صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

واکنش یامین‌پور به عزل معاون سیاسی وزیر کشور
وحید یامین‌پور مدرس دانشگاه و نویسنده در واکنش به ماجرای عزل معاون سیاسی وزیر کشور نوشته است:«در ماجرای عزل معاون سیاسی وزیر کشور بعضی‌ها دوست داشتند آنچه را شبیه یکشنبه سیاه مجلس در بهمن ۹۱ رخ داد شاهد باشند؛ همان‌طور که منتظر چیزی شبیه آن در رابطه با رأی دیوان در ابطال حکم آقای لطیفی بودند، اما رئیس‌جمهور ما کسی است که در لحظه تنش به نفع آرامش و انسجام تصمیم می‌گیرد.»


نقد و بررسی کتاب «تنباکوی تلخ وطنی»
علی‌محمد مؤدب‌ از برگزاری هفتاد‌و‌یکمین نشست نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان خبر داده است. این برنامه که ساعت 16 تا 18 پنجشنبه 19 مرداد در سالن «اوستا»ی حوزه هنری برگزار شد به نقد و بررسی کتاب «تنباکوی تلخ وطنی» اثر سید ابوطالب مظفری اختصاص داشت. علی‌محمد مؤدب‌پور، محمد‌آصف جوادی و سید ابوطالب مظفری از حاضران در این مراسم بودند.


درود بر تو کاکوی شیردل
از تصاویر وایرال شده در فضای مجازی صحنه خلع‌سلاح تروریست واقعه اخیر شاهچراغ توسط نیروی خدماتی این مکان است. داوود امیریان از نویسندگان معاصر یکی از چهره‌هایی است که درباره این تصویر نوشته است:«این صحنه در تاریخ می‌ماند. آیندگان از این صحنه بسیار خواهند گفت؛ آن مرد سمت راستی که با دست خالی به آن تروریست مسلح شاهچراغ حمله کرد و زمینش زد و خلع‌سلاح کرد، مستخدم و نیروی خدماتی ساده حرم بود. با قرارداد موقت، با حقوق ناچیز و بدون بیمه... آن مرد سمت راستی که از قشر فرودست است، اگر نبود، فاجعه خاورمیانه را منفجر می‌کرد. آن تروریست با ۸ خشاب کلاشنیکف و با ۲۴۰ تیر جنگی که همراه داشت، حداقل ۱۵۰ زن و مرد و کودک ایرانی را قتل‌عام می‌کرد. آن مرد راستی نگذاشت... با دست خالی، آن آدمخوار را بر زمین کوفت... ما اگر جایش بودیم، فرار می‌کردیم. او فرار نکرد چون نمی‌خواست شرمنده ایمان و وطنش شود... چون او، یک قهرمان است..... شیربچه ایران‌زمین. درود بر تو کاکوی شیردل.»


کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری‌منفرد، عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی به مناسبت درگذشت کوروش صفوی، استاد زبان‌شناسی دانشگاه‌های ایران، در یادداشتی خاطره‌ای را از رویارویی با او در دهه 80 منتشر کرده است.
در بخشی از این متن آمده است:«فراموش نمی‌کنم که در خلال سخنرانی‌اش به مناسبتی، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژی‌ بنیاد غرب وقتی می‌خواهد «کشور پیشرفته» را تعریف کند، می‌گوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غول‌پیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد. (این اعتماد‌به‌نفس ملی‌اش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سال‌ها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).»


خاطره‌بازی آقای مجری
 ایرج طهماسب با به اشتراک گذاشتن تصویری از دوران دانشجویی، خاطره آن دوران را مرور کرده است. او در پست تازه اینستاگرامی‌اش عکسی از زمان هنرجویی نقاشی خود در هنرستان هنرهای زیبا به اشتراک گذاشته و از علی خدایی، شهریار تیمپور، محتشم مهدوی‌پور و... به‌عنوان هم‌دوره خود در آن روزها یاد کرده است.


پیشنهاد محسن شریفیان به علاقه‌مندان موسیقی نواحی
محسن شریفیان، دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به دیدن یکی از پادکست‌های سوینا دعوت کرده است. این پادکست به گفت‌و‌‎گو با عاشیق احد‌ملکی اختصاص دارد. محسن شریفیان، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی روایتگر برنامه ضرب‌آهنگ است. اپیزود شانزدهم از فصل سوم برنامه ضرب‌آهنگ چهارشنبه ۲۵ مردادماه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش شد.

جستجو
آرشیو تاریخی