صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

حالا یک سال شده که نیستید آقای عزیز…
فریناز ربیعی، نویسنده در اینستاگرامش به بهانه سالگرد درگذشت آیت‌الله ناصری نوشت: «امشب چشم در چشم ضریحِ تو سرخ حضرت عبدالعظیم، یادتان کردم... شما آقای عزیز… که هر وقت گره کور می‌شدم، می‌کوبیدم می‌رفتم اصفهان یک راست مسجد کمر زرین یا دم در خانه‌تان. یک بار اما به مو رسیده بودم، انگار که همان مو هم تاب نداشت، عجله داشت برای پاره شدن، بی‌قرار و آشفته و بریده از عالم و آدم خودم را رساندم به شما، بعد صلاة ظهر جمعیت را شکافتم و دم سوار شدن به پیکان سفید یخچالی سلامتان کردم، نشد درست صحبت کنیم، خودم را دوباره دم مغرب رساندم، آنقدر چک و چانه زده بودم که یک آقایی اجازه داد قبل نماز دقایقی راه باز کنم از زنانه طرف محراب و پشت به صفوف مردانه چند نفسی موی دلم را بند بزنم به ریسمان ایمان شما. گفتم، همه را، ام‌پی‌تری، چند توصیه و یکی دو کلام مهربان از شما نصیبم شد و از فرداش نفس حق شما کار خودش را کرد… کن فیکون شد… حالا شما به من بگویید، شما که مناسبات این عالم مثل موم کف دست‌تان بود، شما که ما کلمه می‌شدیم و نمی‌شدیم برایتان فرقی نداشت و روزگار منتظر یک دعایتان بود تا پا از بیخ گلوی‌‌مان بردارد، شما بگویید ما آدم‌های همیشه ته چاه که توی زندگی‌مان، نه مدام که به لطف و کرم یکی مثل شما را چند صباحی دیده‌ایم و با نفس حقش، لحمه‌ای هوای بیرون چاه به سرمان خورده و دوباره سقوط کرده‌ایم حالا چه کنیم؟ چه‌کنیم با این تاریکی؟»

موعد شیعه، روز اربعین است
امیر دستاران، نویسنده در توئیتر خود بخشی از صحبت‌های رهبری در سال 1352 را درباره اربعین بازخوانی کرده و نوشته است: «آیت‌الله خامنه‌ای/سال ۱۳۵۲: یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع). این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند.گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند.آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است.»


کاش تاریخچه نرم‌افزارهای ایرانی قدیمی را جمع کنیم
میلاد نوری، مهندس نرم‌افزار در توئیترش درباره اهمیت پرداختن به تاریخچه نرم‌افزارهای قدیمی ایرانی نوشت: «چند روز پیش با یکی از بچه‌ها بحث نرم‌افزارهای قدیمی بود. از نگار هم یاد کردیم. اوایل دهه هشتاد یه نرم‌افزار ایرانی بود به اسم نگار که خیلی معروف بود و خیلی‌ها احتمالاً می‌شناختنش. کار اصلیش تغییر خودکار بک‌گراند صفحه بین چند هزار عکس دسته‌بندی شده به صورت موضوعی و...، تقویم شمسی روی ویندوز و... بود که شرکت رسانیک سال ۷۹ شروع به تولیدش کرده بود و تا جایی که یادمه با دلفی ۵ نوشته بودنش. امروز هم از وب آرشیو رفتم یه سر به سایت اون زمان‌شون زدم. اون موقع من برای چک کردن اخبار و آپدیت بعضی برنامه‌ها و... سایت معدود شرکت‌هایی رو که سایت داشتن چک می‌کردم. (بقیه رو از کاتالوگ‌های نمایشگاه‌ها چک می‌کردم). یه بار همون موقع‌ها به سایت رسانیک سر زده بودم، خبر زده بودن یکی از افراد اصلی‌ تیم‌شون بر اثر تصادف فوت کرده بود. نسبت به زمان خودش خیلی کاربر داشته سایت‌شون. اون موقع با روزی ۸۰۰ تا تک تومان یا با تخفیف با ماهی۱۲۰۰۰ تومان می‌شده توی سایت رسانیک تبلیغ کنی. توی صفحه تبلیغات سایتش آهنگ «واسه نونه واسه نونه» محمد اصفهانی پخش می‌شده: کاش یه جا یه تاریخچه از این نرم‌افزارهای ایرانی قدیمی می‌شد جمع کرد.»
دروغگویی برای درآوردن پول بیشتر
المیرا شریفی‌مقدم، مجری تلویزیون در توئیترش با گلایه از رفتارهای زیاده‌خواهانه برخی نوشت: «دیروز امدادخودروی سیار آمد و در تلاش برای اینکه قبول کنم ماشین رو ببره تعمیرگاه پیشنهادی خودش، ادعا کرد موتور ایراد بزرگی پیدا کرده. قبول نکردم ببره. امروز در تعمیرگاه آشنا مشخص شد چند سوکت برقی از موتور باز کرده بود تا ماشین روشن نشه! اینا چطوری پول درمیارن!؟»

فیلم «تاپ گان» برگرفته از حمله موساد به سایت هسته‌ای صدام
حامد پهلوانی، روزنامه‌نگار در توئیترش نوشت: «یکی از کتبی که در دست مطالعه دارم کتاب «تو زودتر بکش» اثر رونین برگمن؛ یکی از عملیات‌های موساد علیه سایت هسته‌ای اوسیراک صدام بود؛ عملیاتی که در ۷ ژوئن ۱۹۸۱ انجام گرفت. نکته جالبش اینجاست در فیلم TopGun تقریباً همون عملیات رو به تصویر کشیدن از نظر طریقه نابود کردن سایت هسته‌ای!»

جستجو
آرشیو تاریخی