افزایش یک میلیون تنی واردات نهاده‌های دام و طیور

دولت سیزدهم مقادیر زیادی ارز برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته است

30 درصد افزایش واردات نهاده‌های دامی در چهار ماهه نخست 1402

امین محمودی
روزنامه نگار

نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشورمان شناخته شده که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی نیز دارد.
 با این حال واردات این محصول در سال گذشته با کاهش 19 درصدی از حدود 17 میلیون و 617 هزار تن به 14 میلیون و 372 هزار تن رسیده بود، به همین منظور می‌توان گفت که واردات این محصول در سال گذشته افتی 3 میلیون و 200 هزار تنی داشته است.
هم‌اکنون 75 درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و 25 درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در این امر است. نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند.
 
جزئیات واردات نهاده در چهار ماهه نخست سال
 به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در چهار ماهه نخست سال ‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‌اند.
براساس آمار گمرک کشورمان در چهار ماهه نخست سال‌ جاری 4 میلیون و 679 هزار و 782 تن انواع نهاده دامی به ارزش 2 میلیارد و 202 میلیون و 80 هزار دلار به کشورمان وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 3 میلیون و 639 هزار و 631 تن نهاده دامی به ارزش یک میلیارد و 741 میلیون و 46 هزار دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان‌دهنده رشدی یک میلیون و 40 هزار تنی و 460 میلیون دلاری است.
 
رشد 30 درصدی واردات نهاده‌های دامی
 همچنین به لحاظ درصدی نیز می‌توان گفت واردات نهاده‌های دامی در چهار ماهه نخست سال ‌جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی رشدی حدوداً 30 درصدی و از نظر ارزشی رشدی 26 درصدی داشته است.
واردات 4 میلیون و 700 هزار تن نهاده دامی به کشور
عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به «ایران» گفت: مبنای واردات نهاده‌های دامی گمرک است به طوری که آمارهای این نهاد نشان دهنده رشدی بیش از یک میلیون تنی نهاده دامی در سال گذشته است.
محمد علی ضیغمی افزود: تاکنون در سال‌جاری 4 میلیون و 700 هزار تن نهاده وارد شده این در حالی است که در سال گذشته این میزان 3 میلیون و 640 هزار تن بوده است. عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: با این حال واردات کنجاله سویا بر خلاف جو، ذرت و سویا نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است به همین دلیل با توجه به ترکیب ذرت و کنجاله سویا برای مرغداران باید کنجاله بیشتری وارد کشور شود. ضیغمی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به جای کنجاله سویا بیشتر سویا وارد کرده تا از این دانه استحصال روغن و کنجاله صورت دهد با این حال باید سویا بموقع به کشورمان وارد شود تا در فرایند تولید قرار گرفته و اشتغالزایی در کشور صورت گیرد.

رشد قابل توجه واردات نهاده دامی به کشور
در همین خصوص عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به «ایران اقتصادی» گفت: آمارهای گمرک به وضوح نشان دهنده آن است که واردات نهاده دامی به کشورمان نسبت به سال گذشته با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است.
کسری لشکری افزود: به همین دلیل قاعدتاً مشکلی در واردات این کالای اساسی وجود ندارد، با این حال در همه نهاده‌های دامی وارداتی با افزایش واردات روبه‌رو بوده‌ایم به طوری که به لحاظ وزنی واردات ذرت، جو و کنجاله سویا با رشدی 36، 108 و 15 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده‌اند.
این عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح می‌کند: با این حال شاهد کاهش واردات کنجاله سویا بوده‌ایم که این مهم به این دلیل صورت گرفت که وزارت جهاد کشاورزی واردات بیشتر سویا به جای کنجاله سویا را در پیش گرفته تا کارخانجات روغن کشی در کشورمان با استحصال سویا هم از کنجاله و هم از روغن آن بهره ببرند و کارگران این کارخانجات مشغول به کار باشند.

اینکه می‌گویند وضعیت نهاده مرغداران بحرانی است دروغ است
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دامی نیز می‌گوید: در برخی خبرها به وضعیت نابسامان نهاده برای مرغداران اشاره شد که این اخبار واقعیت چندانی ندارد. وضعیت عموم مرغداران کشور از نظر تأمین نهاده مساعد است.
داوود رنگی می‌افزاید: دو نهاده اساسی و مورد نیاز مرغداران یعنی جو و ذرت به میزان کافی در دسترس است و فقط کمی در بحث کنجاله سویا مشکل داریم که آن نیز در حال ورود به کشور است.
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دامی اظهار کرد: اینکه عده‌ای به دروغ گفتند ۳۰ کشتی نهاده در بنادر مانده و دولت ارز ترخیصی آن را نمی‌دهد، حقیقت ندارد. اولاً حول و حوش ۱۷ کشتی است و ثانیاً بخش زیاد آن دانه روغنی است که باید روغن‌کشی شود و نیاز ارزی مطرح نیست.  رنگی در پایان خاطرنشان کرد: اکثر مرغداران در حال حاضر براحتی نهاده در دسترس را تأمین می‌کنند و مشکل چندانی ندارند.

نهاده مرغداران به میزان کافی در دسترس است
 در همین خصوص کارشناس مسائل کشاورزی و امنیت غذایی به «ایران اقتصادی» گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم مقادیری زیادی ارز برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفت به طوری که شاهد آن هستیم که کمبودی در این بازارها هویدا نیست.
مهدی سروری افزود: در برخی از محصولات همچون برنج و گندم با توجه به افزایش تولید داخل نیاز به واردات زیادی نبود لکن در زمینه نهاده دامی آمارها گویای آن است که واردات آنها در سال‌جاری با افزایش خوبی روبه‌رو بوده است.
این کارشناس مسائل کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: طبیعتاً با این روند نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران تأمین شده و مشکلی در تولید مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و... وجود نخواهد داشت که این امر می‌تواند به آرامش این بازارها و تأمین امنیت غذایی کمک شایانی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی