اصلی خودشان بازگردانیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی