صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

وزیر کشور: از ابتدای ماه صفر تا روز جمعه بیش از۶۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای کشور تردد کرده‌اند

تردد ۷۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران

تا روز جمعه دو میلیون و 700 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که این رقم در روزهای آینده افزایش می یابد

محمدکریم ویسی
خبرنگار

ایلام - بیش از ۷۰ درصد از زائران اربعین مرز مهران را برای تردد انتخاب می‌کنند، شاید تنها دلیل آنها نزدیکی به عتبات عالیات، تأمین امنیت مطلوب، خدمات‌دهی مناسب و غیره به زائران باشد.
در حال و هوای اربعین از ورودی‌های ایلام می‌توان بوی کربلا را حس کرد، اشتیاق میزبانی از زوار
 اباعبدالله الحسین(ع) را نه تنها در چشم مشتاق مردمان میهمان‌نوازش بلکه از در و دیوار و از سر هر چهارراه محسوس و ‌مشهود است بحق که پایتخت خادمین زوار امام حسین برازنده آنهاست. اینجا فارغ از هر جایگاه و عنوان سمت و شغل و جنسیت و هر سنی در راستای تکریم زوار برای پیشی گرفتن از هم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. امروزه ایلام و دیگر شهر و روستاهای مسیر که به مهران ختم می‌شود، مملو از زائران کاروانی و انفرادی است که با پلاک‌های مختلف و با عبور از گردنه‌های پیچاپیچ راهی عتبات عالیات می‌شوند.

مشکلات زیرساختی ایلام در پذیرایی از زائران اربعین
ایلام در زمان جنگ تحمیلی و در پذیرایی از زوار اربعین امتحان خود را پس داده و مردمان این دیار در کنار مسئولان، خدماتی در خور و شأن زائران ارائه می‌کنند و حتی منازل خود را خالی و در اختیار آنان قرار می‌دهند تا شاید از این طریق بتوانند ارادت‌شان را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اثبات برسانند. از کرمانشاه که می‌گذری این خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله پذیرایی، اسکان، حمام و غیره در اقصی نقاط مسیر وجود دارد.
دو مؤلفه مهم همچون فاصله ۴۲۸ کیلومتر مرز مشترک با عراق، نزدیکی و تأمین امنیت مناسب استان ایلام باعث شده است که اکثر زائران اربعین، مرز مهران را برای خروج به کربلا و عتبات عالیات انتخاب کنند. هر چند می‌توان گفت مسئولان استانی تمام داشته‌های خود را برای تأمین زیرساخت‌ها بکار گرفته‌اند، اما جوابگوی تردد حجم زائران نیست و باید دولتمردان برای این موضوع مهم در سطح ملی فکری اساسی کنند و با اختصاص اعتبارات ویژه، ایلام را به جایگاه واقعی خود برسانند.محورهای مواصلاتی استان و پروازهای فرودگاه ایلام جوابگوی حجم تردد زائران نیست و استانی که هر ساله پذیرای میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور است هنوز با کلمه خط ریلی بیگانه است، اما اجرای اتصال ریلی درهمه دولت‌ها ورد زبان‌ها بوده و تاکنون در حد شعار باقی مانده است.
ایلام نیازمند اعتبارات ویژه است تا بتواند محورهای کوهستانی مسیر را به جاده‌های امن از لحاظ استاندارد تبدیل کند، مردم و مسئولان این دیاربرای تأمین نیازهای اولیه زائران سنگ تمام گذاشته‌ و می‌گذارند اما مسئولان از سال‌های گذشته تاکنون قدم مثبتی برای عمران و آبادانی این استان برنداشته‌اند و اگر قدمی هم برداشته‌اند، کافی نبوده و در حد حرف باقی مانده است.
 
تردد ۶۰۰ هزار نفر زائر از مرزهای سه‌گانه به عراق تاکنون
وزیر کشور با بیان اینکه از ابتدای صفر تاکنون بیش از۶۰۰ هزار زائر اربعین از مرزهای کشور تردد کرده‌اند، گفت: ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر تاکنون در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این رقم طی روزهای آینده افزایش یابد.
احمد وحیدی در حاشیه بازدید از پایانه مسافربری برکت در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۶۰۰ هزار نفر زائر از مرزهای شش‌گانه کشور به سمت عراق عبور کرده‌اند که ۵۰ درصد معادل ۳۰۰ هزار نفر این زائران از مرز مهران عبور کرده‌اند.
وی با اعلام رضایتمندی زائران از خدمات و امکانات موجود در مرز مهران، تأکید کرد: جهت خدمات‌رسانی به زائران همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار هستند و ایستگاه‌های صلواتی و مواکب فعال شده‌اند و تردد زائران به سهولت انجام می‌گیرد.
وحیدی یادآور شد: پایانه برکت برای حمل‌و‌نقل زائران در موج برگشت آماده شده است و پارکینگ‌های یک و ۲ اربعین هم توسعه یافته است و زائران می‌توانند با ماشین‌های شخصی به مهران عزیمت کنند.
وی تأکید کرد: توقف و ماندگاری زائران در پشت گیت‌های مرزهای مهران و زرباطبه کم شده و طی هماهنگی‌های انجام گرفته با طرف عراقی عبور زائران از مرزها تسریع یافته است.
وی به مسافران توصیه کرد: باتوجه به گرمای هوا، زائران ساعات صبح و عصر را جهت عزیمت به مرزها انتخاب کنند و در حد امکان از تردد در ساعات ۱۲ تا ۱۶ ظهر به علت اوج گرما خودداری کنند.
وحیدی اضافه کرد: باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از زائران با ماشین‌های شخصی خود به مرز مهران آمده‌اند بنابراین تاکنون مشکلی در زمینه حمل‌و‌نقل نداشته‌ایم و البته ناوگان حمل‌و‌نقل درون و برون‌شهری جهت ترابری زائران نیز مدیریت شده و همچنین امسال تاکسی‌های اینترنتی چون اسنپ و تپسی هم برای جابه‌جایی مسافران فعال شده‌اند.
وزیر کشور درمورد تردد از مرز زرباطیه هم گفت: شب پنجشنبه حجم تردد زائران از این مرز افزایش یافت که این امر باعث ایجاد وقفه‌ای کوتاه‌مدت شد و اکنون تردد از این مرز به سهولت و بدون مشکل در جریان است و ماشین‌های حمل‌و‌نقل ایرانی هم در کنار ناوگان ترابری عراق مستقر در مرز زرباطیه حضور دارند.
دکتر وحیدی با اشاره به اقدامات انجام گرفته از جمله افزایش گیت‌ها و درهای خروج و ورود در پایانه مرزی مهران، افزود: با تدابیر اتخاذ شده هیچ زائری در مرزهای ورودی معطل نمی‌ماند و در آن‌سوی مرز هم تلاش خواهیم کرد که زوار معطل نمانند و اگر چنانچه به اتوبوس و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیاز باشد، این ناوگان تهیه و اعزام می‌شود.
وی با عنوان این مطلب که پایانه‌ برکت در مقایسه با سال گذشته متحول و ساماندهی شده است، بیان داشت: پایانه برکت ۴۶ هکتار است که
 ۴۰ هکتار آن آسفالت شده است و به اندازه نیاز تجهیزات سرمایشی و آب‌سردکن جانمایی و نماز‌خانه و استراحتگاه ایجاد شده است‌.
دکتر وحیدی با اشاره به اینکه دو تونل در مسیر ایلام - مهران زیر بار ترافیک رفته و مسیر ایلام - مهران به‌صورت چهارخطه در اختیار زوار قرار گرفته است، یادآور شد: چهارخطه شدن مسیر ایلام - مهران سهولت در تردد زوار را در پی داشته است.وزیر کشور به حضور در بین زوار و سؤال از آنان درباره وضعیت زیرساخت‌های مرزی مهران اشاره کرد و گفت: زواری که مرز مهران را برای خروج از کشور انتخاب کردند از زیرساخت‌ها اعلام رضایت داشتند.

استقرار ۱۲ بالگرد در گذرگاه‌های اربعین
بهرام عین‌اللهی روز جمعه در بازدید از مرز مهران، اظهار کرد: امکانات زیادی در حوزه بهداشت و درمانی در مرزهای شش‌گانه کشور از جمله مرز مهران مستقر شده است.
وی گفت: ۳۷۰ دستگاه آمبولانس، ۵۷ اتوبوس آمبولانس، ۱۲ بیمارستان صحرایی و ۱۲ بالگرد با بیش از یک هزار نیروی بهداشتی و درمانی در حال خدمت‌گذاری هستند. وزیر بهداشت با اشاره به ساخت مرکز درمانی پایانه مرزی مهران طی ۹ ماه، بیان کرد: برای این مرکز درمانی در مرز مهران ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شد که دارای ۱۵۰ تخت و
۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع وسعت است.
وی عنوان کرد: در این مرکز درمانی تجهیزات بسیار خوبی در حوزه درمانی وجود دارد، علاوه بر آن هشت کانکس سرد برای مسأله گرمازدگی زوار اربعین در پایانه نیز مستقر شده است.
وی بیان کرد: توصیه ما به زائران این است که حتماً به اندازه توان خود پیاده‌روی کنند و هر جایی که احساس کردند خسته شدند، استراحت کنند.
وزیر بهداشت اظهار کرد: زائران در رابطه با مواد غذایی حتماً بهداشت را رعایت کنند، چون پیاده‌روی دارند مطمئن باشند مواد غذایی فاسد نباشد، مواد غذایی مانده به هیچ عنوان استفاده نکنند.
استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حمل و نقل زائران پاکستانی
از سوی دیگر گزارش ها از جنوب شرقی کشور حاکی است تردد زائران پاکستانی از مرز ریمدان به مقصد نهایی در مبادی خوزستان به دلیل ازدحام زائران و محدودیت زیرساخت های
مرز های ریمدان و جاوه با مشکلاتی همراه است.
مسئول ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ازدحام جمعیت زوار پاکستانی، نیازمند کمک مردم و مسئولان برای تأمین وسیله حمل و نقل برای زوار در مرز ریمدان هستیم.
 رضا بختیاری با اشاره به تردد زوار پاکستانی از دو مرز میرجاوه و ریمدان و خدمت‌رسانی جهادی به این زوار گفت: ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان در پنج حوزه به زائران پاکستانی خدمت‌رسانی می‌کند که شامل خدمت‌رسانی در حوزه حمل و نقل، اسکان، اطعام، بهداشت و درمان و فعالیت‌های فرهنگی است.
مسئول ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان افزود: در این حوزه‌ها این ستاد با استفاده از فعالیت‌های مردمی یا هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند.
وی با اشاره به نحوه تردد زائران پاکستانی در درون کشور گفت: بر اساس مصوبات وزارت کشور، ایران به عنوان کشور رابط ویزای زائران پاکستانی را برای عراق صادر می‌کند.
بختیاری تصریح کرد: فعالیت موکب‌ها تا روز اربعین ادامه دارد، البته برخی مواکب تا پایان صفر برای برگشت زوار نیز فعال هستند.
وی با گلایه از مسئولان استانی در نادیده گرفتن ظرفیت‌های این دو مرز گفت: برخلاف ظرفیت خوبی که وزارت کشور و دولت در اختیار استان قرار داده است اما مسئولان استانی ورود جدی به بحث حمل و نقل و خدمات رفاهی نکرده‌اند که جای گلایه دارد.
مسئول ستاد مردمی اربعین استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: با توجه به ازدحام جمعیت و مشکلات خدمات‌رسانی و کمبود وسیله حمل و نقل زوار پاکستانی در مرز ریمدان نیازمند کمک و یاری بیشتر مسئولان و مردم هستیم.
در همین ارتباط شبانکاره یکی از نیروهای جهادی فعال در مرز ریمدان به «ایران» گفت: بر اساس هماهنگی‌ها و طبق وعده‌ای که از سوی طرف پاکستانی داه شده بود، قرار بود حمل و نقل زائران پاکستانی با اتوبوس‌های همان کشور تا مبادی مرزی خوزستان انجام شود، اما این وعده عملی نشد و عملاً انتقال زائران پاکستانی از مرز ریمدان به ایران سپرده شد؛ همین موضوع باعث مشکلات و ناهماهنگی‌هایی برای انتقال زائران شد. وی افزود: با تلاش نیروهای جهادی و کمک مردم و مسئولان خوشبختانه روز جمعه هماهنگی خوبی برای انتقال زائران پاکستانی از مرز ریمدان به چابهار به‌وجود آمد و مشکل انتقال آنان حل شد. اما این وضعیت ناپایدار است و ممکن است در روزهای آینده با مشکلاتی مواجه شویم که انتظار می‌رود درباره این موضوع تمهیدات جدی را در نظر بگیرند. وی افزود: جدای از آن در خصوص تأمین آب و برق در مرز ریمدان هم با مشکلاتی مواجه هستیم به‌طوری که روزانه یکی دو ساعت با قطعی آب و برق مواجه می‌شویم.

 

بــــرش

ظرفیت تردد زائران اربعین از مرز خسروی سه برابر شد

ایران زمین- صدای پای کاروان‌های حسینی از تمام استان‌ها به گوش می‌رسد. تنها چند روز مانده به همایش جهانی اربعین مرز‌های 7 گانه شور و حال دیگری دارند. مسئولان در استان‌های مرزی شبانه‌روز در تلاشند امسال جلوه باشکوه‌تری از این گردهمایی را به نمایش بگذارند.
 خدمات‌رسانی به زائران اربعین از روز جمعه اول صفر در تمام مرزهای کشور آغاز شده و در حال حاضر زائران مشغول تردد به کربلای معلی هستند اما خدمات‌رسانی به زائران مرز خسروی روز گذشته با اهتزاز پرچم «لبیک یا حسین(ع)» با حضور استاندار کرمانشاه و استاندار دیاله عراق به صورت رسمی آغاز شد. سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند اما مسئولان معتقدند با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و ۲۴ ساعته شدن این گذرگاه، امسال تردد از این مرز رسمی به عنوان اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلی بیش از 3 برابر شود.
دعوت استاندار کرمانشاه از زوار اربعین
«محمدطیب صحرایی»، استاندار کرمانشاه در آیین آغاز خدمات‌رسانی به زائران اربعین از مرز رسمی و بین‌المللی خسروی که با حضور استاندار دیاله و جمعی از مقامات دو استان کرمانشاه و دیاله عراق برگزار شد، با اشاره به آمادگی مرز رسمی خسروی برای تردد زوار اربعین گفت: هرچه در اینجا فراهم شده، برای یک دعوت است و ما مردم را دعوت می‌کنیم تا برای حضور در اربعین حسینی از این مرز تردد کنند. البته با نزدیک شدن به اربعین تعداد زائرانی که این مرز را انتخاب می‌کنند، در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته پذیرای 3 برابری زوار باشیم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به اقداماتی که در مرز خسروی و شهرهای منتهی به دروازه کربلا در جهت خدمت‌رسانی مطلوب به زائران انجام شده است، تصریح کرد: ما مجموعه امکاناتی را که برای پذیرایی از زائران نیاز بوده، فراهم کرده‌ایم. تمام راه‌های استان از شرایط خوبی برخوردار هستند؛ بسیاری از نقاط حادثه‌خیز در سطح محورهای مواصلاتی استان رفع‌خطر شده، نمازخانه‌های توراهی، سرویس‌های بهداشتی و سیستم داخلی محوطه پایانه مرز همه از شرایط خوبی برخوردار هستند. این مقام مسئول همچنین از آغاز به کار جاده برکت به منظور جداسازی مسیر ترانزیت کالا از مسیر تردد زوار در مرز خسروی خبر داد و گفت: این طرح در مدت 40 روز با کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی با همت قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران احداث شده تا حتی در ایام اربعین هم روند صادرات و واردات استان متوقف نشود.
تأمین کامل امنیت زائران ایرانی
«میثم التمیمی»، استاندار دیاله عراق نیز از تأمین امنیت زوار ایرانی از مرز خسروی تا شهرهای زیارتی عراق خبر داد و اظهار داشت: اقدامات مناسبی برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر به زوار اربعین انجام شده است.
وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده زمینه را برای تسهیل در تردد زوار در هر دو طرف مرز به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: از نقطه صفر مرزی از مرز خسروی تا مقصد زوار حسینی در کربلای معلی و دیگر شهرهای زیارتی عراق نیروهای حشدالشعبی امنیت زوار ایرانی را تأمین خواهند کرد.
التمیمی افزود: حدود 100 موکب از مرز خسروی تا کربلای معلی برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین مستقر شده و این موکب‌ها به صورت 24 ساعته در خدمت زوار خواهند بود.
وی افزود: دیاله یکی از استان‌هایی است که در جریان حمله داعش بسیار ضربه خورد، اما با همت نیروهای حشدالشعبی و نیروهای ایرانی، دست‌شان را از این شهر بریدیم و امروز مدیون کسانی هستیم که این امنیت را برای ما فراهم کرده‌اند و دوستی بین دو ملت ایران و عراق را رقم زده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی