عزم دولت سیزدهم برای بازسازی ورزشگاه بزرگ و ملی

بودجه 1500 میلیارد تومانی برای تجهیز آزادی

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه‌نگار

سومین هفته از مسابقات لیگ‌برتر فوتبال ایران در حالی از دیروز آغاز شد که ورزشگاه آزادی کماکان به دلیل تعمیرات و بازسازی نمی‌تواند میزبان هواداران تیم‌های پرسپولیس و استقلال باشد. در این بین علاقه‌مندان فوتبال در پایتخت منتظر هستند تا هرچه زودترکار بازسازی این ورزشگاه به پایان برسد تا بتوانند بازی‌های تیم محبوب خود را از نزدیک تماشا کنند. در این شرایط مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند بازی تیم‌های پرسپولیس-ذوب‌آهن از هفته سوم لیگ نیز در ورزشگاه آزادی بدون تماشاگر برگزار می‌شود. بحث تعمیر ورزشگاه آزادی باعث شد هواداران تیم‌های پرسپولیس و استقلال از تماشای بازی‌های تیم محبوب خود محروم شوند؛ موضوعی که بارها با اعتراض مدیران سرخابی همراه بوده است اما با وجود این، کار زیباسازی و مقاوم‌سازی ورزشگاه به همت وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی آغاز شده و در حال انجام است. 52 سال از عمر ورزشگاه آزادی می‌گذرد و در طول این سال‌ها مسئولان مربوطه چندین‌بار کار بازسازی و تعمیر  این ورزشگاه را به صورت موقت انجام داده‌اند اما با وجود آغاز بیست‌و‌سومین دوره مسابقات لیگ‌برتر، موضوع تعمیر آن جدی‌تر از گذشته دنبال شد تا ورزشگاه بزرگ و ملی آزادی در سایه بازسازی کامل همچنان عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین ورزشگاه ایران را یدک بکشد. در یک دهه گذشته طرح‌هایی برای بازسازی استادیوم آزادی مطرح شد ولی هیچ‌گاه در مرحله عملیاتی قرار نگرفت اما در دولت سیزدهم بازسازی آن آغاز شد. مهم‌ترین موضوع در بازسازی ورزشگاه آزادی بحث تأمین منابع مالی است که باعث می‌شد در کار بازسازی ورزشگاه وقفه بیفتد اما این‌بار به لطف مسئولان مربوطه در دولت سیزدهم این اتفاق افتاد و بخشی از بودجه بازسازی تأمین شده و پیمانکار آن به صورت شبانه‌روزی در حال انجام کار است. به گفته یکی از مسئولان مربوطه، ورزشگاه آزادی به بودجه 1500 میلیارد تومانی نیاز دارد.
سکوهای استادیوم آزادی حدود ۴۵ هزار مترمربع بوده و تلاش بر این اساس است که منطقه غربی و طبقه همکف آن در راستای برگزاری رقابت‌های لیگ‌برتر بتن‌ریزی شود. آزادی ۳ بخش ضلع غربی، شرقی و پشت دروازه‌ها را دارد که کار بازسازی از ضلع غربی که شرایط خوبی نداشت آغاز شد تا نیمکت ذخیره‌ها و فضای رختکن‌های این بخش آماده شود. در بخش دیگر ضلع شرقی و پشت دروازه‌ها هم بازسازی خواهد شد. شرایط ورزشگاه آزادی به هیچ‌وجه مناسب نبود و سال گذشته بخشی از سکوهای آن تخریب شده بود و این موضوع  سبب شد هواداران تمایل چندانی به حضور در ورزشگاه آزادی نداشته باشند، به این دلیل دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال به‌عنوان میزبان مسابقات خانگی، با حضور تعداد اندکی از هواداران برگزار می‌شد اما بازسازی ورزشگاه آزادی باعث می‌شود 100 سال به عمر آن اضافه شود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ورزشگاه آزادی نهایت تا 2 سال قابل استفاده بود. در این بین کار تعمیر ورزشگاه بنا به دلایلی کند پیش می‌رود که حساسیت‌های موجود برای جلوگیری از صدمه به ورزشگاه، یکی از دلایل کندی کار است. علاوه بر این، برگزاری مسابقات در ورزشگاه آزادی یکی دیگر از دلایل کند پیش رفتن کار تعمیر و بازسازی است، چراکه تجهیزات موجود در ورزشگاه آزادی باید همزمان با برگزاری مسابقات از مجموعه خارج شود و پس از پایان بازی مجدداً در ورزشگاه مستقر شود که این موضوع وقفه‌ای در کار تعمیر و بازسازی به وجود می‌آورد.
طبق ادعای مسئولان مربوطه، ۱۶ تا ۱۷ ماه برای بازسازی کامل ورزشگاه آزادی زمان نیاز است و این ورزشگاه می‌تواند از آخر شهریورماه آماده پذیرایی بخشی از هواداران فوتبال باشد. طبق این ادعا، با توجه به تعطیلی حدود 10 روزه لیگ به دلیل فیفادی پیش‌رو، بخشی از ورزشگاه آزادی می‌تواند از هفته هشتم پذیرای هواداران فوتبال باشد اما کار بازسازی نهایی آن تا آذرماه زمان می‌برد و در این ماه سکوهای ورزشگاه به طور کامل آماده و صندلی‌ها نصب خواهند شد. در زمان آغاز لیگ، منصور قنبرزاده، دبیر کل فدراسیون فوتبال از مسئولان مربوطه خواست تماشاگران به صورت محدود در ورزشگاه حاضر شوند که البته تا اینجا به دلیل حفظ جان هواداران فوتبال این اتفاق نیفتاده است و بازی‌ها به صورت کامل بدون حضور هواداران برگزار شود. در این بین بحث حضور محدود هواداران در ورزشگاه آزادی موضوعی است که با موافقت شورای تأمین انجام خواهد شد.
یکی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان اعلام داشت کارها به بهترین نحو ممکن در حال انجام است و بحث زیباسازی ورزشگاه آزادی تا حدود زیادی تکمیل شده و طبق روال، سکوها در حال بازسازی است، چراکه بخشی از سکوهای ورزشگاه تخریب شده است. بحث استحکام‌بخشی ورزشگاه آزادی که مهم‌ترین موضوع در بحث بازسازی و تعمیر می‌باشد نیز در حال انجام است. از نکات مهم در این بازسازی می‌توان به نصب تابلوهای جدید بین طبقات اشاره کرد که روی آنها عنوان «استادیوم آزادی» به زبان‌های مختلف نقش بسته است. همچنین در مسیر تونل منجر به «میکسد‌زون» دیوارنگاره‌های جدیدی قرار گرفته است که از مهم‌ترین‌ آن می‌توان به لوگوی جدید ورزشگاه آزادی اشاره کرد. این در حالی است که ورزشگاه آزادی هیچ‌وقت لوگوی رسمی نداشته است و به نظر می‌رسد برای اولین‌بار از لوگوی رسمی این ورزشگاه بزودی رونمایی خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی