صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

مخاطب امروز به دنبال قهرمانانی است که با آنها همذات‌پنداری کند

حسین میرزامحمدی
کارگردان فیلم سینمایی «کت‌چرمی»

ساخت آثار اجتماعی در سینمای ایران طی یک دهه اخیر، روند پرشتاب و روبه رشدی را به خود گرفته است. این روند، عمدتاً با ساخت فیلم‌هایی همراه بود که تصویری تیره، مخدوش و مأیوس‌کننده از جامعه ایران و مناسبات حاکم بر آن به نمایش می‌گذاشتند. فیلم‌هایی که بسیاری از آنها با سودای حضور در جشنواره‌های خارجی و جلب تحسین این‌گونه جشنواره‌ها ساخته و پرداخته می‌شدند و سازندگان‌شان در این مسیر، ابایی از قلب واقعیت‌های اجتماعی یا بزرگنمایی آنها نداشتند. نکته دیگر، به شخصیت‌های حاضر در این‌ فیلم‌ها بازمی‌گشت که عمدتاً منفعل، تسلیم، فاقد اراده و عاجز از تغییر شرایط موجود بودند. اکنون مخاطب سینمای ما به دنبال جنسی از قهرمان است که وقتی او را روی پرده سینما می‌بیند، بتواند با آن همذات‌پنداری کند و خود را جای آن قهرمان بگذارد. ما در سینمای‌مان نوع خاصی از قهرمان‌ها را داریم و داشته‌ایم؛ قهرمان‌هایی که شاید در زندگی عادی و روزمره شبیه شخصیت قیصر بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی