صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

حسین امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد تازه ای از توافق اخیر تهران و واشنگتن عنوان کرد

توافق موقت هدف ما نیست

وزیر امور خارجه تأکید کرد که ایران هیچ‌گاه دنبال یک توافق «موقت» یا توافق «کم در برابر کم» نبوده‌ و نخواهد بود. حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در نشست با نمایندگان رسانه‌ها که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، ابعاد تازه‌ای از توافق اخیر تهران و واشنگتن را روایت و تأکید کرد که این تفاهم محصول ماه‌ها گفت‌و‌گو و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف امریکایی بوده است.

پرداخت قطعی بدهی کره به ایران
امیرعبداللهیان در این نشست با بیان اینکه ما هیچ‌گاه دنبال توافق «کم در مقابل کم» نبوده‌ایم و نخواهیم بود، موضوع آزادسازی زندانیان امریکایی را اقدامی جدا از آزاد‌سازی اموال اعلام کرد و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ ارتباطی بین موضوع زندانیان با اموال خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیست، گفت: «در توافق تنظیم شده بین ما و طرف امریکایی با وساطت کشور ثالث یک صورتجلسه‌ در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورتجلسه جدا و دیگری داریم به عنوان مطالبه حقمان در آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران نزد برخی بانک‌ها». وزیر امور خارجه با اشاره به روند آزادسازی اموال ایرانی در کره جنوبی افزود: «طی پنجشنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد. در توافق اولیه به دلیل اینکه انتقال حجم حدود ۶ میلیارد دلار دارایی توسط کره‌جنوبی شوک مالی به سیستم مالی این کشور وارد می‌کرد، قرار شد در چند مرحله منتقل شود، ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی برای باز بودن حساب باقی بماند و بقیه به بانک اروپایی منتقل شد. تبدیل این مبلغ به یورو یک‌روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش‌بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم».
 وزیر امور خارجه همچنین در واکنش به انتقاداتی مبنی بر اعلام خبر آزادسازی اموال ایران توسط رسانه‌های غربی گفت: «ما در زمانی می‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که مطمئن باشیم نقل و انتقال وجه انجام شده است. وقتی عازم سفر پاکستان بودم از طرف ثالثی پیام دریافت کردم که امریکا گفته در توافق جدی هستیم و اگر تأخیری ایجاد شده مسأله فنی است و ملاحظه سیاسی نیست. ما باید کاری را که انجام شده اطلاع‌رسانی کنیم. این موضوع حساسیت‌های زیادی دارد. ما در مرحله‌ای از مذاکرات به توافق خیلی نزدیک شدیم. ملاحظات ما به نتیجه رسیدن کاری است که انجام می‌شود».

جز تحریم‌ها، محدودیت دیگری وجود ندارد
توضیحات وزیر امور خارجه درباره روند آزادسازی اموال ایران در کره جنوبی پاسخ روشن به ادعاهایی بود که در روزهای اخیر از سوی برخی از جریان‌ها مطرح شد که ادعای «باربارا اسلاوین» کارشناس امریکایی را بهانه این انتقاد قرار داده بودند. او در توئیتی مدعی شده بود: «ایران می‌تواند سفارش غذا، دارو و شمار محدودی تجهیزات پزشکی را نزد بانکی در دوحه ثبت کند»؛ ادعایی که به این معنا بود ایران به پول‌های آزادشده دسترسی ندارد و تنها به ثبت سفارش اقلام خاصی مجاز است. واضح بود که این واکنش با هدف تعدیل کردن موج خبری شکل گرفته پیرامون توافق اخیر صورت گرفته بود به ویژه که بسیاری از ناظران این تفاهم را مقدمه‌ای برای ادامه دیپلماسی و کاسته شدن از موضوعات اختلافی میان ایران و امریکا در زمین مذاکرات رفع تحریم‌ها ارزیابی می‌کردند. اما با توضیحات اخیر وزیر امور خارجه و محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی که گفته «با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره‌جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد»، بر همه ادعاهای مطروحه خط بطلان کشیده شد.

رد مجدد «توافق موقت»
وزیر امور خارجه در حالی ادعاها پیرامون دستیابی به «توافق موقت» میان ایران و غرب در مذاکرات رفع تحریم‌ها را رد کرده که این ادعا در چهارچوب فضاسازی‌های صورت گرفته پس از توافق اخیر معنادار می‌شود. باز تکرار ادعای «توافق موقت» در ادامه تلاشی است که شماری از محافل صهیونیستی به موازات شتاب گرفتن تحولات میان ایران و امریکا و کاهش قدرت تأثیرگذاری «تل‌آویو» بر این روند، به جریان انداخته و با وقوف به این واقعیت که جمهوری اسلامی هیچ توافق موقتی را برای حل اختلافات با امریکا نمی‌پذیرد، همچنان این ادعا را تکرار می‌کنند تا فضای جاری را تحت‌الشعاع این اخبار دروغین قرار دهند. به همین دلیل به دنبال طرح ایده دریافت غرامت از امریکا در ازای امضای توافق جدید هسته‌ای با ایران هستند. این در حالی بود که وزیر امور خارجه در سخنان روز گذشته خود این ادعا را رد و تصریح کرد: «ما هیچ‌گاه دنبال یک توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده و نخواهیم بود».

هوشیاری در برابر فضاسازی‌ها
وقوع تجربه‌های مشابه در ادوار پیشین مذاکرات به‌ویژه در مراحل حساس نشان می‌دهد که جریان‌های تخریبی به موازات بروز نشانه‌های مثبت برای حل پرونده هسته‌ای و دستیابی ایران و غرب به توافق، در خبرسازی‌های واهی می‌کوشند پرده‌ای از عقب‌نشینی هر یک از طرف‌ها از مطالبات کلیدی خود را به نمایش بگذارند و در عین حال با ایجاد انتظارات غیر واقعی، گفت‌و‌گوها را از مسیر جاری منحرف سازند. چنانکه بار دیگر نیز کلیدواژه «توافق موقت» دستمایه این فضاسازی‌ها قرار گرفته است. به این ترتیب در حالی که دیگر معلوم شده تهران کمترین مماشاتی درباره خطوط قرمز خود یعنی عدم پذیرش هیچ توافق کوتاه‌مدتی ندارد، جریان‌های مخرب با انتشار اخبار‌ دروغین نهایت سعی خود را در به هم زدن این مذاکرات و مانع‌تراشی بر سر تحقق اهداف مشروع و اصولی جمهوری اسلامی نشان می‌دهند.

 

بــــرش

سفیر ایران به همراه من به ریاض می‌رود
وزیر امور خارجه در بخشی از نشست روز گذشته خود از سفر قریب‌الوقوع خود به ریاض خبر داد و درباره تأخیر در اعزام سفرای ایران و عربستان تصریح کرد: «در جهان عرب بعد از عید قربان و فطر تعطیلات طولانی دارند، همچنین به دلیل گرمای شدید تابستان در منطقه هم تعطیلات تابستانی برخی از این کشورها با تعطیلات عید قربان پیوند خورد و این دلیل تأخیر در اعزام سفرای دو طرف بوده‌ است». وی ادامه‌ داد: «طی روزهای آینده سفرای ایران و عربستان مستقر می‌شوند. سفیر ما در سفری که در روزهای آینده به ریاض خواهم داشت، وارد ریاض خواهد شد و مأموریت خود را رسماً همزمان با ورود به پایتخت عربستان شروع خواهد کرد». امیرعبداللهیان گفت: «سفیر عربستان هم به‌زودی به ایران آمده و در تهران مستقر می‌شود؛ کادرهای دیپلماتیک در دو کشور مستقر هستند و همه خدمات کنسولی و اقدامات سیاسی لازم بین دو کشور انجام می‌شود».
وزیر امور خارجه در خصوص میدان گازی آرش هم گفت: «ما در این رابطه تاکنون دو مرتبه با وزیر خارجه کویت گفت‌وگو و توافق کردیم که یک موضوع حقوقی است. حتماً مهم است که از مسیر مذاکرات فنی خطوط مشخص شود و ما گفت‌وگوهای مستمری با کویت داریم». امیرعبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: «ما از مسیر دیپلماسی باید این مسأله را پیگیری کنیم و در این چهارچوب برای ما مهم است که سر سوزنی از حاکمیت ما مورد خدشه وارد نشود».
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش به منتقدانی پاسخ گفت که مدعی بودند بدون پیوستن به FATF امکان تبادل خارجی وجود ندارد. او در این رابطه توضیح داد: «وقتی ما در دولت کار را شروع کردیم اولین بحران، فقدان واکسن کرونا بود و به ما گفتند که چون FATF حل نشده امکان جابه‌جایی حتی یک یورو هم نداریم، اما همکاران من تلاش کردند و ۱.۲ میلیارد یورو عملیات بانکی این موضوع را بدون هیچ مشکلی انجام دادیم».

جستجو
آرشیو تاریخی