صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فوتبال ایران در انتظار ابرستاره‏ها

رؤیا، واقعیت می‏شود

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

دلارهای نفتی عربستان، خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم، پای ستاره‌های فوتبال اروپا را به آسیا کشاند.
در روزگاری که پول می تواند آدم مرده را  به رقص وا دارد، برق دلارهای سعودی‌ها چشمان خیلی از فوق ستاره‌های تیم‌های اروپایی را کور کرد تا قدم بر چشمان لیگ عربستان بگذارند.
عرب‌ها با عطشی سیری ناپذیر بازار نقل و انتقالات فوتبال را درو کردند و با سرعت نور آسمان بی‌ستاره فوتبالشان را ستاره باران. بزرگان یکی بعد از دیگری آمدند و دروازه بهشت را به روی فوتبال آسیا باز کردند تا جایی که حالا لیگ قهرمانان آسیا 2023، خاص‌ترین دوره این رقابت‌ها است.
در شرایطی که هجمه یوفا علیه سیاست‌های نقل و انتقالاتی عربستانی‌ها بالاگرفته است، سعودی‌ها از رو نرفتند و همچنان در جذب بهترین‌ها جولان دادند تا نشان دهند کت تن کیست.
درچنین شرایطی حالا می‌توان به راحتی گفت لیگ قهرمانان آسیای امسال بعد از لیگ قهرمانان اروپا، جذاب‌ترین لیگ باشگاهی دنیاست که حتی بسیاری از علاقه مندان فوتبال اروپا، امریکا و تماشاچیان زیادی از سراسر دنیا را پای تلویزیون‌هایشان خواهد نشاند.
گرمای این آتش بازی عربستانی‌ها اما برای ما هم گرما بخش است و هم خطرناک؛ بازشدن پای بزرگان فوتبال اروپا به لیگ قهرمانان آسیا و سخت شدن کار ما مقابل رقبای آسیایی یک طرف و شیرینی رویارویی با بزرگانی مثل بنزما، رونالدو و... یک طرف دیگر.
در این میان اگر آشفته بازار ورزشگاه‌های ایران و فیفا هم اجازه بدهد، میزبانی را به ما خواهند داد تا روزگار به کام نمایندگان کشورمان باشد.

حضور ریوالدو، رائول و ژاوی در ایران
البته که قبل از این هم در دوره‌های قبل لیگ قهرمانان آسیا در مقاطعی پای ستاره‌های بزرگی به ورزشگاه‌های ایران باز شده است، از رائول گونزالس اسطوره اسپانیا و رئال مادرید گرفته که با تیم السد قطر برای رویارویی با فولاد، به خوزستان آمد تا ریوالدو اسطوره برزیل و دومین بازیکن بزرگ سلسائو بعد از پله که 3 بار برای تقابل با سایپا، سپاهان و پرسپولیس به ایران آمد.
چرا راه دور برویم، همین 4 سال پیش بود که ژاوی هرناندز با تیم السد قطر به آزادی آمد و در همین ورزشگاه هم برای همیشه با فوتبال خداحافظی کرد.
بله ورزشگاه‌های ایران ستاره‌های زیادی به خود دیده است اما این بار داستان فرق می‌کند، اگر میزبانی را بگیریم، جمع خوبان در ورزشگاه‌های ایران جمع خواهد شد. در حال حاضر 28 بازیکن مطرح اروپایی در عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس پا به توپ هستند، از کریستیانو رونالدو گرفته تا آیمریک لاپورت، اوتاویو، سادیو مانه، الکس تلس، بروزوویچ، سکو فوفانو، اندرسون تالیسکا در تیم النصر تا نیمار، کالیدو کولیبالی، روبن نوس، سرگیی میلیونکوویچ ساویچ، مالکوم، الکساندر میتروویچ، یاسین بونو در تیم الهلال، کریم بنزما،
آنگولو کانته، ژوتا، فابینیو، در تیم الاتحاد، جوردن هندرسون در الاتفاق، ریاض مارز، فیرمینو، آلن سن ماکسیم، ادوارد مندی، فرانک کسیه، راجر ایبانز در الاهلی، حبیب دیالو در تیم الشباب، رومان سایس در تیم السد قطر که حالا سرمایه‌های فوتبال کشورهای عربی برای فتح لیگ قهرمانان آسیا هستند.
 در این میان اما آشفته حالی ورزشگاه آزادی کمی که نه، خیلی نگرانمان کرده است، وخامت حال استادیوم تا جایی پیش رفته است که با اعلام استانداری تهران بازی‌های پیش رو در این ورزشگاه تا اطلاع ثانوی بدون تماشاگر شده است.

مشکل آزادی فقط سکوها نیست
اما داستان آزادی فقط به سکوها ختم نمی‌شود، زخم‌های این ورزشگاه به عفونت کشیده و حتی صدای یحیی
گل محمدی سرمربی سرخپوشان، بعد از تقابل شاگردانش با ذوب آهن در هفته سوم لیگ برتر فوتبال هم در آمد و از کچلی چمن و نور ورزشگاه نالید. آنقدر وضعیت این ورزشگاه نابسامان است که حالا گل محمدی حاضر شده است بازی‌های خانگی تیمش در ورزشگاه شهید کاظمی برگزار شود اما دیگر در آزادی نباشد.
در روزهایی که سعودی‌ها ستاره‌های فوتبال دنیا را به خط می‌کنند، بازی‌های لیگ ما در مهم‌ترین ورزشگاه کشور بدون تماشاگر برگزار می‌شود، ورزشگاهی که شاید فقط این روزها اسمش ورزشگاه است و از چمنش گرفته تا نور و سکوهایش اصلاً حال خوبی ندارند.
در چنین شرایطی صدای ناله‌های این استادیوم تا آنسوی مرزها هم رخنه کرده و صدای خبرنگار مشهور عربستانی را هم در آورده است تا جایی که نواف الاسیوی در یکی از توئیت‌های خود نوشت: «رونالدو چطور قرار است اینجا بازی کند؟»
در شرایطی که کیومرث هاشمی سرپرست وزارت ورزش دیروزاعلام کرد هیچ جای نگرانی برای تجهیز ورزشگاه آزادی به VAR وجود ندارد، مسئولان باید دست بجنبانند تا حق مسلم نمایندگان کشورمان از چنگشان درنیاید.
حالا آمدن ستاره‌هایی مثل مسی و بنزما دست مسئولان ایرانی و صدالبته فیفا را می‌بوسد، به امید دیدار...

 

برش

گروه‌بندی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا
گروه C: الاتحاد عربستان، سپاهان ایران، نیروی هوایی عراق، آلمالیق ازبکستان
گروه D: الهلال عربستان، نساجی ایران، بمبئی سیتی هند، نوبهار ازبکستان
گروه E: پرسپولیس ایران، الدحیل قطر، استقلال تاجیکستان، النصر عربستان
در گروه سوم الاتحاد قهرمان فصل قبل عربستان، با جذب ستاره‌هایی مثل فابینیو، انگولو کانته، ژوتا و کریم بنزما بار خود را بسته است و به نظر می‌رسد زردپوشان اصفهانی حداقل مقابل آنها کار سختی دارند.دیگر رقبای شاگردان مورایس، آلمالیق ازبکستان تیم چهارم لیگ ازبک‌ها و نیروی هوایی قهرمان لیگ عراق است که رقبای چندان سختی به نظر نمی‌رسند. در گروه چهارم به نظر می‌رسد الهلال عربستان به لطف ستارگانش، یک سروگردن که چه عرض کنیم، حداقل چند سروگردن از باقی رقبا بالاتر است و نساجی نماینده کشورمان کار بسیار سختی مقابل نایب قهرمان فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا وعربستان دارد. نماینده مازندران در دیگر بازی‌های خود هم باید مقابل ناوبهار ازبکستان نایب قهرمان ازبک‌ها و بمبئی سیتی هند قهرمان هندی‌ها قرار بگیرد.  گروه چهارم یا همان گروه مرگ، محل تجمع اکثر قهرمانان فصل قبل لیگ‌های مختلف است، پرسپولیس نماینده کشورمان در این گروه مقابل الدحیل قهرمان فصل قبل لیگ ستارگان قطر و هم چنین النصر نایب قهرمان فصل قبل لیگ عربستان کار پیچیده‌تری دارد. اما به نظر می‌رسد مقابل استقلال قهرمان فصل قبل تاجیکستان کار راحت‌تری خواهد داشت.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی