صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

تدابیر جدید دولت برای کاهش مشکلات در حوزه زنان و خانواده

تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها برای مهارت آموزی زنان و مشاوره اجرایی شد

مهسا قوی قلب
خبرنگار

چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است یک درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی برای زنان و خانواده درنظر گرفته شود، با این هدف که بخشی از هزینه‌ها برای رفع مشکلات در حوزه‌های زنان سرپرست خانوار، مشاوره زوجین، توانمندسازی و مهارت‌آموزی پوشش داده شود. در این خصوص انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود که بعد از تصویب لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲، برای اولین بار در دولت، آیین‌نامه اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی برای زنان و خانواده تصویب و وارد مرحله عملیاتی شده است. در زمینه ضرورت اختصاص این بودجه، به نکات قابل توجهی می‌توان اشاره کرد ازجمله در بحث کاهش آمار طلاق، هم مهارت آموزی و هم مشاوره می‌تواند مؤثر باشد. به کرات در طول زندگی مشترک، زوجین به مشکلات عدیده‌ای برمی خورند که تنها با چند جلسه مشاوره می‌توانند از آنها عبور کنند اما در بسیاری موارد به دلیل ناآگاهی یا مسائل اقتصادی از مراجعه به مشاور یا روانشناس سر باز می‌زنند. حالا دولت قصد دارد بخشی از این مشکلات را با مداخلات اقتصادی خود کمرنگ کند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این باره با اشاره به اینکه یکی از اهداف اختصاص این بودجه مشاوره و مهارت آموزی است، به «ایران» توضیح می‌دهد: «این طرح برای زنان سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست، ارتقای توانمندی‌ها و مشاوره در نظر گرفته شده و در حال حاضر هم به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. دستگاه‌ها برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کرده‌اند و قرار شده که نمایندگان خود را هم معرفی کنند تا کار شروع شود.»
از خزعلی سؤال کردیم که آیا امسال این طرح اجرایی می‌شود؟ به اعتقاد او، به طور قطع اجرایی خواهد شد چرا که بودجه برای امسال است و حتماً هم عملیاتی می‌شود. معاونت زنان همواره به دنبال این است که از مشکلات حوزه زنان سرپرست خانوار و دیگر اقشار زنان در جامعه کاسته شود، اما برای رفع پاره‌ای از آنها بودجه‌ای برای این معاونت در نظر گرفته نشده بود. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اینها را می‌گوید و می‌افزاید: «سابق بر این از ادارات و دستگاه‌های اجرایی درخواست همکاری می‌کردیم تا در رفع مشکلات سهیم باشند اما آنها هم در این امر همسو نبودند، از این رو دولت را مکلف کردیم تا به میزان یک درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی برای موضوع زنان و خانواده اختصاص پیدا کند. در سال 1392 هم این موضوع مطرح شده بود و ایشان مجاز شده بودند ولی اتفاق نیفتاد چون می‌گفتند هزینه‌های خود دستگاه‌ها در حدی است که اجازه نمی‌دهد بودجه‌ای را برای این موضوع اختصاص دهند. اما امسال در بودجه 1402 دستگاه‌ها مکلف شده‌اند.»
با این اوصاف هم سازمان بازرسی کل کشور و هم برنامه و بودجه از دستگاه‌ها گزارش عملکرد می‌خواهند. در حال حاضر معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، برنامه‌های دستگاه‌ها را دریافت کرده و نظارت کامل بر هزینه کرد این بودجه خواهد داشت. با اختصاص این بودجه به طور قطع زنان و خانواده‌ها بویژه زوجین جوان که در سال اول ازدواج خود هستند، از آن بهره‌مند خواهند شد. البته حالا پای انجمن‌های مردم نهاد هم به میان خواهد آمد، چرا که به گفته خزعلی عملیاتی شدن کار توسط معاونت نیست و اجرای کار بر عهده نیروهای مردمی قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی