صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ناتو با بغداد برای تمدید حضورش به توافق رسید

تحرکات مشکوک غرب در عراق

حسین فاطمی
خبرنگار

به رغم درخواست جریان‌های مختلف سیاسی عراقی و نیز مطالبه مردم این کشور برای خروج نیروهای ناتو و امریکا از عراق، اخبار حکایت از استمرار حضور این نیروها به بهانه‌های واهی دارد. در این باره ناتو ادعا کرد، مأموریت‌های بیشتری از جمله نقش‌های مستشاری و ظرفیت‌سازی در حمایت از نیروهای وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال بر عهده خواهد گرفت.
عصر روز جمعه ایرنا به نقل از «شفق نیوز» گزارش داد، ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرده، بنا به درخواست مقامات عراقی و تصمیم روز پنجشنبه شورای ناتو، محدوده مأموریت این ائتلاف در عراق همچنین مأموریت‌های مستشاری و ظرفیت‌سازی برای حمایت از وزارت کشور و فرماندهی پلیس فدرال (پلیس تحت نظر دولت مرکزی) را شامل خواهد شد. ناتو با بیان اینکه این فعالیت‌های اضافی با حمایت یکپارچه سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انجام خواهد شد، ادعا کرد، تمامی فعالیت‌های این سازمان به درخواست عراق و با احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور انجام خواهد شد.
ناتو با اشاره به اینکه مأموریت خود در عراق را از سال 2018 با هدف ارائه مشاوره به مسئولان نظامی و امنیتی وزارت دفاع عراق و دفتر مشاور امنیت ملی و مرکز عملیات تحت نظر نخست‌وزیر آغاز کرده است، افزود: «این مأموریت اکنون همچنین وزارت کشور و فرماندهی پلیس فدرال را شامل خواهد شد.» در پایان بیانیه ناتو نیز تأکید شده است که این ائتلاف در عراق به مؤسسات آموزش نظامی در منطقه بغداد بزرگ، مشاوره ارائه می‌دهد.
پیشتر، ژنرال «ماتئو مک فارلین»، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا در عراق و سوریه ادعا کرده بود، این ائتلاف «تهدیدات تحت رهبری گروه‌های عراقی علیه پایگاه‌های نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر دارد.»
امریکا از تداوم حضور ناتو در عراق به دنبال چیست؟
تصمیم اخیر ناتو برای تداوم حضورش در عراق در بحبوحه تحرکات اخیر نیروهای امریکایی در مرزهای عراق و سوریه معنادار است زیرا اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، احتمال درگیری در این منطقه وجود دارد. امریکا طی چند روز گذشته کمک‌های نظامی از جمله خودروهای نظامی را برای نیروهای خود در مرز سوریه که از سمت عراق به سوی شهر القائم در نزدیکی شهر مرزی البوکمال در امتداد رود فرات مستقر هستند، ارسال کرده است.
همچنین نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی امریکا رزمایش‌هایی را در پایگاه «کونیکو» در حومه شمال دیرالزور برگزار کردند که در آن جنگنده‌ها شرکت داشتند. پیرو این نکته، شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، نیروهای ائتلاف بین‌المللی قصد دارند برای اطمینان از سالم بودن (فعال بودن) تجهیزات و ادوات نظامی خود در نزدیکی اربیل و شهر القیاره در جنوب موصل رزمایش سنگین هوایی و زمینی برگزار کنند.
نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا در حالی قصد برگزاری رزمایش هوایی و زمینی در شمال عراق را دارند که نخست‌وزیر عراق در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح این کشور تأکید کرد، عراق به حضور نیروهای نظامی خارجی نیازی ندارد.نمــاینــدگـــان، سیــاستـــمداران و تحلیلگران عراقی و مردم این کشور بارها بر لزوم پایان حضور نظامی امریکا در کشورشان تأکید کرده و خواهان احترام کامل به حاکمیت و استقلال آن شده‌اند. در این پیوند دولت عراق در ۱۸ آذر سال ۱۴۰۰ به طور رسمی پایان مأموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا را در این کشور اعلام کرد اما این نظامیان اشغالگر همچنان در عراق حضور دارند.
تحرکات نظامی اسرارآمیز امریکا در عراق
برخی تحلیلگران معتقدند، تداوم حضور ناتو و نیروهای امریکا در عراق می‌تواند متأثر از تحولات سوریه باشد. در این باره الشرق الاوسط طی گزارشی عنوان داشت که برخی جریان‌های عراقی با آگاهی از وقوع عملیاتی احتمالی در سوریه سعی در اجتناب از تشدید تنش در منطقه دارند.با وجود این عکس‌هایی از حرکت کاروان‌های نظامی امریکا در شهرهای مختلف توسط رسانه‌های محلی عراق دست به دست می‌شود. در همین باره سه شخصیت عراقی، از جمله یکی از رهبران یک گروه مسلح مستقر در شمال غرب عراق، به الشرق الاوسط گفته‌اند که ایالات متحده در حال جابه‌جایی نیروهای خود در منطقه است تا برای عملیات نظامی در خارج از عراق آماده شود.
با در نظر گرفتن این نکات، تحلیلگران تأکید دارند که هدف استراتژیک این عملیات احتمالی امریکا «تغییر معادلات با روس‌ها در سوریه» است. البته بر اساس گفته برخی مقامات عراقی، «امریکایی‌ها همچنین تلاش خواهند کرد مسیر تدارکاتی ایران به سمت سوریه و لبنان را از طریق خاک عراق قطع کنند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی