صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

جنوب‌شرقی کشور همچنان در کانون طوفان

تعطیلی زابل با طوفان 110 کیلومتری

شیما جهان بخش
خبرنگار


 با شروع تابستان بادهای 120 روزه هم در سیستان و بلوچستان شدت می‌گیرند و دردسرهایی برای مردم این استان ایجاد می‌کنند. هر چند وقوع این طوفان‌ها از 19 تا 21 تیر ماه ۴۷۴ نفر از مردم منطقه سیستان را راهی مراکز درمانی کرده است اما در این مدت تنها یک روز ادارات این استان تعطیل اعلام شده است. برخی از این موضوع گلایه دارند و معتقدند استان‌های دیگر با کمترین میزان گرد و غبار تعطیل می‌شوند اما در سیستان و بلوچستان تعطیلی‌ها اما و اگر‌های زیادی دارد. مسئولان ستاد مدیریت بحران استان معتقدند شرایط جغرافیایی این استان با دیگر نقاط کشور متفاوت بوده و وزش باد‌های 120 روزه جزئی از اقلیم منطقه است و باید برای این استان بر اساس شرایط‌ آن تصمیم‌گیری‌ شود.
 «مجید محبی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از صدور هشدار نارنجی هواشناسی در منطقه سیستان خبر داد و اظهار داشت: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۱۹ مرداد تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۷۳۳ نفر از مردم این منطقه‏ به علت مشکل تنفسی، قلبی و چشمی راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۵۸ نفر اکنون بستری هستند.
وی با اشاره به افزایش شدت ریزگردها و وقوع طوفان از تعطیلی تمام ادارات زابل خبر داد و گفت: روز گذشته شدت باد در این منطقه افزایش چشمگیری داشت و تا حدود 110 کیلومتر بر ساعت هم رسید که همین موضوع سبب شد براساس تصمیم ستاد مدیریت، ادارات این شهرستان به غیر از مراکز امدادی تعطیل شوند. امروز هم با توجه به اینکه وزش باد همچنان شدت دارد، تمام ادارات با 2 ساعت تأخیر کار خود را آغاز کرده‌اند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان وزش بادهای 120 روزه را جزو اقلیم استان اعلام کرد و افزود: تعداد روزهایی که ریزگردها در استان از استانداردهای اعلام شده بیشتر می‌شود، زیاد است به همین خاطر ما بر اساس شرایط خاص اقلیمی استان نسبت به تعطیلی‌ها اقدام می‌کنیم تا مردم بخصوص کسب و کار‌ها دچار زیان نشوند.
محبی خاطرنشان کرد: می‌دانید که هفته گذشته گرد و خاک در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی باعث تعطیلی شد اما جالب است که شدت وقوع باد و میزان ریزگردها در اغلب روزهای گرم سال در سیستان و بلوچستان چندین برابر این استان‌ها بوده و ما تعطیل اعلام نکرده‌ایم. در حقیقت اگر ما بخواهیم براساس استانداردهای اعلام شده تعطیلی اعلام کنیم، تعداد روزهای تعطیل به بیش از 200 روز خواهد رسید اما اقلیم این استان متفاوت است و باید بر اساس شرایط تصمیم بگیریم.

طوفان در زابل ادامه دارد
«محسن حیدری»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از وقوع طوفان 108 کیلومتری در شمال استان خبر داد و گفت: با وجود آنکه اغلب روزهای تابستان در استان شاهد وزش بادهای 120 روزه هستیم اما در برخی روزها شدت این باد‌ها به حدی است که سبب وقوع طوفان شده و دردسرهایی را برای مردم ایجاد می‌کند.
حیدری با اشاره به اینکه وزش باد شدید روز گذشته شعاع دید افقی در زابل را به ۳ هزار متر کاهش داد، افزود: طوفان تا پایان هفته در استان ادامه دارد اما شدت وزش باد از امروز کاهش پیدا می‌کند. البته همچنان وزش باد با سرعت 60 تا 70 کیلومتر تا پایان تابستان در استان ادامه دارد.
 وی تصریح کرد: در شمال استان تا چهارشنبه وزش باد شدید و گردوخاک و در بعضی ساعات طوفان گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت در زاهدان و سایر نقاط نواحی مرکزی و جنوبی استان افزایش غبار و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و گردوخاک رخ خواهد داد.
مدیرکل هواشناسی استان توصیه کرد: در ترددهای جاده‌ای احتیاط شود و از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبارآلود شدن هوا خودداری و از کار در ارتفاعات نیز جداً پرهیز شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی