شروع مرحله پلی‌آف قهرمانی والیبال مردان آسیا

پاکستان را تمیز ببرید

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

اگر امشب در بازی با پاکستان همه چیز خوب پیش برود، تیم ملی والیبال ایران را باید در مرحله نیمه‌نهایی قهرمانی مردان آسیا دید. تیم بهروزعطایی که با خط و نشان رئیس فدراسیون چاره‌ای جز قهرمانی آسیا درارومیه ندارد، دور مقدماتی با 6امتیازو صدرنشینی از دو پیروزی 3 - صفر و 3 - یک در بازی‌های نه‌چندان سخت به پلی‌آف رسید. مرحله‌ای که تیم‌های عراق، ژاپن، تایلند، چین، اندونزی، چین‌تایپه، بحرین، قطر، هند، کره‌جنوبی و پاکستان هم با اولی و دومی گروه‌هایشان صعود کرده‌اند.
تیم‌های هنگ‌کنگ، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان و بنگلادش با سومی گروه‌ها، در مرحله بعدی برای جایگاه سیزدهم تا هفدهم به مصاف هم می‌روند.
با قرعه‌کشی مرحله حذفی، ایران مثل دو بازی دور مقدماتی، ساعت 19:15 امشب در سالن غدیر ارومیه به مصاف پاکستان می‌رود. تیمی که دور مقدماتی در گروهF با تیم‌های کره و بنگلادش بازی کرد و با یک پیروزی و یک باخت و دومی گروهش به پلی‌آف رسید. تیمی که جدای از پیروزی مقابل بنگلادش در بازی جدی مقابل کره سرسخت، یک ست از تیم پارک کی وون گرفته است.
تیم پاکستان شاید از نظر تاکتیک، بهتر از هنگ کنگ و عراق باشد، اما رقیب سرسختی نیست. به‌طور حتم بهروزعطایی دیروز، روز استراحت تیم‌ها، در تمرین با مرور تاکتیک طبق اطلاعات آنالیز، بازیکنانش را برای بازی امشب آماده کرده است.
هرچند بهروزعطایی سرمربی تیم ملی برایش مهم نیست چه تیمی حریف امشب تیمش است: «حریف ایران در مرحله بعدی مهم نیست، ما مقابل هر تیمی ‌دنبال بازی خوب و پیروزی هستیم.» به‌طور حتم ارومیه‌ای‌های عاشق والیبال، امشب هم مثل دو شب قبل سالن غدیر را پر می‌کنند تا حامی ملی‌پوشان باشند.
تیم ملی والیبال که دور مقدماتی قهرمانی مردان آسیا را با بازی قاطع شروع کرد اما مقابل عراق بازی دلچسبی نداشت و ست اول را 25-19
باخت، هر چند در نهایت 3-1 یک برد. اما کارشناسان دلیل باخت یک ست به عراق را به ذهنیت از پیش برنده ربط می‌دهند. ذهنیتی که به گفته سید جهانگیرسید عباسی، کارشناس والیبال، می‌تواند بلای جان تیم شود. البته امیدوار است تیم امشب نمایش بهتری از قبل داشته باشد: «امیدوارم تیم امشب مقابل پاکستان بهتر از بازی با عراق باشد. من پاکستان را تیم متفاوتی از هنگ کنگ و عراق دیدم. این تیم خیلی پیشرفت کرده و البته برتری‌‌اش را مرهون فیزیک بازیکنانش است اما در تکنیک و تاکتیک اصلاً با تیم و بازیکنان ایران قابل مقایسه نیست. با این حال تیم ایران باید با احترام به رقیب بازی کند. در حقیقت تیم ایران روی کاغذ برنده بی‌چون و چرای بازی امشب است و راحت به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسد. به نظرم بازیکنان باید با اجرای وظیفه‌شان از بازی امشب لذت ببرند.»
ساسان خداپرست دیگر کارشناس والیبال معتقد است ملی‌پوشان نباید پاکستان را دست‌کم بگیرند: «تاکتیک پاکستان به سطح تاکتیک ایران نمی‌رسد اما فراموش نکنید تیمی است که یک ست از کره گرفته و بنابراین ملی‌پوشان باید حواسشان باشد آن را دست‌کم نگیرند که دردسرساز نشود.»
با این حال کارشناسان و همه حاضران در ارومیه فقط ژاپن و بازی فینال قهرمانی آسیا را چالش جدی برای تیم ملی والیبال ایران می‌دانند و بس.
به جز ایران، ژاپن تیم مدعی قهرمانی که به نظر خیلی‌ها رقیب ایران در فینال است، دومین تیمی است که امروز با شکست بحرین، مستقیم به نیمه‌نهایی قهرمانی مردان آسیا می‌رسد.

 

برنامه مرحله پلی‌آف

سالن غدیر
کره جنوبی      اندونزی؛ ساعت 10:15 دقیقه
ژاپن      بحرین؛ ساعت 13:15 دقیقه
چین تایپه      عراق؛ ساعت 16:15 دقیقه
ایران      پاکستان؛ ساعت 19:15 دقیقه

سالن آهن دوست
ازبکستان      قزاقستان؛ ساعت 13:15 یکم شهریورماه
چین      هند؛ ساعت 16:15 یکم شهریورماه
چین تایپه      عراق؛ ساعت 19:15 یکم شهریورماه

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی