صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

ترس از واکنش ایران، دامن بایدن را گرفت
 خبر اول اینکه، گروهی متشکل از اعضای هر دو حزب و هر دو شاخه نهاد قانونگذار امریکا (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) طی نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان از ناتوانی واشنگتن در فروش 800 هزار بشکه توقیف‌شده ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.
به گزارش فارس، اشاره این گروه از نماینده‌های کنگره امریکا به گزارش‌هایی است که نشان می‌دهند 800 هزار بشکه نفت توقیف‌شده ایران از حدود 11 هفته پیش در سواحل تگزاس سرگردان است و شرکت‌ها و طرف‌های امریکایی از بیم اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند.
روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال حدود چهار هفته پیش با گزارش این موضوع نوشت نفت مذکور در یک نفتکش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده، اما چند هفته است که در این نقطه سرگردان مانده است.
دادستان‌های امریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفتکش به نقض قوانین تحریم‌های امریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند.
این نفتکش به دلیل اندازه و وزنش نمی‌تواند وارد اسکله شود و لازم است نفت خام آن توسط کارگزاران شرکت‌های باربری به کشتی‌های کوچک‌تر منتقل شود، اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند.

دستگیری
شرور مسلح  زاهدان
 خبر دیگر اینکه، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از اقدام ویژه اطلاعاتی پلیس زاهدان و دستگیری شرور مسلح در مخفیگاهش خبر داد. دوستعلی جلیلیان در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در پی فعالیت‌های مجرمانه فردی مسلح در سطح شهرستان زاهدان و اعلام نارضایتی شهروندان از این موضوع بلافاصله با تشکیل پرونده اقدامات تأمینی پلیس در این راستا آغاز شد.
وی بیان کرد: مأموران انتظامی طی کار دقیق پلیسی و رد زنی‌های دقیق، شرور سابقه‌دار را شناسایی و مخفیگاه وی را نیز کشف کردند.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به هماهنگی‌های لازم قانونی و تشکیل تیم ویژه عملیاتی در این راستا گفت: پلیس در اقدامی ضربتی مجرم تحت تعقیب را دستگیر و یک قبضه سلاح برنو، یک قبضه سلاح دولول به همراه ۱۴عدد فشنگ مربوطه از مخفیگاه وی کشف کردند.

بازی بنزینی ضدانقلاب
با اعصاب مردم
 دست آخر اینکه،  با اینکه بارها شایعاتی از قبیل کمبود سوخت و گرانی بنزین توسط مقامات دولت تکذیب شده؛ اما رسانه‌های جریان ضدانقلاب خارج‌نشین و برخی محافل داخلی همچنان اصرار دارند با القای شایعات، فضای آرام کنونی را در آستانه سالگرد اغتشاشات متشنج جلوه بدهند.
معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، سخنگوی دولت و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی جزو مقاماتی هستند که اخبار گرانی بنزین و کمبود سوخت در کشور را رد کرده‌اند؛ به عنوان نمونه دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: «در هیچ یک از سطوح و مراجع تصمیم گیری دولت از جمله وزارت نفت، کمیسیون‌های تخصصی دولت و کارگروه‌ها، موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست». با این حال اغلب رسانه‌های فارسی زبان معاند با خبرسازی پیرامون این موضوع و القای کلیدواژه‌هایی مانند «ازدحام در جایگاه‌های سوخت»، «بحران بنزین»، «تعطیلی جایگاه‌های سوخت» و «صف‌های طولانی ماشین‌ها» و... سعی کردند افکار عمومی را تحت تأثیر این فضاسازی قرار دهند.
به نظر می‌رسد هدف از این جنگ روانی، ایجاد التهاب روانی در آستانه سالگرد اغتشاشات است.

جستجو
آرشیو تاریخی