صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کسب ۷۰درصد رتبه‌های تک‌رقمی کنکور توسط «سمپادی‌ها»

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، گفت: به‌طور میانگین ۷۰ درصد رتبه‌های تک‌رقمی کنکور و نیز ۷۰ درصد رتبه‌های زیر هزار کنکور، دانش‌آموزان سمپادی هستند.
 به گزارش ایسنا، الهام یاوری درباره نخبه‌پروری و نظام آموزشی و تعداد دانش‌آموزان سمپادی اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان سمپادی پایه هفتم تا دوازدهم، در مجموع بیشتر از ۱۲۰هزار نفر و کمتر از ۱۳۰هزار نفر است. این در حالی است که تعداد کل دانش‌آموزان آموزش و پرورش در مقطع هفتم تا دوازدهم حدود هشت میلیون نفر است.
وی با بیان اینکه حدوداً بودجه سمپاد ۱۰۰ میلیارد است، توضیح داد: این بودجه برای ستاد سمپاد است و شامل پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان ستاد و برگزاری فوق‌برنامه‌هایی است که حجم آنها زیاد است و ستاد برای مدارس برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.هیچ سهمی از آن به مدارس سمپاد نمی‌رسد. در واقع مدارس سمپاد هیچ بودجه ویژه‌ای ندارند. حتی سرانه‌ای را که مدارس معمولی و دولتی دریافت می‌کنند مدارس سمپاد دریافت نمی‌کنند و از بودجه‌های تجهیز و تعمیر هم سهم کمی دارند. می‌توان گفت سرانه دانش‌آموزان تیزهوش در کشور ما صفر است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با اشاره به مصوبه اخیر هیأت دولت در خصوص تحصیل رایگان چهار دهک درآمدی اول جامعه در مدارس سمپاد، خاطر نشان کرد: هنوز زمینه اجرایی این مصوبه محقق نشده است چراکه مصوبه‌ای جدید اما ارزشمند است. قول داده‌اند برای امسال که منابع آن در بودجه دیده نشده است این امر به‌عنوان هدیه ویژه رئیس جمهور پرداخت شود که تحول خیلی خیلی مثبتی است؛ البته ما قبلاً هم به این افراد تخفیفات جدی می‌دادیم اما الان خیال خانواده‌ها راحت و مشکل حل می‌شود چراکه دغدغه پرداخت شهریه نخواهند داشت.
وی در بخش دیگر سخنانش یادآور شد: در صورت محقق شدن بودجه، این مصوبه دولت از مهرماه ۱۴۰۲ اعمال می‌شود.
 به گفته یاوری به‌طور میانگین ۷۰ درصد رتبه‌های تک‌رقمی کنکور و نیز ۷۰ درصد رتبه‌های زیر هزار کنکور دانش‌آموزان سمپادی هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌های تک‌رقمی سمپادی‌ها در کنکور نیز یادآور شد: ما در سال گذشته از شهر یاسوج، بروجن، سبزوار، نیشابور، شهر بابک و گرگان رتبه تک‌رقمی کنکور داشتیم. این افتخار خیلی بزرگی برای سمپاد است چراکه انحصار رتبه‌های تک‌رقمی در مدارس مرکزنشین و استان‌های بزرگ و برخوردار و مدارس غیرانتفاعی شکسته شده است.

۵۰ درصد رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ دانشگاه‌ها، دهک دهمی هستند
به گفته عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نزدیک به ۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های ایران در ۳۰۰۰ رتبه برتر کنکور، سهم دهک دهم جامعه است.
ایمان افتخاری در خصوص مدارس سمپاد، نخبه‌پروری و نظام آموزشی اظهار کرد: سمپاد متولی بخش زبده و خاص استعدادی کشور است اما افق دید ما در مسأله عدالت آموزشی باید طوری باشد که هر استعدادی به شکوفایی برسد. با این حال نقطه‌ای که ما الان در آن هستیم با افقی که به آن نگاه می‌کنیم فاصله قابل توجهی با هم دارند. سمپاد نقطه آغاز است و گام‌های بزرگی باید برداشته شود.
وی با تأکید بر اینکه تنها راه رسیدگی به استعدادها، مدارس سمپاد نیستند، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اساسنامه جدیدی که چند سال قبل تصویب کرد، بر روش‌های دیگر توجه به استعدادها تأکید دارد. برخی از آمارها حاکی است، ضعف اصلی ما به دهک‌هایی از جامعه مربوط می‌شود که به آنها در شهرهای بزرگ که مدارس سمپاد آنجا هستند، دسترسی نداریم؛ از این رو باید برای این امر راه‌های دیگری اندیشیده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی