صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

اخبار پلیس

رئیس پلیس آگاهی فراجا:
41 درصد مالخران گوشی مسروقه
اتباع خارجی هستند
گروه حوادث/  رئیس پلیس آگاهی فراجا چهار نوع سرقت جیب‌بری، قاپ‌زنی، زورگیری و سرقت مسلحانه را اغلب ناشی از غفلت مال‌باختگان دانست.
 سردار محمد قنبری در حاشیه جلسه ای که برای بررسی موضوع سرقت گوشی تلفن همراه در پلیس آگاهی برگزار شده بود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای مقابله با سرقت، گفت: مقابله با سرقت گوشی تلفن همراه یکی از مطالبات مهم شهروندان است که تشکیل قرارگاهی برای مقابله با سرقت گوشی تلفن در دستور کار ویژه پلیس آگاهی قرار دارد. وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت گوشی موبایل و تجارت پرسود قطعه‌فروشی گوشی‌های تلفن همراه، میزان افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استفاده غیر اصولی از تلفن همراه در معابر، پایبند نبودن اغلب موتورسیکلت‌سواران به رعایت قوانین و مقررات عبور و مرور در معابر و خیابان‌ها و... روند سرقت این اموال را صعودی کرده است.
وی به وضعیت سرقت موبایل طی چهارماهه نخست سال‌جاری در کشور پرداخت و گفت: کل باندهای منهدم شده در چهار ماهه اول سال‌جاری حدود ۱۹۹ باند اعم از ایرانی یا سایر اتباع خارجی بوده است، در این بازه زمانی ۱۹۰۷ دستگاه تلفن همراه مسروقه کشف و ۵۰۵ دستگاه تلفن همراه نیز حین خروج از کشور کشف شده است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد ۷۲ نفر (۴۱ درصد خارجی) مالخر گوشی تلفن همراه دستگیر و به مقامات قضایی معرفی و اعزام شدند. سردار قنبری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بیشتر گوشی‌های سرقتی به کشورهای افغانستان و برخی به پاکستان و عراق منتقل می‌شوند، اظهار داشت: طبق نظر کارشناسان معمولاً ارزش گوشی‌های به سرقت رفته بالاتر از ۱۰ میلیون تومان است.
 انتقال گوشی‌های مسروقه به خارج از کشور
سرهنگ محمدرضا اکبری معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا نیز در ادامه در این خصوص، عنوان کرد: مالخران در این حوزه با خرید گوشی‌های همراه مسروقه و تهیه کارتن برای آنها اقدام به انتقال آن به خارج از کشور کرده و در آنجا این‌گونه اقلام را به قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند و ردیابی آنها را نیز با مشکل مواجه می‌کنند.
وی نقش مالخرها را در چرخه سرقت بسیار مهم دانست و تصریح کرد: پلیس آگاهی برای از بین بردن چرخه سرقت نگاه ویژه‌ای به مالخرها دارد چرا که اگر مالخرها وجود نداشته باشند، سارقان برای اجناس مسروقه، بازار فروش پیدا نمی‌کنند و در نتیجه آمار سرقت پایین می‌آید که در این خصوص برخورد قاطع با مالخرها در دستور کار است.
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه گوشی‌ها به محض سرقت باید غیرفعال شوند تا سارقان نتوانند آن را از کشور خارج کنند، خاطرنشان کرد: مرزبانی و پلیس آگاهی ضمن تجهیز خود به نرم‌افزار و سخت‌افزار با هماهنگی، هم‌پوشانی و هم‌افزایی باید بتوانند از خروج اموال مسروقه جلوگیری کنند. وی درخصوص همکاری ارگان‌های مربوطه خاطرنشان کرد: در صورتی که اپراتورهای مخابرات، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین پلیس، هماهنگی و همکاری مناسبی داشته باشند منجر به این خواهد شد که این‌گونه جرایم تا حدودی کنترل شود و همچنین هم‌افزایی این دستگاه‌ها باعث خواهد شد تا فاصله زمان وقوع تا کشف کاهش پیدا کند و در نتیجه کاهش چشمگیری در وقوع جرم به وجود خواهد آمد.
  در خیابان و خودرو مراقب گوشی تلفن خود باشید
سرهنگ محمد شریفی رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی نیز ضمن هشدار به شهروندان خاطرنشان کرد: هرگز برای خرید گوشی تلفن همراه از افراد غیرمجاز، دستفروش و از طریق سایت‌های خرید و فروش نامعتبر در بستر اینترنت خریداری نکنید و تا جایی که امکان دارد از فروشگاه‌های مجاز و افراد مطمئن خرید کنید.
وی با بیان اینکه شهروندان باید حین تردد در خیابان، بویژه مکان‌های خلوت و تاریک جهت تماس از هندزفری استفاده کنند، افزود: افراد در هنگام استفاده از تلفن همراه باید احتیاط لازم را داشته باشند چرا که این‌گونه از سارقان با شگردهایی نظیر قاپ‌زنی، زورگیری یا با عنوان مأمور اقدام به سرقت تلفن همراه آنان کرده و به سرعت متواری می‌شوند. مالباختگان پس از وقوع این‌گونه سرقت‌ها بلافاصله می‌بایست با ۱۱۰ تماس گرفته یا به صورت حضوری به نزدیکترین کلانتری محل وقوع جرم مراجعه و با ارائه مدارک لازم نظیر کارتن تلفن همراه مسروقه نسبت به تشکیل پرونده مقدماتی اقدام کرده تا پس از ارجاع پرونده به پلیس آگاهی محل، اقدامات لازم برای پی‌جویی توسط متصدی پرونده به عمل آید.
قتل در کنگاور؛ دستگیری در لرستان
گروه حوادث/ فرمانده انتظامی کنگاور از دستگیری عاملان قتل پسر جوان کنگاوری در یکی از شهرستان‌های استان لرستان خبر داد.
سرهنگ حیدر حق جویان گفت: در پی قتل پسری ۲۵ ساله با سلاح سرد در یکی از پارک‌های شهرستان کنگاور در تاریخ ۲۱ مرداد امسال و متواری شدن متهمان، بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی کنگاور قرار گرفت.
 وی با اشاره به اینکه در تحقیقات اولیه، هویت عاملان قتل شناسایی شد افزود: تحقیقات نشان می‌داد متهمان پس از ارتکاب جرم از استان خارج شده و به یکی از شهرستان‌‍‌های استان لرستان گریخته‌اند. بنابراین کارآگاهان پلیس آگاهی کنگاور با انجام اقدامات فنی و کار اطلاعاتی و بهره‌گیری از روش‌های نوین پلیسی موفق شدند، محل اختفای متهمان را در کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضایی آنها را که قصد فرار مجدد به مکان نامعلومی داشتند دستگیر کنند.
  متهمان در بازجویی‌های اولیه لب به اعتراف گشوده و به قتل اعتراف کرده‌اند و در مخفیگاه آنها آلات جرم کشف شد که پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی داده شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی