صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

وضعیت امیدبخش بلندترین سد بتنی - غلتکی غرب آسیا در گرم‌ترین ماه سال

برق «چمشیر» وارد مدار شد

ایران زمین - سد چمشیر پس از آبگیری، همه حاشیه‌ها و ادعاها درباره اثرات مخرب زیست محیطی را رد کرد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از کیفیت خوب آب پایین‌دست این سازه بزرگ آبی است. بلندترین سد بتنی- غلتکی غرب آسیا (چمشیر) واقع در گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون وضعیت امیدبخشی به لحاظ میزان «ای سی» آب دارد و افق امیدبخشی را پیش روی، کشاورزی، صنعت و گردشگری این استان محروم قرار داده است. افزون بر آن هزاران هکتار از اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و بوشهر هم از آب این سد بهره می‌گیرند.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تولید برق از برکات سد «چمشیر» خواهد بود، افزود: واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید و مابقی آن تا پایان سال‌جاری وارد مدار می‌شود.  سید علی احمد‌زاده گفت: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر و ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح است.  احمد‌زاده افزود: کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.
وی با بیان اینکه سد و نیروگاه «چمشیر» تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری دارد، گفت: با عملیاتی شدن احداث دهکده گردشگری در نزدیک این سازه آبی در سال‌های آینده، امیدوارم شاهد شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری و درآمدزایی منطقه برای مردم گچساران باشیم.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه «چمشیر» گچساران هم به ایرنا گفت: به علت ذخیره ۵۰۰ میلیون متر مکعبی آب در سد «چمشیر» دبی آب رودخانه «زهره» در پایین‌دست سازه مرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
 محمدرضا فاضل افزود: در حالی که دبی آب رودخانه «زهره» در گچساران هم اکنون ۱۴ متر مکعب بر ثانیه است، مدت مشابه پارسال دبی این رودخانه در پایین دست سد ۶.۵ متر مکعب بر ثانیه ثبت شده بود.
 وی گفت: آزمایش‌های کارشناسان از خروجی آب سد «چمشیر» گچساران، «ای سی» یکهزار و ۷۰۰ را نشان می‌دهد در حالی که این شاخص در مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۵۰۰ بود.
 وی عنوان کرد: این نمره قبولی برای ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب موجود در سد «چمشیر» گچساران معادل یک پنجم ذخیره کامل این سد است.
 فاضل ادامه داد: با افزایش حجم مخزن، این «ای سی» باز هم کاهش پیدا خواهد کرد و کیفیت آب آن بهتر خواهد شد و هیچ نگرانی درباره کیفیت آب سد «چمشیر» وجود ندارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی