صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

بادهای موافق می‌وزند

محمد حیدری‌پور
کارشناس فروش


بالاخره پس از مدت‌ها، احوال سینمای ایران رو به بهبود است. تقلیل این وضعیت به فروش کمدی‌ها و استقبال صرف مخاطب از فیلم‌های بازاری و گیشه‌پسند درست نیست.
معمولاً وضعیت جدول فروش در همه ادوار، بجز مقاطعی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، اقبال مخاطبان به کمدی بیشتر بوده است. در میان کمدی‌هایی که در یکی دو سال اخیر، روی پرده رفته، آثار جذابی وجود داشته، از جمله «خط استوا» که با فوتبال و حاشیه‌هایش شوخی کرده یا «فسیل» که با وجود همه انتقادهای آنانی که اغلبشان فیلم را ندیده‌اند، یک کمدی سرحال و سرراست است که با گذشت زمان، درست شوخی کرده است.
اما جدول فروش امسال فقط در قبضه کمدی‌ها نیست. فیلم خوب «غریب» که یکی از بهترین‌های کارنامه محمدحسین لطیفی است، بیش از ۱۰ میلیارد تومان فروخته. فاصله «غریب» با فیلم اول جدول زیاد است اما «غریب» فیلمی عامه‌پسند نیست. قصه فیلم تک‌خطی نیست و درک رفت و برگشت‌های زمانی و تعدد شخصیت‌ها برای مخاطب سهل‌پسند، آسان نیست.
مخاطبان «غریب» نشان می‌دهند که فیلم‌های غیرکمدی هم، هنوز مخاطب دارند‌. فیلم «سه کام حبس» که یک اثر اجتماعی است به واسطه دو بازیگر محبوب این روزهایش، پریناز ایزدیار و محسن تنابنده، مخاطب قابل توجهی داشته و به پرمخاطب‌ترین فیلم کارنامه سامان سالور تبدیل شده است. فاصله «سه کام حبس» با «غریب» بیش از سه میلیارد تومان است. فیلم سامان سالور بیش از ۱۹ میلیارد تومان فروخته است.
نکته جالب در جدول فروش امسال‌، فروش بالای «جنگ جهانی سوم» است، فیلم هومن سیدی قبل از اکران عمومی، قاچاق شد، اما فیلم که قصه‌ای متفاوت و تکان‌دهنده دارد بیش از ۶ میلیارد تومان فروخته است. برای فیلم تلخ و کم بازیگر هومن سیدی، این فروش قابل توجه است.
جدول اکران، این روزها و با دور تازه نمایش آثاری از کمال تبریزی، نوید محمودی و زنده یاد کیومرث پوراحمد متنوع‌تر شده است.
الناز شاکردوست در «آخرین تولد»، نقشی متفاوت بازی کرده و کمال تبریزی با «دست‌انداز» پس از سال‌ها به سینمای کمدی بازگشته است. آخرین فیلم زنده‌یاد پوراحمد که درباره نوجوانان و بحران‌‌های نوجوانی است، هم می‌تواند حسی نوستالژیک در قلب آنانی زنده کند که با سینمای پوراحمد بزرگ شده‌اند.
سینمای ایران با همه مشکلات، به سمت زندگی و رونق گام برمی‌دارد. بادهای موافق خبر از بهبود اوضاع دارند، امید که این وضعیت تداوم داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی