حاشیه، اعتراض و اخراجی که دامن دوومیدانی را گرفت!

پرتاب به بیـــــرون از آفتاب

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

اعتراض و اخراج رکورددار پرتاب نیزه، بدجور حاشیه‌ساز شده است.
فقط یک هفته از استوری علی فتحی گنجی رکورددار پرتاب نیزه درباره وضعیت غذا و خوابگاهش تا ادعای اخراجش از مجموعه آفتاب انقلاب گذشت. علی فتحی گنجی یکشنبه هفته پیش استوری‌ای ازغذایش و هم‌اتاقی‌اش با سوسک و گربه در خوابگاه مجموعه انقلاب منتشر کرده بود. او همان موقع در مصاحبه‌ای گفته بود: «چرا بعضی ورزشکاران باید در هتل با شرایط و امکانات خوب باشند اما من در خوابگاه باشم و با سوسک، گربه، گرما و پشه زندگی کنم. چگونه با این شرایط، ۸۰متر بیندازم؟»
درست یک هفته بعداز این مصاحبه خبر اخراج او سوژه داغ رسانه‌ها شد. او می‌گوید: «با اینکه سرباز هستم، اما با همان شرایط دو بار رکورد ملی را شکستم و اگر کم‌کاری نمی‌شد، می‌توانستم جزو یکی از مدال‌آوران آسیا باشم. در واقع با کمترین امکانات به این رکورد رسیدم. سرپرست فدراسیون می‌گفت «نیزه را 80 متر پرتاب کن تا برایت نیزه بخرم و تو را به هانگژو ببرم». من هم گفتم امکانات بدهید، ورودی المپیک و مسابقات جهانی را می‌گیرم. غذای من در خوابگاه عدس پلو، لوبیا پلو و استانبولی است که مناسب ورزشکار نیست. با خودم گفتم استوری بگذارم، شاید شرایط بهتر شود، ولی گفتند که از آفتاب انقلاب بیرون بروم و در واقع مرا بیرون انداختند.»
فتحی گنجی حالا به حدی رسیده که حتی به خداحافظی هم فکر کرده: «مانده‌ام چه کار کنم. حتی به خداحافظی فکر می‌کنم، آن هم در 22 سالگی که می‌توانستم سهمیه المپیک بگیرم و حتی مدال.دو سال است ماهیانه 2 میلیون و 800 هزار تومان بابت حقوق سربازی می‌گیرم و با همان تمرین می‌کنم و رکورددار ایران هم هستم. چرا اینقدر به من ظلم می‌کنند؟ مکمل، غذای خوب، هتل و... هم دارند، پس چرا همه ما را به یک چشم نگاه نمی‌کنند؟ آیا چون ورزشکار دیگر، مربی‌اش مدیر تیم‌های ملی است، به او بها می‌دهند؟»

داوری: مگر ما کسی را
اخراج می‌کنیم؟
اما افشین داوری، سرپرست فدراسیون دوومیدانی، ادعای رکورددار پرتاب نیزه درباره اخراجش از مجموعه آفتاب انقلاب را قبول ندارد: «مگر ما کسی را اخراج می‌کنیم؟ ما حتی اسمش را برای هتل داده بودیم اما خودش از هتل بیرون زد، دلیلش را هم نمی‌دانم. حتی می‌توانید از هتل درباره صحت و سقم قضیه بپرسید. در واقع هتل، اوایل به خاطر بد حسابی فدراسیون اصلاً به ما اتاق نمی‌داد و من شب به شب اینترنتی برای بچه‌ها اتاق می‌گرفتم.
این قضیه چالشی شده بود، بعد که متوجه خوش‌حسابی ما شد، مشکل هم حل شد. البته ما بچه‌هایی که ورودی بازی‌های آسیایی را گرفته‌اند در هتل اسکان دادیم. فتحی ‌گنجی در رکوردگیری به حدنصاب لازم نرسید و چون سرباز است خواست به پادگان نرود و از خوابگاه استفاده کند که موافقت کردیم. پس ما برای فتحی گنجی کم‌کاری نکردیم، برای اینکه او ورودی بگیرد، اسمش را برای قزاقستان رد کردیم یا برای قهرمانی آسیا، حتی خروجی‌اش را هم پیگیری کردیم، اما پاسپورتش نرسید. مرحله اول لیگ هم خودش نیامد. هرچند قبلاً گفته بود کشیدگی کشاله ران دارد. در واقع ما برای او کم نگذاشته‌ایم.»
داوری معتقد است؛ اصلاً تخلیه خوابگاه ربطی به استوری و انتقاد فتحی گنجی ندارد: «این کار ما هیچ ربطی به استوری و انتقاد او ندارد. ما حتی از دوومیدانی‌کاران باشگاه چادرملو به‌رغم قرارداد، خواستیم قبل از لیگ خوابگاه را خالی کنند. یعنی ما آن‌قدر کوچک شده‌ایم که به خاطر یک استوری ورزشکارمان را از خوابگاه بیرون کنیم؟ به‌نظرم این بچه دوست داشت در قهرمانی آسیا شرکت کند و وقتی جور نشد، ناراحت است و البته حالا هم تحت‌تأثیر بعضی افراد چنین حرفهایی می‌زند.من فتحی گنجی را از صمیم دل دوست دارم و اصلاً از او ناراحت نیستم. او فعلاً با نیزه‌های 50تا 65 متر پرتاب می‌کند و ما سه نیزه با برد 85 تا 90 متر سفارش داده‌ایم تا از سوئد برایش بیاورند. فکر کنم این روزها بگذرد و نیزه‌ها هم برسد، سوءتفاهم او هم برطرف می‌شود.»
سرپرست فدراسیون دوومیدانی، بازسازی را دلیل خالی کردن خوابگاه‌ها می‌داند: «ما برای رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا در بهمن ماه، باید خوابگاه‌ها و سالن آفتاب را بازسازی کنیم، به همین دلیل از بچه‌های چادرملو که آنجا اردو داشتند، خواستیم خوابگاه‌ها را خالی کنند. چرا که اول شهریورماه نماینده کنفدراسیون دوومیدانی آسیا برای بازدید به تهران می‌آید و ما هم بازسازی را بلافاصله بعداز لیگ شروع کردیم. به‌جز احسان حدادی که یک اتاق مجزا و مجهز در مجموعه دارد، هیچ ورزشکاری در خوابگاه نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی