رئیس سازمان صداوسیما :

نیازی به چهره‌های هنجارشکن و لجباز نداریم

مسئولیت متقابلی میان رسانه و چهره‌ها وجود دارد. مسئولیت رسانه، دادن فضا و آنتن و امکان دیده شدن به چهره‌هاست و مسئولیت چهره‌ها هم استفاده از شهرت و محبوبیتشان در جهت عمق دادن به نفوذ رسانه و دیده شدن برنامه‌هاست.

پیمان جبلی در حاشیه نشست دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به حواشی فعالیت و حضور برخی چهره‌ها در صدا و سیما، بیان کرد: مسئولیت متقابلی میان رسانه و چهره‌ها وجود دارد. مسئولیت رسانه، دادن فضا و آنتن و امکان دیده شدن به چهره‌هاست و مسئولیت چهره‌ها هم استفاده از شهرت و محبوبیتشان در جهت عمق دادن به نفوذ رسانه و دیده شدن برنامه‌هاست. اگر رسانه فرصت دیده شدن به چهره‌ها می‌دهد، مسئولیت چهره‌ها هم احترام گذاشتن به هنجارهای حاکم برجامعه و سیاست‌های رسانه است. هر وقت چهره‌ها از عمل به این مسئولیت اجتماعی خودشان در قبال جامعه و رسانه ابا کنند طبیعتاً رسانه‌ هم ملزم نیست که به آنها آنتن بدهد.
او افزود: در اغتشاشاتی که سال گذشته اتفاق افتاد، متأسفانه برخی از چهره‌ها با سوءاستفاده از شهرت و محبوبیت خود به قوانین و ضوابط جامعه بی‌توجهی کردند و با جریان فتنه برانداز همراه شدند و رفتارهایی را از خود نشان دادند که نتیجه آن تحریک جامعه و شریک شدن در اتفاقات تلخی بود که شاهد آن بودیم. البته همچنان نیز شاید برخی از این افراد به مسیر خود ادامه دهند.
وی در ادامه اظهار کرد: برخی دیگر نیز تلاش کردند با اصلاح مواضع خود و موضع‌گیری‌های مناسب بعد از این جریانات، مسیر خود را اصلاح کنند. فلذا چهره‌ها و نوع رفتاری که در جریان فتنه سال گذشته داشتند، متفاوت است. طبیعتاً بسیاری از چهره‌ها نیز وفاداری خود را به نظام، مردم، قوانین و انقلاب نشان دادند که به صورت طبیعی مورد احترام جامعه و مردم هستند.
رئیس سازمان صداو سیما خاطرنشان کرد: ما در یک سال اخیر در برنامه‌هایی که در مناسبت‌های مختلف داشتیم مانند شب یلدا، شب تحویل سال نو، ایام ماه رمضان و ایام ماه محرم و سایر عرصه‌ها اثبات کردیم که نیاز به چهره‌های هنجارشکن و عنود و لجباز نداریم و عملاً برنامه‌های خود را با چهره‌هایی که از محبوبیت خوبی برخوردار شدند ادامه دادیم. این سیاست مقطعی ما نیست بلکه این یکی از سرفصل‌های ثابت سند تحول صدا و سیما بوده که ما به آن پایبند بوده و به همین شکل نیز ادامه خواهیم داد.

مسئولیت رسانه و چهره‌ها، متقابل است
جبلی در ادامه تأکید کرد: هر زمان که رسانه ملی تصمیم بگیرد که از چهره‌ها استفاده کند، حتماً این دسته‌بندی را رعایت خواهد کرد و حتماً توجه خواهد داشت که امکان، فرصت و ظرفیت دیده شدن را در اختیار کسانی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجارهای جامعه را نداشته باشند. ما به چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این موضوع نیست.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره حضور احتمالی رضا گلزار، بیان کرد: اجازه دهید از کسی اسم نیاوریم. در برنامه‌های مختلف و برنامه‌های نمایشی بازیگران مختلف حضور دارند و اینکه از یک چهره اسم ببریم درست نیست و این موضوع در حیطه اختیارات همکاران بنده در مدیریت بدنه سازمان است. بنده کلیت رویکرد و سیاست صدا و سیما را گفتم که تصمیمات ما لحظه‌ای، مقطعی و آنی نیست.
جبلی در پاسخ به چرایی ادامه دادن به برنامه‌ای که تنها 5درصد مخاطب دارد، تصریح کرد: مرجع رسمی اعلام نتایج نظرسنجی‌ها، مخاطب‌سنجی‌ها و افکارسنجی‌ها، مرکز تحقیقات صدا و سیماست. هر کسی در هر جایگاهی غیر از مرکز تحقیقات صدا و سیما ادعایی کند از نظر ما مردود است.
جبلی در پاسخ به این سؤال که آیا روی فعالیت‌های چهره‌ها در فضای مجازی، نظارتی وجود دارد نیز گفت: متأسفانه شاهد هستیم که بخشی از جامعه هنری، سبک زندگی و سلوک فردی و اجتماعی متفاوتی نسبت به جامعه و سبک زندگی اسلامی و هنجارهای مقبول اجتماعی دارند و این یک واقعیت است و نباید آن را انکار کنیم. ما و دستگاه‌های فرهنگی، ضمن تلاش برای اصلاح این مسأله باید دائماً دنبال کشف استعدادهای جدید و نیروهای تازه‌ای باشیم که به سبک زندگی ایرانی-اسلامی و سبک زندگی هماهنگ با عامه مردم التزام دارند.
هفته پرالتهاب صداوسیما و سلبریتی‌ها
هفته گذشته، مسأله حضور رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به صحنه جدال در درون سازمان تبدیل شد. با قطعی شدن خبر بازگشت آنها، محمدرضا شهبازی، مجری برنامه پاورقی و سیدخندان با انتشار ویدیویی از ادامه همکاری با تلویزیون انصراف داد. دیروز اما رضا رشیدپور طی یادداشت اینستاگرامی اعلام کرد همکاری با صداوسیما را به زمان دیگری موکول خواهد کرد. در ادامه پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در یک استوری اعلام کرد که برنامه پاورقی با اجرای محمدرضا شهبازی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی