صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

نوشته کارگردان سینما
درباره مادر شهید علی هاشمی
دانش اقباشاوی، کارگردان سینما که بیش از ۱۸ ماه گذشته را در تدارک ساخت یک فیلم سینمایی درباره شهید علی هاشمی با عنوان «اسفند» سپری کرده است، در پی درگذشت مادر این شهید، یادداشتی را منتشر کرده و آن را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است: «به واسطه‌ روابط خانوادگی، از دوران کودکی‌ام، شهید مظلوم علی هاشمی و برخی از یارانش را می‌شناختم اما بخت آشنایی با خانواده نجیب و مهربانش، اوایل سال پیش به دست آمد.
شاید عنایتی شد که توانستم محضر مادر مشقت دیده‌ و مقاوم شهید علی هاشمی، حاجیه خانم اهوازیان را نیز درک کنم. از علاقه فطری و خاص بین شهید بزرگوار و مادرش مطلع بودم اما وقتی حاج خانم بی‌واسطه و با زبان عربی به من که عرب زبانم از علی گفت، عمیقاً درک کردم که چگونه از دامان چنین شیرزن مهربانی، شیرمردی نجیب چون علی هاشمی تربیت شده است.او می‌گفت: «چشمانم برای علی کور شوند که از کودکی تا شهادتش فکری جز محبت به مردم نداشت و اندک پول‌های توجیبی‌اش را پس‌انداز می‌کرد و تحویلم می‌داد که برای همسایه‌های فقیر صبحانه بخرم.» به‌ هر روی می‌دانم که هیچ فرزندی جز یک مادر ندارد، هیچ ایثاری را جز فرزندان مادران انجام نمی‌دهند و هیچ سرزمینی جز با ایثار پاسداری نمی‌شود. اگر علی هاشمی سردار هور بود به راستی که مادر مکرمه‌اش را می‌توان «مادر هور» نامید. اکنون پس از سال‌ها فراق، مادر هور دوباره سردار هور را در آغوش می‌کشد...

 

شیراز عزیزم زادگاه دومم شد
بهنوش طباطبایی در صفحه اینستاگرامش از همکاری‌اش در فیلم سووشون نوشته است و در این باره آورده: «به یادگار بماند از آخرین روز بودنم‌ در شیراز. ۲۸ مرداد ۱۴۰۲. تقریباً هجده ماه در شیراز با همان لهجه زیبای شیرازی زندگی کردم،  «زری» سووشون در من متولد شده بود و انگار که شیراز عزیزم زادگاه دومم شد. دیروز دل کندن از آنجا مثل دل کندن از خانه و اهالی خانه بود. روز آخر مدام سطرهایی درخشان از رمان بزرگ «سووشون» در ذهنم مرور می‌شد و حال و هوایم انگار همان حال و هوایی بود که «زری» در رمان داشت. «مگر این همان شهری نبود که فرشته‌ها زمینش را ماچ می‌کردند؟»

 

حال «پریشانی» علیرضا قربانی شنیدنی شد
علیرضا قربانی از انتشار قطعه «پریشانی» خبر داد. این اثر با آهنگسازی حسام ناصری و با ترانه‌ای از احمد امیرخلیلی از سوی انتشارات آهنگ اشتیاق و شهر آفتاب منتشر شده است. قربانی در صفحه اینستاگرامش نوشته: «این آهنگ برای اولین بار در تور کنسرت‌های علیرضا قربانی در شهرهای مختلف ایران اجرا شد و بازخورد و استقبال بی‌نظیر مخاطبان را به دنبال داشت و اکنون برای اولین بار نسخه اصلی اجرای کنسرتی آن منتشر می‌شود. کنسرت‌های علیرضا قربانی بزودی در کاخ سعدآباد تهران برگزار می‌شود.

 

 ناگه غروب کدامین ستاره!
محمدکاظم کاظمی از نکوداشت استاد واصف باختری خبر داده و با عنوان «ناگه غروب کدامین ستاره» اعلام کرده این برنامه امروز سه‌شنبه ساعت 10 صبح با سخنرانی محمدجعفر یاحقی، محمدکاظم کاظمی و یامان حکمت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود.

 

«خواب‌های رنگی» یک آهنگساز
پارتیتور «خواب‌های رنگی من» اثر حمید متبسم منتشر شد. این آهنگساز در شرح این کتاب آورده: «خواب‌های رنگی من» اثری ا‌ست شامل دوازده تصنیف در دوازده مقام اصلی موسیقی ایران، آهنگسازی شده برای سازهای ملی. این اثر داستان دوازده خواب یک کودک است که هر شب در رؤیای خویش به یکی از پدیده‌های طبیعی یا خیالی مورد علاقه‌اش مبدل می‌شود. برای نگارنده به عنوان آهنگساز این مجموعه، در کنار خلق اثری مفرح برای کودکان پارسی‌زبان، آموزش و آشنایی کودکان با موسیقی و سازهای ملی، بالا بردن توانایی شنیداری موسیقایی آنان و اشاعه فرهنگ گرانبهای موسیقی ایران هدف بوده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی