صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

خطبه حضرت زینب(س) در یک فیلم سوری
رقیه‌سادات موسوی، فعال فرهنگی در اینستاگرامش در کنار قطعه‌ای از یک فیلم به زبان عربی نوشت: «این بخشی از فیلم موکب الابا به کارگردانی باسل الخطیب و تولید سوریه در سال ۲۰۰۵ است‌ که با عنوان کاروان سربلند به فارسی دوبله شده: جاى شگفتى بسیار است که گروهى الهى و برگزیده، به دست حزب شیطان و بردگانِ آزادشده، کشته شوند و خون‌هاى ما از این پنجه‌ها بچکد و پاره‌هاى گوشت ما از دهان شما بیرون بیفتد و شما گرگ‌هاى وحشى پیوسته به سراغ آن بدن‌هاى پاک و پاکیزه آیید و بچه کفتارها آنها را به خاک بمالند. اگر امروز [پیروزى بر] ما را غنیمتى براى خود مى‌دانى، به‌زودى آن را غرامت [و مایه زیان] خود خواهى یافت، در آن روز که جز محصول کرده خویش را نخواهى یافت و هرگز پروردگار، به بندگانش ستم نخواهد کرد. من فقط به خدا شکوه مى‌کنم و تنها بر او اعتماد مى‌نمایم.»
 

 ایران یک هویت فراگیر فرهنگی است
سجاد قافله‌باشی، فیلمساز در توئیترش درباره سریال عاشورا نوشت: «حجازی‌فر خیلی کار خوبی کرد که زبان اصلی کار را حفظ کرد. گرچه به جهت رعایت حال همه مخاطبین در بحث خواندن زیرنویس، بد نبود به موازات یک نسخه دوبله پخش شود. ایران یک هویت فراگیر فرهنگی شامل همه اقوام و فرهنگ‌های آن است و لازم است اجزای این پیکره واحد بهتر و بیشتر هم را بشناسند.»
 

 بهترین سریال تلویزیون از جهت پژوهش و محتوا
کورش علیانی، نویسنده در توئیترش با اشاره به یکی از سریال‌های تلویزیون نوشت: «سریال آقای قاضی را دیده‌اید؟ از نظر هنری ضعف‌هایی دارد، اما در محتوا شاید از بهترین سریال‌های سال‌های اخیر باشد. محتوای سریال بر اساس پژوهش در پرونده‌های واقعی تنظیم شده. قاضی دادگاه هم تصویری آرمانی از قاضی است، اما بازی خوب بهزاد خلج پذیرفتنی‌اش کرده.»
 

رکوردهای دست‌نیافتنی‌ سینمای ایران
محمد محمدی، کارشناس و روزنامه‌نگار تئاتر و سینما در توئیتر نوشت: «وقایع اخیر سینما را تنها برای به حاشیه بردن رکورد‌های این ‌روزهایش باید دانست. احداث ۱۸۰ سالن سینما طی 2 سال، روند صعودی و دوبرابری مخاطب و تخمین رسیدن به رکورد ۲۸ میلیون مخاطب در سال و ثبت‌نام بیش از ۹ هزار اثر برای جشنواره فیلم کوتاه، بخشی از دست‌نیافتنی‌های سینمای ایران است.»
 

سرنگونی مجسمه ملکه الیزابت درکانادا
یکی از کاربران توئیتر به نام ابراهیم ضمن اشتراک‌گذاری یک ویدیو نوشت: «انتشار خبری مبنی بر پیدا شدن گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک از بومیان کانادا در مدرسه‌ای باعث خشم بومیان و سرنگون کردن مجسمه ملکه الیزابت شد. این کودکان به‌ زور و در شرایطی وحشتناک در این مدارس زیر نظر کلیسا و دولت نگهداری می‌شدند تا از خانواده و ریشه‌شان جدا شوند.»
 

بازخوانی مجددی از مکبث
رضا منتظری، روزنامه‌نگار در اینستاگرامش با اشاره به نمایش «فریز مکبث فریز» که این روزها روی صحنه است، نوشت: «نمایشنامه «مکبث» را به عنوان یکی از کوتاه‌ترین و تأثیر‌گذار‌ترین نمایشنامه‌های تراژدی در تاریخ می‌شناسند. نمی‌شود کتابخوان بود و شکسپیر را نشناخت و نمی‌شود شکسپیر را شناخت و «مکبث» را نخواند؛ نمایشنامه‌ای که چهار قرن از خلق آن گذشته و هنوز شاهد اجراهای تازه‌ای از آن هستیم. شاید شکسپیر کبیر هرگز حتی به ذهنش خطور نمی‌کرد تا سال‌ها بعد از خلق این شاهکار ادبی‌اش در کشوری دور مانند ایران با نگاه روز به مسائل اجتماعی، سیاسی و… بر‌داشتی آزاد از اثرش صورت گیرد. «مکبث» طیف متنوعی از اقتباس‌های تئاتری، سینمایی و تلویزیونی را الهام بخشیده که هر کدام دارای تفسیر و برداشت منحصر به فرد خود از متن اصلی هستند.... «فریز مکبث فریز» اثری است که از نظر فرمی بی‌نقص از آب درآمده، اما معتقدم در حوزه نگارش متن معضلاتی دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی