رئیس‌جمهور تأکید کرد

منابع ارزی آزاد شده صرف رونق تولید خواهد شد

رونمایی از خودروهای هیبریدی توسط رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور روز گذشته در هیأت دولت تأکید کرد: دستاوردهای مرتبط با امنیت و منافع ملی را نباید به تحلیل‌های جناحی تقلیل داد. این دغدغه ملی، ناظر بر حاشیه‌هایی است که پس از توفیق دولت در آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور کره، مطرح شد. شدت این حاشیه‌ها به گونه‌ای بود که گویی برای برخی در داخل، آزادسازی منابعی که متعلق به ملت ایران است، ناخوشایند بوده است. این ناخوشایندی تا بدان جا پیش رفت که این جریان و افراد، تقریباً هر حاشیه و شائبه‌ای را برای زیرسؤال بردن این دستاورد ملی به‌کار بستند. معلوم نیست که این عده می‌دانستند یا نمی‌دانستند که چنین رفتار مغایر منافع ملی، عملاً به سود دشمنی است که چند سال به ناحق مانع از دسترسی ملت ایران به دارایی‌های خود شده بود.

رئیس‌جمهور روز گذشته در هیأت دولت تأکید کرد: دستاوردهای مرتبط با امنیت و منافع ملی را نباید به تحلیل‌های جناحی تقلیل داد. این دغدغه ملی، ناظر بر حاشیه‌هایی است که پس از توفیق دولت در آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور کره، مطرح شد. شدت این حاشیه‌ها به گونه‌ای بود که گویی برای برخی در داخل، آزادسازی منابعی که متعلق به ملت ایران است، ناخوشایند بوده است. این ناخوشایندی تا بدان جا پیش رفت که این جریان و افراد، تقریباً هر حاشیه و شائبه‌ای را برای زیرسؤال بردن این دستاورد ملی بکار بستند. معلوم نیست که این عده می‌دانستند یا نمی‌دانستند که چنین رفتار مغایر منافع ملی، عملاً به سود دشمنی است که چند سال، به ناحق مانع از دسترسی ملت ایران به دارایی‌های خود شده بود. ناظران معتقدند که بخشی از این واکنش را باید ناشی از سرخوردگی سیاسی ارزیابی کرد، سرخوردگی‌ای که نقطه آغاز آن، شکست در انتخابات خردادماه 1400 بوده است. در آن سال، ایرانیان پای صندوق‌های رأی به یک جریان سیاسی که دستاوردی تقریباً هیچ داشته و یک فرصت یک دهه‌ای را از دست داده بود، «نه» گفتند. در مقابل به دولتی آری گفتند که برای احیای قدرت ملی عزم جزم کرده بود. بر همین اساس بود که پس از وقوع یکی از مصادیق احیای قدرت ملی، یعنی بازپس‌گیری منابع بلوکه شده ایران، آن هم منابعی که در دولت گذشته در کشور کره مسدود مانده بود، ناخرسندی سیاسی خرداد 1400 در مرداد 1402 مجال بروز یافت. چرا که به گفته و تأکید رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، آنچه در ماجرای آزادی منابع ارزی بلوکه شده کشورمان روی داد، جلوه‌ای از دستاوردهای دیپلماسی عزتمندانه در مقابل دیپلماسی ملتمسانه بود و این، امری نبود که جریان‌های منادی دیپلماسی ملتمسانه را خوش بیاید. فریادها و بروز ناخرسندی پس از آزادسازی این منابع، آن هم از سوی کسانی که صرفاً خود را مدافع منافع ملی می‌دانند، ناشی از همین است.

اقدامی در راستای منافع ملی
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان را جلوه‌ای از دستاوردهای دیپلماسی عزتمندانه در مقابل دیپلماسی ملتمسانه توصیف و تصریح کرد: این اقدامی ارزشمند، مایه افتخار و در راستای تأمین منافع ملی بود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دستاوردهای مرتبط با امنیت و منافع ملی را نباید به تحلیل‌های حزبی و جناحی تقلیل داد، افزود: امروز موضوع مهم درباره این منابع، نحوه هزینه‌‌کرد آنهاست که دولت عطف به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید، تلاش خواهد کرد همه این منابع در راستای پشتیبانی از تولید و طرح‌های دارای توجیه اقتصادی در زمینه رشد تولید هزینه شود.

احیای بخش حقوقی در دولت
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جایگاه و اقتضای بخش حقوقی در دولت و دستگاه‌های دیگر تطبیق دقیق تصمیمات، مصوبات و عملکردها با قانون است، اظهار داشت: بخش‌های حقوقی دستگاه‌های اجرایی و در رأس آنها معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری موظف‌اند تصمیمات و مصوبات را به دقت با قوانین مربوط تطبیق دهند تا هیچ تناقضی با قانون نداشته باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نگاه و انتظار مردم از دولت مردمی در زمینه سلامت اداری، مبارزه با فساد را اصلی اساسی در دولت سیزدهم شمرد و از مسئولان و مدیران دولت خواست، همچنان نسبت به وقوع فساد و شکل‌گیری روابط ناسالم، پارتی‌بازی و رشوه حساس باشند و اجازه رخداد هیچ‌گونه مفسده‌ای را ندهند.

عملکرد آزادگان؛ جلوه‌ای از صبر و بصیرت
رئیس‌جمهور در ابتدای این جلسه با پاسداشت سالروز پیروزی رزمندگان حزب‌الله لبنان در جنگ سی و سه روزه، این پیروزی را ثمره صبر و بصیرت نیروهای مقاومت دانست و اظهارکرد: عملکرد آزادگان سرافراز کشورمان در دفاع مقدس و دوران اسارت، جلوه درخشان دیگری از صبر و بصیرت بود که برای ما درس‌آموز و افتخارآفرین است.
وی همچنین با تسلیت و ابراز همدردی دوباره با خانواده شهدا و مجروحین حادثه تروریستی روز یکشنبه در حرم شاهچراغ(ع) و قدردانی از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر این شهدا، از اقدام شجاعانه و شرافتمندانه یکی از خدام حرم متبرک حضرت احمد ابن موسی(ع) در مواجهه با فرد تروریست تجلیل کرد.
در این جلسه همچنین استاندار سیستان و بلوچستان گزارش مفصلی از روند توسعه و اقدامات انجام شده برای رشد و پیشرفت استان و رفع مشکلات پیش‌روی این روند ارائه کرد.

بازدید رئیس‌جمهور از انواع خودروهای برقی هیبریدی
 رئیس‌جمهور روز گذشته هم در حیاط دولت، از تعدادی خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروساز داخلی بازدید کرد و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و دست‌اندرکاران مربوطه، از جزئیات روند تولید و تجاری‌سازی این خودروها مطلع شد.
اردیبهشت امسال رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا ضمن بازدید از تعدادی از این خودروها که در شرکت مپنا برقی شده بودند، دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروها صادر کرده بود که نتایج اجرای این دستورات ارائه شد.
با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و آلایندگی خودروهای احتراقی و نیز ظرفیت کشور در عرصه زیرساخت‌های برقی، ایجاد تحول در عرصه تولید خودرو و افزایش تولید خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار دولت مردمی و بالاخص وزارت صمت قرار گرفته، تا ضمن کمک به کاهش آلایندگی محیط‌زیست از ناحیه خودروهای شخصی و عمومی، در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی صورت گیرد.
بر اساس توافقات صورت گرفته میان وزارت صمت و دستگاه‌های مربوط از جمله شهرداری تهران، نصب جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در تهران آغاز شده و تا هفته دولت حداقل 70 ایستگاه افتتاح خواهد شد و تا پایان سال علاوه بر گسترش زیرساخت‌های استفاده از خودروهای برقی در تهران، ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در مسیر بین‌راهی میان استان تهران و استان‌های همجوار و برخی دیگر از استان‌های پرتردد نظیر خراسان رضوی نیز نصب خواهند شد.
در حال حاضر روند اجرایی تولید خودروهای برقی عمومی نظیر تاکسی، خودروهای اشتراکی و خودروهای شخصی در حال انجام بوده و علاوه بر عرضه خودروهای برقی مونتاژی موجود، خط تولید تجاری خودروهای هیبریدی و تمام برقی داخلی نیز از سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس‌جمهور در جریان این بازدید ضمن رانندگی کوتاه با یکی از خودروهای برقی تولید داخل گفت: حسن این خودروها علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوا، محیط ‌زیست و آلودگی‌های صوتی، این است که به طور کامل بومی‌سازی شده و در داخل کشور تولید می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی