صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

فروش اکانت بازی های آنلاین ترفند مجرمان سایبری

گروه حوادث/  این روزها کمتر کودک و نوجوانی را پیدا می‌کنید که با گوشی تلفن همراه یا رایانه خود سرگرم بازی‌های آنلاین نباشد. فراگیر شدن بازی‌های رایانه‌ای بین کودکان و نوجوانان هر چند تبعات ناخوشایند زیادی دارد اما یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشت گرفتار شدن در دام کلاهبرداران است. برخی افراد سودجو و کلاهبردار به بهانه فروش اکانت بازی‌های آنلاین از این کاربران کم سن و سال و کم تجربه سوءاستفاده می‌کنند. بارها در پرونده‌های پلیسی و قضایی شاهد بوده‌ایم که افرادی ناشناس با معرفی خود به عنوان فروشنده اکانت، بچه‌ها را وسوسه می‌کنند که به حساب‌شان پول واریز کنند اما به محض واریز پول، شماره خود را مسدود می‌کنند یا اکانت جعلی و غیرقابل استفاده به او می‌دهند.
از سوی دیگر بارها شاهد بوده‌ایم که کودکان و نوجوانان برای خرید بازی‌های آنلاین یا اکانت بازی بی‌اجازه و مخفیانه به حساب والدین‌شان دست اندازی کرده و به همین راحتی و از روی ناآگاهی به دنیای مجرمان کوچک وارد شده‌اند.
در همین زمینه، پلیس بارها به کاربران و والدین هشدار داده که مراقب فرزندان‌شان باشند تا گرفتار افراد سودجو نشوند چرا که در این بازی دو سر باخت، کودکان و نوجوانان یا قربانی می‌شوند یا مجرم.
روز گذشته نیز رئیس پلیس فتای استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از جرایم سایبری این استان مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است، گفت: مهم‌ترین جرم پرتکرار این گروه سنی، کلاهبرداری اینترنتی است.
سرهنگ رضایی در این خصوص افزود: با بررسی جرایم سایبری استان کرمان مشخص شد این افراد در ۸۵ درصد مواقع قربانی کلاهبرداری شده‌اند. شگرد مورد استفاده در این کلاهبرداری‌ها بیشتر مربوط به خرید و فروش اکانت بازی‌های رایانه‌ای بوده است.
رضایی بیان کرد: مجرمان سایبری ضمن سوءاستفاده از ناآشنایی کودکان و نوجوانان با نحوه خرید آنلاین، با تبلیغ فروش اکانت بازی‌های آنلاین، آنها را فریب می‌دهند و در دام مجرمانه خود گرفتار می‌کنند. دریافت وجه و واگذارنکردن بازی از مهم‌ترین شگردهای مجرمانه در این خصوص است که در ابتدا مبلغی به‌ عنوان بیعانه از متقاضی دریافت می‌شود و در ادامه فرد کلاهبردار دیگر پاسخگوی قربانی نخواهد بود یا پس از دریافت مبلغ کامل و واگذاری اکانت؛ دسترسی کاربر جدید بازی را با محدودیت مواجه می‌کند.
رضایی در این خصوص به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: حتماً برای خرید اکانت‌های بازی از والدین خود کمک بگیرند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند و از سوی دیگر پرداخت هرگونه بیعانه برای خرید اکانت بازی‌های آنلاین منوط به دریافت اکانت بازی و تغییر رمزهای آن و تعیین ایمیل‌های پشتیبان جدید به صورت حضوری است و قبل از دریافت رمز، بیعانه‌ای پرداخت نکنید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی