صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

هتک حرمت قرآن این بار در هلند

تیغ دو لبه اسلام‌هراسی در غرب

گروه جهان/ در ادامه سریال موهن هتک حرمت قرآن در کشورهای اروپایی، یک عضو راست افراطی هلند اقدام به آتش زدن کتاب آسمانی مسلمانان مقابل سفارت ترکیه در لاهه کرد؛ اقدامی که دیگر بار خشم مسلمانان را برانگیخت.
به گزارش فرانس پرس، جمعه شب ادوین واگنسولد، رهبر گروه راست افراطی پگیدا در هلند، در حالی که دو نفر از اعضای حزبش او را همراهی می‌کردند، مقابل سفارت ترکیه در لاهه رفت و اقدام موهن خود را به مرحله اجرا رساند. او پیش از ارتکاب این عمل هتاکانه، خبر داده بود که تصمیم دارد چنین کاری انجام دهد.
به گزارش سایت شبکه خبری تی آر تی، دولت هلند هرچند چنین اقدامی را محکوم کرد اما مدعی شد، هیچ اختیار قانونی که بتواند مانع از چنین رویدادی شود، ندارد. با این حال نگرانی از تبعات چنین اقدامی باعث شد، پلیس لاهه 20 نیروی خود را به محل اعزام کرده و دسترسی به خیابانی که سفارت ترکیه در آن واقع شده، مسدود کند. با وجود بسته شدن این خیابان، ده‌ها معترض مسلمان در محل حاضر شدند و زمانی که واگنسولد اقدام هتاکانه خود را تحت حفاظت پلیس آغاز کرد، شروع به پرتاب سنگ به سوی او کردند که با واکنش پلیس مواجه شدند. آنان در نهایت نیز واگنسولد را تحت حفاظت از این خیابان خارج کردند.قرآن‌سوزی در هلند در حالی رخ داده است که 7 ماه پیش نیز مسلمانان این کشور شاهد چنین رویدادی بودند. این اقدام همچنین به دنبال اقدامات هتاکانه مشابه در سوئد و دانمارک رخ داده است. تکرار این بی‌حرمتی‌ها به کتاب آسمانی مسلمانان، احساسات میلیون‌ها مسلمان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرده و سران کشورهای مسلمان در آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا را به واکنش وا داشته است. در اقدامات واکنشی عملی نیز مراکش سفیر خود از سوئد را فراخواند، ایران تعیین سفیر جدید را به تعویق انداخت و عراق سفیر سوئد را اخراج کرد. در این مدت درخواست‌های مردمی برای تحریم کالاهای کشورهایی که چنین اقداماتی در آنها انجام می‌شود، بالا گرفته است. با این حال هنوز سران اغلب کشورهای مسلمان اقدام عملی جدی در قبال موج اسلام‌هراسی در اروپا اتخاذ نکرده‌اند.
 این در حالی است که هر چند کلید اصلی این هتاکی‌ها را عموماً گروه‌های راست افراطی می‌زنند، چنین اقداماتی در میان سکوت سران اروپایی انجام می‌شود. سرانی که مدعی هستند، ممانعت از چنین اقداماتی، ناقض حقوق‌بشر مورد ادعای غرب است. اما به باور ناظران، سکوت سران قاره سبز نه‌به‌خاطر دموکراسی و حق آزادی بیان که ناشی از نگرانی‌های آنها از محبوبیت اسلام در قاره سبز است.
 اما حمایت نامحسوس دولت‌های اروپایی از اقدامات هتاکانه علیه مسلمانان، تیغه دو لبه‌ای است که غرب نیز از آسیب‌های آن در امان نخواهد ماند. سوا از واکنش‌های مسلمانان جهان و خواسته آنان برای تحریم کالاهای غربی که می‌تواند ضربه قابل توجه اقتصادی بر پیکر قاره سبز وارد کند، بخش بزرگی از جامعه اروپا را مسلمانانی تشکیل می‌دهند که از هتک حرمت کتاب آسمانی خود خشمگین هستند. این امر می‌تواند منجر به بروز برخوردهای جدی بین مسلمانان و هتاکان شده و جامعه این کشورها را با تنش همراه کند. نمونه چنین برخوردهایی عصر جمعه در سوئد رخ داد؛ در جایی که یک زن مسلمان در واکنش به هتاکی‌های مومیکا، پناهنده عراقی که در دو ماه گذشته با اقدامات خود خشم مردم عراق و سایر مسلمانان جهان رابرانگیخته است، کپسول آتش‌نشانی را به سمت او اسپری کرد. این زن بازداشت شد اما مومیکا به اقدام خود ادامه داد.
جستجو
آرشیو تاریخی