سکوها و تماشاگران؛ اصلی‌ترین سوژه‌های هفته اول

اولین حضور هواداران خانم در خارج از تهران

چگونگی حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، بخصوص هواداران خانم، به یکی از سوژه‌های اصلی فوتبال ایران در چند وقت اخیر تبدیل شده و با توجه به تأکید شدیدی که فیفا درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها داشته، دولت، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال هم به دنبال این هستند شرایطی را در ورزشگاه‌ها به وجود آورند که حضور بانوان علاقه‌مند به فوتبال در استادیوم‌ها تسهیل شود و آنها با خیال راحت بتوانند بازی‌های مختلف را از نزدیک تماشا کنند.
 
حضور بانوان در ورزشگاه سیرجان
در بازی گل‌گهر مقابل فولاد در هفته اول لیگ برتر، مجوز حضور بانوان تماشاگر برای اولین بار صادر شد و بانوان به تشویق دو تیم پرداختند. این موضوع از این جهت اهمیت بیشتری پیدا کرد که این حضور برای اولین بار بود که در ورزشگاهی خارج از تهران رخ می‌داد و هواداران خانم با حضور در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان، این مسابقه را تماشا کردند.
 
بازی بدون تماشاگر در آزادی
در این میان، اتفاق دیگری که رخ داد، بدون تماشاگر اعلام شدن بازی پرسپولیس و آلومینیوم در ورزشگاه آزادی بود که علت آن بازسازی سکوهای این ورزشگاه بود. موضوعی که انتقاد شدید پرسپولیسی‌ها را در پی داشت و گفته شد بازیکنان این تیم برای هفته سوم در این ورزشگاه بازی نمی‌کنند! حتی علیرضا بیرانوند به خاطر اظهاراتش در این خصوص به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای ادای پاره‌ای از توضیحات احضار شد. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که اگر چه مرمت ورزشگاه آزادی جای خوشحالی دارد ولی اینکه بازی پرسپولیس به عنوان تیم قهرمان فصل گذشته در این شرایط و بدون حضور هوادارانش برگزار شود، نمره منفی بود که در شروع لیگ به ثبت رسید. در این خصوص ابتدا گفته شد که تا اطلاع ثانوی بازی سرخابی‌ها در ورزشگاه آزادی بدون تماشاگر خواهد بود ولی در ادامه عنوان شد که تماشاگران در بخشی از سکوها در بازی‌های آینده می‌توانند حضور پیدا کنند. ورزشگاهی که اعلام شد مبلغ برگزاری بازی در آن برای هر مسابقه، 520 میلیون تومان است.
 
 یک بازی با دو گزارشگر
بازی سپاهان و تراکتور در ورزشگاه نقش جهان، یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته اول بود که تماشاگران زیادی از آن دیدن کردند که البته شرایط حضور بانوان در آن مهیا نبود. اتفاقی که در این بازی رخ داد، این بود که ابتدا سیداسماعیل حسینی گزارشگر بازی بود ولی نیمه دوم با گزارش محمد امین حیدری پخش شد. در این خصوص، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه علت تغییر ناگهانی گزارشگر این دیدار برخی حواشی در گزارش او بوده است!
 
بیهوشی هوادار تراکتور در بازی با سپاهان
یکی از اتفاق‌های حاشیه‌ای دیدار سپاهان و تراکتور، درگیری بود که در اواخر نیمه اول این دیدار میان بازیکنان دو تیم رخ داد و یک نارنجک در سکویی که هواداران تراکتور حضور داشتند، منفجر شد. به گزارش فارس، این درگیری باعث شد که تنش از زمین به روی سکوها هم منتقل شود و پرتاب نارنجک از سوی هواداران منتسب به سپاهان زمینه‌ساز بیهوش شدن هوادار تراکتور شد و هواداران این هوادار مصدوم را بلافاصله به سمت آمبولانس بردند. به نظر می‌رسید این هوادار تراکتور از صدای این نارنجک دچار شوک عصبی شده است. در این شرایط، روابط عمومی باشگاه سپاهان در این مورد نوشت: «ضمن آرزوی سلامتی برای هوادار عزیز تراکتور که در ورزشگاه دچار حمله عصبی شد، بدین وسیله پرونده پزشکی او که در بیمارستان غرضی اصفهان تحت مراقبت قرار داشت، به منظور تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود. برخی اتفاق رخ داده برای این هوادار را جراحت ناشی از تنش بین هواداران اعلام کرده بودند، در حالی که مستندات پزشکی چنین ادعایی را به‌طور قطع رد می‌کند. لازم به ذکر است که این هوادار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده و در‌ حال حاضر در سلامت به سر می‌برد». با این حال، اورژانس علت بیهوشی هوادار تراکتور را استرس عصبی، احساس تنگی نفس و بی‌قراری عنوان کرده است. با این حال، انتظار می‌رود با توجه به اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته به خصوص در مسأله «سرباز احمدی» رخ داد، مسئولان ورزشگاه‌ها به دنبال ایجاد فضای آرام‌تری برای هواداران باشند. البته یکی از اتفاق‌های خوبی هم که در این دیدار رخ داد، این بود که گروهی از هواداران سپاهان پس از این بازی به تمیز کردن سکوهای ورزشگاه پرداختند که در نوع خود جالب توجه بود.

 

ورزشگاه آزادی فعلاً 50 هزار نفری است

سؤال هواداران سرخابی از مسئولان این است که ورزشگاه آزادی چه زمانی مهیای حضور هواداران خواهد بود؟ مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی می‌گوید: «ابتدا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید درخواست استفاده از این ورزشگاه را مطرح کنند و بعد قرارداد همکاری منعقد شود و براساس برنامه‌ای که آنها می‌دهند تکلیف استفاده از ورزشگاه مشخص شود.در حال حاضر سکوهای ورزشگاه آزادی 50 هزار نفر گنجایش دارد برای اینکه بتوانیم همزمانی مسابقات و بازسازی را داشته باشیم فازبندی کردیم. قطعاً وقتی برنامه‌ها را بگیریم به شکلی بازسازی را مدیریت می‌کنیم تا در زمان برگزاری مسابقات هواداران در ورزشگاه حضور داشته باشند.» عسگریان در صحبت با برنامه «ورزشگاه» در مورد زمان آماده شدن ورزشگاه آزادی گفت: «با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز اول این ورزشگاه آذرماه سال‌جاری آماده بهره‌برداری خواهد شد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی