صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

بررســـی هفته اول بازی‌های لیگ برتر

حاشیه‌ها آغاز شد!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

 
شروع دوباره حاشیه، درگیری، محرومیت و اعتراض. این توضیح کوتاهی درباره هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران است که چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد تا تنور رقابت‌های باشگاهی کشور که بعد از برگزاری بازی فینال جام حذفی میان استقلال و پرسپولیس در تاریخ دهم خرداد بسته شده بود، بعد از 69 روز دوباره روشن شود. مسابقاتی که قرار بود از روز 12 مرداد آغاز شود اما به دلیل گرمای هوا و مسائل دیگر یک هفته به تعویق افتاد ولی از همان ابتدا، باز هم مسائلی رخ داد که باعث شد باز‌هم حاشیه بیشتر از متن مورد توجه قرار بگیرد.

حضور بانوان در ورزشگاه
البته یکی از اتفاق‌های خوب این هفته لیگ برتر، حضور بانوان در ورزشگاه بود و برای اولین مرتبه در تاریخ لیگ برتر، بانوان تماشاگر در خارج از تهران به ورزشگاه آمدند و بدون هیچ مشکلی تیم محبوب‌شان را تشویق کردند و در سلامت کامل و حفظ شئونات اوقات فراغت مناسبی را در ورزشگاه گذراندند. اتفاقی که در مسابقه گل‌گهر و فولاد افتاد و مادران و خواهران فوتبالیست‌ها نیز در ورزشگاه حضور داشتند. حالا هم به نظر می‌رسد که این اتفاق در هفته‌های بعد بیشتر رخ خواهد داد تا خانم‌های علاقه‌مند به فوتبال، بازی‌های بیشتری را از نزدیک ببینند.
اولین‌های فصل
اولین گل لیگ بیست‌و‌سوم را، امیر طاهر بازیکن پیکان در دقیقه 30 بازی با نساجی وارد دروازه این تیم کرد. اولین گل به‌خودی فصل را هم محمدحسین منادی دروازه‌بان ملوان زد و شوت بازیکن ذوب‌آهن بعد از برخورد به تیرک افقی دروازه به بدن او برخورد کرد و وارد دروازه شد. اولین اخراجی فصل نیز، سیدمهدی رحمتی سرمربی نساجی مازندران بود که وقتی داور به او کارت زرد نشان داد، به جای اینکه سرجایش برگردد شروع به اعتراض به داور کرد تا کارت قرمز را مقابل چشمانش ببیند. اولین پنالتی فصل را هم گل‌گهر به دست آورد که احمدرضا زنده‌روح آن را تبدیل به گل کرد. سجاد شهباززاده بازیکن مس رفسنجان هم در دقیقه 70 از مسابقه اخراج شد تا نخستین اخراجی لیگ بین بازیکنان باشد. نیلسون جونیور از سپاهان و صفا هادی بازیکن تراکتور دیگر بازیکنان اخراجی این هفته بودند.

محرومیت و احضار
در این شرایط یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که رخ داد، محرومیت‌هایی بود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، بلافاصله برای معترضان در نظر گرفت و مهران موسوی، بازیکن و مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم، رحمتی سرمربی نساجی تا اطلاع ثانوی محروم شدند و علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد و حالا باید درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود. اینکه فدراسیون در دفاع از داوران و جلوگیری از اعتراض‌های ادامه‌دار و مسبوق به سابقه به داوری بخواهد تصمیماتی سریع و بازدارنده بگیرد، اتفاق بسیار خوبی است اما اینکه به انتقادهای منطقی هم واکنش نشان دهد، صحیح نیست. چرا که البته بیرو به نوع برگزاری لیگ در شرایطی که قرمزها به‌خاطر خرابی سکوهای ورزشگاه آزادی از همراهی هواداران‌شان محروم بودند، واکنش نشان داد و از مهدی تاج گلایه کرد. در حالی که با انتقاد صحیح است که می‌توان مشکلات را برطرف کرد و لیگ را پیش برد.

شروع با 5 امتیاز منفی
شمس آذر که یکی از تیم‌های تازه صعود کرده به لیگ برتر است، در موقعیت عجیب و بدی این فصل از رقابت‌ها را آغاز کرده است. تیمی که فصل قبل در چند بازی از بازیکن غیرمجاز (سرباز) استفاده کرده و با سه امتیاز منفی به دلیل شکایت سایپا لیگ را آغاز کرد اما پس از اینکه در بازی مقابل استقلال خوزستان به تساوی 1-1 رسید، سه امتیاز دیگر هم به دلیل شکایت شهرداری همدان از شمس‌آذر کم شد تا این تیم بعد از بازی هفته اول لیگ برتر منفی پنج امتیاز شود! به این ترتیب، سعید دقیقی سرمربی شمس‌آذر که از اتفاق‌های رخ داده ناراضی است، در وضعیت سختی در ابتدای لیگ بیست و سوم قرار گرفته است.

رشد میانگین گل زده
در بازی‌های این هفته که پنج دیدار آن برنده داشت و سه مسابقه آن هم به تساوی انجامید، 18 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا بطور میانگین 2.25 گل در هر مسابقه به ثمر رسیده باشد که آمار نسبتاً خوبی محسوب می‌شود چرا که در فصل‌های گذشته، هفته‌هایی بود که میانگین گل‌های زده به یک گل هم نمی‌رسید اما حالا این حد نصاب رشد کرده است. در بازی‌های این هفته، به غیر از بازی هوادار و مس رفسنجان، بقیه مسابقات گل داشت و در چهار مسابقه، سه گل یا بیشتر به ثمر رسید که در نوع خود جالب توجه بود.
گل، پاس گل و کلین شیت
در بازی‌های این هفته 17 بازیکن مختلف برای تیم‌های‌شان موفق به گلزنی شدند (گل به خودی اکبرمنادی محاسبه نشده است) و کسی موفق به دبل نشد. ضمن اینکه 11 بازیکن هم پاس گل دادند و پنج دروازه‌بان نیز موفق به کلین شیت شدند و باید دید در هفته‌های آینده چه بازیکنانی در صدر فهرست این آیتم‌ها قرار می‌گیرند.

برد خوب سپاهان
و شکست سخت تراکتور
پرگل‌ترین بازی این هفته در دیدار سپاهان و تراکتور به دست آمد که با نتیجه 3-1 به سود زردپوشان اصفهانی به پایان رسید و چهار گل داشت. شاگردان مورایس با این پیروزی که در مهم‌ترین بازی هفته به دست آمد، از همان ابتدا برای تیم‌های لیگ خط و نشان کشیدند و خود را مدعی قهرمانی نشان دادند. در سمت دیگر، تراکتور شکست سختی خورد تا پاکو خمز به این موضوع اعتراف کند که تیمش را او نبسته است! تراکتور که از هفته ۱۶ تا ۲۹ فصل قبل (در ۱۴‌بازی) ۱۱ گل خورده بود، در هفته سی‌ام لیگ قبل، هفت گل از استقلال خورد و در این بازی هم سه بار دروازه‌اش باز شد تا در دو بازی، 10 گل دریافت کرده باشد.

استقلال را دست کم نگیرید
قاطع‌ترین برد را هم استقلال در بازی خارج از خانه برابر صنعت نفت به دست آورد و حریفش را در آبادان 3-0 شکست داد تا شاگردان جواد نکونام هم با وجود حاشیه‌هایی که قبل از شروع فصل داشتند و تغییرات فراوانی که در استقلال از لحاظ مدیریتی و فنی به‌وجود آمده بود، به صدرجدول صعود کنند و نشان دهند هرگز نباید آبی‌پوشان پایتخت را دست کم گرفت.

شروع خوب اوزونیدیس و ربیعی
این هفته یک برد 3-0 دیگر هم داشت که با برتری گل‌گهر مقابل فولاد به دست آمد تا اوزونیدیس سرمربی یونانی گل‌گهر، کارش را در سیرجان با برد آغاز کند. دیگر برد این هفته را ذوب‌آهن با نتیجه 2-1 مقابل ملوان در انزلی کسب کرد تا محمد ربیعی هم کارش را با برد شروع کند و مهدی تارتار هم مقابل تیم سابقش ناکام باشد.

خوب و بد پرسپولیس
پرسپولیس هم چهارشنبه برابر آلومینیوم به برتری رسید تا قهرمان لیگ گذشته هم با برد استارت بزند. البته گلی که علی نعمتی برای سرخپوشان پایتخت زد، با ابهام آفساید همراه شد ولی نظر اکثر کارشناسان داوری بر این بود که گل در شرایط صحیح به ثمر رسیده است. با این حال، نبود مهاجم نوک، موضوعی بود که در ترکیب تیم یحیی گل‌محمدی کاملاً به چشم آمد.

 

برش

عالیشاه رکورددار شد
حضور امید عالیشاه در ترکیب پرسپولیس برابر آلومینیوم، این بازیکن را با ۱۰ فصل حضور، به رکورد بیشترین تعداد فصل بازی در پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر رساند.
عالیشاه قبلاً در این رکورد با کریم باقری شریک بود، باقری از لیگ دوم تا دهم، ۹ فصل بطور مستمر در لیگ برتر برای پرسپولیس بازی کرد و همچنان رکورددار بیشترین فصل متوالی بازی برای پرسپولیس است.

جستجو
آرشیو تاریخی