صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 قرن 21 و هوش ‌رسانه‌ای
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توئیتی با اشاره به انتشار مطلب قبلی خودش درباره جدایی بحرین از ایران در دوران پهلوی نوشت: روی هوش‌ رسانه‌ای برخی حساب باز کرده بودم که فرق روزنامه رو با طراحی گرافیکی یک هنرمند از «واقعیت تاریخی» می‌دونن، به ذهنم نرسید کسی که توی قرن۲۱ سنگ سلطنت‌طلبی به سینه می‌زند یا بهره‌ای از هوش نداره یا اجازه استفاده ازش رو بهش نمیدن!
 

چاپ همه کتاب‌های درسی با کاغذ تولید داخل
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در توئیتی نوشت: «برای نخستین‌بار در تاریخ ایران همه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان سال آینده با کاغذ تولید داخل به چاپ خواهد رسید. آفرین به همت کارگران و مهندسان ایرانی.»
 

خدایا! ما را به قضای خودت راضی کن
هادی شریفی، روزنامه‌نگار ضمن انتشار صحبت‌های فرزاد حسنی در یک برنامه تلویزیونی نوشت: «این جملات فرزاد حسنی خیلی تکانم داد؛ واقعاً به او غبطه می‌خورم اگر این حرف دلش باشد. فکر کن در اوج شهرت یکهو سقوط آزاد کنی و مشکلت با همسرت زبان ‌زد بشود و بعد طلاق و شاید بیکاری و...و بعد آخر بگویی: الحمدلله که این بلاها سرم آمد هرچه که پیش آمده یقیناً خیر بوده! کاش ما هم فهمیده بودیم که هرچه برایمان پیش آمده، همه‌اش خیر بوده و این‌همه با همه چیز جنگ نمی‌کردیم که چرا اینطور شد یا آنطور برایمان اتفاق افتاد. کاش می‌پذیرفتیم و تسلیم می‌شدیم‌ در برابر تقدیر‌ الهی، ای کاش... اللهم فاجعل نفسی مطمئنه بقدَرک راضیه بقضائک.»
 

 عکسی که روایت حال امروز ایران ما است
محمد میرزایی، مدیرعامل خبرگزاری برنا با انتشار تصویر عامل دستگیری تروریست شاهچراغ نوشت: این عکس روایت است روایت حمله و دفاع؛ یک طرف تروریست مزدور مسلحی که برای کشتار آمده و طرفی دیگر جوانی بی‌سلاح که جانانه به دفاع ایستاده است. این عکس روایت حال امروز ایران ماست؛ از یک طرف زورگویان عالم برایش توطئه می‌چینند و طرفی دیگر مردم مقاوم ایران که استوار ایستاده‌اند.


نوحه‌خوانی که سبک و صدایش جهانی شد
صفحه اینستاگرامی «نوای جاودان» در معرفی یکی از مداحان مشهور قدیمی نوشت: «جهانبخش کردی‌زاده مشهور به بخشو یا بخشی (زاده ۱۰ خرداد ۱۳۱۵، بوشهر - درگذشته ۱۹ مرداد ۱۳۵۶، شیراز) نوحه‌خوان و مداح استان بوشهر در جنوب ایران بود. او صاحب سبکی خاص و صدای استثنایی در عزاداری و سینه‌زنی سنتی بوشهر بوده‌است.
وی همچنین موجب معرفی این نوع و شیوه عزاداری، در سطح کشور و جهان شد. نوع حنجره او به اعتقاد بسیاری از اهل فن از معدود حنجره‌هایی بود که در دنیای موسیقیدانان و خوانندگی وجود داشته و دارد. آوازه اجرای بی‌نظیرش باعث شد تا علاقه‌مندان زیادی از استان‌های خوزستان، فارس، کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی هنرمندان و موسیقی ‌دانان فرانسوی، اروپایی و روسی برای شنیدن صدای جذاب و دلنشین او به بوشهر کشیده شوند.
 همچنین لوریس چکناواریان و محمدرضا لطفی به همراه فوزیه مجد مدیر وقت سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران برای صحبت و ضبط صدای جهانبخش کردی‌زاده به دیدار او رفتند. وی علاوه‌بر اجرای زیبا و بی‌نقص نوحه‌ها و مرثیه‌های سنتی بوشهر در اجرای شروه، چاوش‌خوانی، مناجات‌خوانی، صبحدم‌خوانی، بیت‌خوانی، جنگ‌نامه‌خوانی، مصیبت‌خوانی و خیام‌خوانی نیز از تبحر خاصی برخوردار بود. ناصر تقوایی، کارگردان مشهور ایرانی در سال ۱۳۴۹، در فیلم مستند خود به نام «اربعین»، از نوحه‌خوانی بخشو در مسجد دهدشتی بوشهر تصاویر منحصربه‌فردی را ثبت کرده‌است.»

جستجو
آرشیو تاریخی