صادرات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا در سال 1401 از مرز مهران

برتری گمرک مهران در بین ۱۲ گمرک هم‌مرز با عراق

ایلام - محمدکریم ویسی: پس از سقوط صدام و از سال ۱۳۸۲ که مرز مهران به‌عنوان یک فرصت جدید تجاری بزرگ برای ایران مطرح شد و تا چند سال پیش شاید این مرز یکی از ۱۲ مرز غرب و جنوب کشور بود که مشکلات زیادی جلوی توسعه و نفس کشیدن آن را گرفته بود؛ از مشکلات ساختاری و اداری گرفته تا تسهیل در امور رانندگان و تخلیه بار کامیون‌ها، همه و همه باعث بدبینی و ناامیدی تجار و رانندگان شده بود. کمتر کسی از مشکلات چند سال پیش این مرز ناآگاه است. هنوز تصویر ازدحام جمعیت کامیون‌ها و رانندگان و معطل شدن بار آنها و حتی از دست رفتن برخی از بارهایی که مواد فاسد شدنی بودند و باعث متضرر شدن تجار شد در ذهن بسیاری از مسئولین و حتی مردم عادی گم نشده است که سبب خدشه‌دار شدن اعتبار و مرز مهران و حیثیت مدیریت استان می‌شد.
سال‌ها گذشت و در حالی که کمتر کسی امید به احیای مرز از دست رفته داشت، در دولت سیزدهم روند تغییر، اصلاح و حل مشکلات آن به طور محسوس آغاز شد. روح‌الله غلامی، مدیرکل گمرکات استان ایلام که در بدنه همین مرز فراز و فرودها را طی کرده است در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه گمرک استان ایلام به‌ صورت بازارچه‌ای از سال ۱۳۸۲ با ۳۸ میلیون دلار صادرات کار خود را شروع کرد، گفت: این بازارچه آهسته و پیوسته کار خود را توسعه داد و اکنون به جایی رسیده که در سال گذشته حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از این مرز صادر شده که با این میزان صادرات در کارنامه یک رکورد بی‌سابقه‌ای ثبت شده است.
روح‌الله غلامی افزود: در حالی این میزان صادرات در مرز مهران به ثبت رسیده است که بالاترین میزان آن در سال‌های گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود.
وی با تأکید بر اینکه گمرک مهران روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارد و در تمام شاخص‌های گمرکی روند مثبتی داشته است، اظهار داشت: با تلاش همه همکاران توانستیم در سه سال گذشته و به صورت متوالی رتبه نخست مجموع صادرات از یک مرز را بین مرزهای منطقه به دست آوریم که در نوع خود بسیار حائزاهمیت است.
مدیرکل گمرکات استان ایلام با بیان اینکه سال گذشته رشد ۳۹ درصدی در ارزش و رشد ۴۴ درصدی در وزن کالاها داشتیم، افزود: در همین سال در بحث ترانزیت نیز رشد بسیار خوبی رقم خورد که تقریباً معادل ۵۰ درصد بود.
وی با بیان اینکه در کارنامه سال اخیر گمرک استان یکی از آمارهایی که تفاوت بسیار فاحشی با سال‌های قبل از آن دارد بحث درآمد گمرک و ارز‌آوری است که چیزی حدود ۵۷۷ میلیارد ریال معادل ۲۵۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، خاطرنشان کرد: در همین سال از نظر تعداد ترخیص کامیون‌های تجاری نیز رشد خوبی داشتیم که معادل ۱۴۰ هزار دستگاه و به عبارتی رشدی ۳۶ درصدی بود.
جستجو
آرشیو تاریخی