صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

اخبـــار

95 درصد از هزینه‌های بستری با اجرای طرح پزشک خانواده رایگان می‌شود
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در نشست راویان سلامت با اشاره به طرح سلامت خانواده گفت: در طرح سلامت خانواده برای هر کد ملی باید پرونده سلامت ایجاد شود تا اگر بیمار شد به پزشک خانواده مراجعه و به متخصص ارجاع داده شود. در صورت نیاز به بستری نیز ۹۵ درصد هزینه‌ها رایگان انجام خواهد شد.
به گفته وزیر بهداشت، برنامه پزشکی خانواده در ۵۹ شهرستان انجام می‌شود و مشوق‌هایی برای افرادی که در این طرح وارد شوند، در نظر گرفته می‌شود.
وی در خصوص دستاوردهای حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: قبل از انقلاب، وابستگی ۱۰۰ درصد داشتیم، در حوزه سلامت عقب افتاده بودیم و بیماران برای درمان به خارج اعزام می‌شدند و مشکلات دیگر، در حالی که امروزه ایران در حوزه سلامت در منطقه حرف اول را می‌زند و همچنین پذیرای درمان بیماران خارجی است که در بحث توریسم سلامت مطرح می‌شود و حتی برخی از کشورها متقاضی انتقال دانش پزشکی ایران نیز هستند.


85 میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بزرگترین تسویه بدهی نظام بانکی را انجام دادیم، گفت: مقدار تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت در سال 1400 و 1401 به اضافه حداقل 70 هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال‌جاری برای این منظور در نظر گرفته شده، کم‌نظیرترین تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی است. حداکثر همکاری از سوی دولت و قوای سه‌گانه برای انجام این تأدیه بدهی صورت گرفت و این روند باید ادامه داشته باشد و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.
میرهاشم موسوی افزود: طی دو سال گذشته بالغ بر یک میلیون و نهصد هزار نفر بیمه‌شده جدید به صندوق اضافه شد. زمانی که ما مسئولیت سازمان را پذیرفتیم، سهم سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان 23 هزار تومان بود و این عدد امروز به 102500 تومان رسیده است. توسعه روزافزون خدمات وظیفه ماست، اما باید به مقدورات هم توجه کرد.
وی درباره دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه تأمین‌اجتماعی گفت: قبل از انقلاب فقط 20 درصد از جامعه 35 میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند، اما امروز بیش از 73 درصد جامعه 85 میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

بیمه اجتماعی برای ۸۶۰ هزار راننده حمل و نقل عمومی فعال است
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تشریح آخرین وضعیت بیمه رانندگان درون و برون‌شهری گفت: اکنون ۸۶۰ هزار راننده حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری با پرداخت ۱۳.۵ درصد حق‌بیمه از معافیت سهم دولتی برخوردارند که ۳۵۰ هزار نفر از این جمعیت رانندگان درون‌شهری و مابقی رانندگان برون‌شهری‌اند.
محمد محمدی افزود: بیمه رانندگان تاکسی و حمل و نقل عمومی نیز در بودجه سال ۸۶ لحاظ و مقرر شد، رانندگان حمل و نقل عمومی با پلاک «ع» با پرداخت ۱۰ درصد از ۱۷ درصد حق‌بیمه مربوطه از ۱۰ درصد سهم دولتی استفاده کنند. امسال تلاش می‌شود مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل ونقل بین‌شهری و همچنین وزارت کشور و حمل ونقل درون‌شهری بتوانند بخشی از حق‌بیمه رانندگان جدید را در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی کنند.


فعال‌سازی کارگروهی
برای بیماری‌های خاص
مدیرکل سازمان‌های مردم ‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت از فعال‌‌سازی کارگروه بیماری‌های خاص در اداره کل سازمان‌های مردم‌ نهاد و خیرین سلامت خبر داد و گفت: در سال ۱۳۶۳ میانگین سن افراد مبتلا به تالاسمی کمتر از ۱۵ سال بود، اما امروز این افراد دهه ۵ و ۶ زندگی خود را تجربه می‌کنند.
محمدجواد حیدری‌‌پور افزود: در سال‌‌های گذشته وزارت بهداشت و انجمن تالاسمی، دو اقدام مهم را انجام دادند؛ نخست، بیماری خاص تلقی ‌شدن تالاسمی برای ارائه خدمات دولتی و دوم، اجباری ‌شدن غربالگری پیش از ازدواج به منظور پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی.
حیدری پور با پرداختن به پوشش ۹۸ درصدی داروهای وارداتی و ۱۰۰ درصدی داروهای داخلی بیماران تالاسمی توسط بیمه، گفت: در نظر داریم تا در اداره کل سازمان‌های مردم‌ نهاد و خیرین سلامت برای بیماری‌های خاص از جمله تالاسمی، کارگروه بیماری‌های خاص را دوباره فعال کنیم و کمیته‌های مشورتی با حضور نمایندگان انجمن‌های مربوطه ایجاد شود.

جستجو
آرشیو تاریخی