صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

گزارش «ایران» از اشتغال و درآمدزایی یک کارآفرین جوان

کارآفرینی را با 500 هزار تومان در سال 98 شروع کردم

فرزانه پیری
روزنامه نگار

امروزه کسب و کارهای خانگی یا (Home business) در بسیاری از کشورهای جهان به خاطر کم هزینه و درآمدزا بودن مورد توجه قرار گرفته است. کسانی که شرایط کار کردن در بیرون از خانه را نداشته باشند می‌توانند در خانه با راه‌اندازی کسب و کاری کوچک، خود را مشغول کرده و منبع درآمدی برای خانواده باشند.
راه‌اندازی مشاغل خانگی نیاز به هزینه‌های سرسام آور اجاره مغازه یا دفتر، خرید تجهیزات اداری و هزینه‌کرد هزینه‌های جاری اعم از آب و برق و کرایه تاکسی ندارد و این امکان را به افراد می‌دهد با سرمایه‌ای هر چند اندک در محیط امن خانواده کارهای هنری بزرگی را رقم زنند.
با گسترش شبکه‌های اجتماعی، براحتی آموزش هنرهای دستی و مشاغل خانگی در فضای مجازی قابل دریافت است و این امر باعث شده است تا علاقه‌مندان با استفاده از پکیج‌های آموزشی، صاحب شغل شوند همچنین برای عرضه و فروش تولیدات از ظرفیت شبکه‌ها در فضای مجازی بهره‌مند شوند.
مشاغل خانگی دارای تنوع بسیار بالایی است که هنر رزین یکی از این کسب و کارهاست که در این گزارش با مهندس کارآفرین خانگی در زمینه هنر رزین به گفت‌و‌گو نشستیم.

• خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چطور به هنر رزین علاقه‌مند و مشغول به کار شدید؟
فرزاد تحسری 38 ساله فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی و ساکن تهران هستم، بنده علاقه بسیاری به کارهای هنری از جمله موسیقی و نقاشی و سایر رشته‌های هنری دارم و سعی می‌کنم در حد توان در اکثر آنها موفق باشم.
قبل از شیوع ویروس کرونا در بحث تجهیزات پزشکی با پدرم کار می‌کردم وقتی کرونا در سال 1398 باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد، کار ما نیزاز تب و تاب اولیه خارج شد و ما بیشتر خانه نشین شدیم، در این مدت به‌دنبال این بودم از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیتی را شروع کنم از این‌رو با تلاش و پشتکار فراوان و با استفاده از منابع مختلف و مطالعات زیاد به‌صورت خود جوش آموزش‌ها را دنبال کردم و با آموزش رزین آشنا شده و به آن علاقه‌مند شدم.
در ابتدا به خاطر اینکه هزینه لازم را برای سپری کردن کلاس‌های آموزشی نداشتم سعی کردم همان هزینه آموزشی را صرف خرید مواد اولیه کنم. در مدت 2 سال در هنر رزین، آزمون و خطا انجام دادم تا به مرور این حرفه را یاد گرفتم و بعد از کسب گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، اکنون به‌عنوان مدرس در آموزشگاه‌ها به‌صورت حضوری و مجازی تدریس می‌کنم.

• هنر رزین و تنوع تولیدات را برای آشنایی مخاطبان در این عرصه توضیح دهید.
رزین به معنای «صمغ» و یک ماده چسبناک است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود است. رزین اپوکسی یک نوع رزین مصنوعی است که در دنیا به‌عنوان مناسب‌ترین رزین برای کارهای هنری شناخته می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنعت مد و پوشاک دارد و در ساخت بدلیجات و لوازم تزئینی اغلب با استفاده از گل‌های طبیعی، اکلیل‌های متنوع، ترنسفرها و استیکرهای ورق طلا و... انجام می‌شود.
برای تولید محصولات باید از تجهیزات اساسی شامل پوشش‌های محافظ، لوازم ایمنی (مانند دستکش، ماسک و عینک ایمنی)، محیط با دمای کنترل شده و دریل مینیاتوری، رنگ‌های مختلف، ماده‌ سخت‌کننده (هاردنر)، اسپری‌ روان‌کننده سیلیکون، پیگمنت‌ها، تورچ و سایر مواد افزودنی (مواد سازگار با رزین) استفاده کرد همچنین رزین انواع مختلفی از جمله رزین پلی‌استر، رزین اپوکسی، رزین پلی‌یورتان و رزین پلی‌آمید دارد که هر کدام از این رزین‌ها دارای خواص و کاربردهای متفاوتی هستند و برای هنر زیورآلات رزینی از نوع رزین اپوکسی استفاده می‌شود و من برای اینکه تولید خوب و باکیفیتی داشته باشم سعی می‌کنم مواد اولیه رزین را از مکان‌های معتبر با کیفیت و تنوع بالا انتخاب کنم.

• بیشترین تولیدات رزینی در کجا کاربرد دارد؟
تولیدات رزینی بیشتر در صنعت مد و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان زیورآلات کاربرد بسیاری دارد.
بسیاری از بانوان به جای خرید طلا در این شرایط اقتصادی، از زیورآلات رزینی استقبال می‌کنند و حتی بسته به نوع و سلیقه خودشان، سفارش کار می‌دهند. خلاقیت و نوآوری در این هنر زیاد است و براحتی می‌توان ایده‌ای را با کامپیوتر و نرم افزار طراحی کرد و بعد از طراحی اولیه آن را به مرحله اجرا درآورد و محدودیتی در ارائه طرح‌ها وجود ندارد و هر شخص می‌تواند تصوراتش را پر و بال بدهد و آنها را به‌صورت الگو درآورده و اجرایی کند.
در تولیدات رزین خلاقیت نقش اصلی را ایفا می‌کند و بی‌نهایت طرح و تنوع و ایده وجود دارد که بسته به سفارش می‌توان آن را اجرایی کرد. من با استفاده از ابتکار و نوآوری با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام مهندسی کشاورزی بود و با توجه به شناختی که از گل‌ها و گیاهان مختلف داشتم سعی کردم از گیاهانی که خشک می‌کردم در تولیدات رزینی استفاده کنم و این امر نیاز به تمرکز و دقت زیادی دارد.
بنده در این چند سال اخیر تولیداتی از جمله گوشواره، انگشتر، ساعت، دستبند و گردنبند، جاکلیدی و غیره را داشته‌ام که مورد استقبال هنردوستان قرار گرفته است.

•برای تولیدات رزینی چقدر سرمایه‌گذاری کردید؟
سال 1398 کار رزین را با 500 هزار تومان شروع کردم و الان علاقه‌مندان می‌توانند با یک و نیم میلیون تومان، این کار را انجام بدهند. آموزش‌های رزینی در فضای مجازی وجود دارد و حتی در این زمینه هم تدریس انجام می‌دهم و می‌توانم هنرجویانی را که علاقه‌مند هستند از مرحله صفر تا صد آموزش بدهم.

• در آموزش‌های هنری که برای رزین انجام می‌دهید، استقبال مردم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در زمان کرونا که بسیاری از آموزشگاه‌ها تعطیل شده بود بیشتر آموزش‌ها از طریق فضای مجازی و شبکه‌ها به‌صورت برخط ارائه می‌شد در همین زمینه من هم از طریق شبکه‌های مجازی آموزش‌ها را به متقاضیان در شهرستان‌های دور ارائه کردم و اکنون که آموزش‌ها به‌صورت حضوری است در ماه حدود هشت نفر شاگرد دارم.

• بیشتر تولیدکنندگان با مشکل عرضه مواجه هستند. برای فروش تولیدات چه راهکارهایی دارید؟
بنده مدرک بازاریابی را از طریق دوره‌های آموزشی کسب کرده‌ام و آشنا به بازارکار هستم. در مرحله اول، تولیدات را به مغازه‌ها و فروشگاه‌های اطراف بردم و وقتی فروشنده‌ها تنوع و کیفیت کارها را می‌دیدند، استقبال می‌کردند و از آنها سفارش می‌گرفتم.
درابتدای کار به پیشنهاد خانواده صفحه‌ای را در شبکه‌های مجازی راه‌اندازی کردم و به مرور با تشویق دوستان و دنبال کننده‌های آن صفحه، کم کم کار پیشرفت کرد تا اینکه از طرف رسانه ملی به بنده پیشنهاد شد تا مستندی از کارهایی که در خانه انجام می‌دهم ساخته شود و بعد از پخش مستند و بازخورد خوبی که از سوی مخاطبان دریافت کردم، تصمیم گرفتم که به این کار جدی‌تر نگاه کنم و مطالعاتم را در زمینه ساخت زیورآلات رزینی بالاتر بردم.از ظرفیت شبکه‌های مجازی برای فروش تولیدات استفاده کردم و از این طریق بازاریابی و تبلیغات انجام دادم و اکنون سفارش‌هایی از استان‌های مختلف کشور دارم.
به تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنم، برای فروش کالاها، نمونه‌ای از تولیدات را به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، یا بازارچه‌های محلی، جمعه بازارها، فروشگاه‌های صنایع دستی و نمایشگاه‌هایی که در صنعت مدل و لباس مشغول فعالیت هستند برده و از طریق این فضاها اقدام به عرضه کنند و همچنین از ظرفیت شبکه‌های مجازی که متنوع هستند برای فروش محصولات استفاده کنند.

•آیا روی صادرات تولیدات هم فکر می‌کنید؟
 در این زمینه نیاز به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر و تسهیلگری دارم و از راهنمایی افرادی که می‌توانند به من در این زمینه مشاوره داده و یا کمک کنند استقبال می‌کنم.

• نقش حمایتی خانواده را در مشاغل خانگی چطور ارزیابی می‌کنید؟
نقش پدر و مادر و همراهی آنها در راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی بسیار پررنگ است چون این کار در محیط خانه صورت می‌گیرد نیاز به حمایت‌های خانواده و فراهم کردن شرایط مناسب دارد.
پدر و مادر بنده نیز در راه‌اندازی رزین بسیار کمک کردند و آنها در تهیه ابزار و مواد اولیه همراه من بودند و حتی در بحث ایده و ارائه پیشنهاد و نظر با من همراهی و همدلی می‌کردند و با تشویق‌های خود باعث شدند من با آرامش و علاقه بیشتری به این کار جذب شوم.

• چه آینده‌ای را برای هنرتان ترسیم می‌کنید؟
درصدد هستم هنرجویان بسیاری را در این زمینه (رزین) آموزش بدهم تا از طریق این هنر، اشتغالزایی ایجاد شده و کسب درآمد کنند. برای آینده نیز تجربه‌هایم را به‌صورت مکتوب در قالب یک کتابی تدوین و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهم داد.

 

بــــرش

هر خانه یک کارگاه
شعار ما «هر خانه یک کارگاه» است. آموزش حرفه‌های مشاغل خانگی این کمک را به افراد می‌کند تا در محیط خانواده و در کنار سایر وظایف و دریک محیط بسیار کوچک، با کمترین هزینه اقدام به راه‌اندازی کسب و کار خانگی به‌عنوان شغل ثانویه کنند تا درآمدی برای امرار معاش باشد.
من معتقدم باید افراد به سمت کارهایی بروند که علاقه‌مند هستند، این موضوع باعث می‌شود با علاقه و عشق بیشتری کار کنند و تولیداتی با کیفیت بالا داشته باشند. هنر رزین به خاطر تنوع بالا مورد استقبال بسیاری از کارجویان قرار گرفته است و علاقه‌مندان برای ورود به بازار کار تنها لازم است پس از آموزش اصولی این هنر، خلاقیت خود را به کار بگیرند و از آن کسب درآمد کنند و کار با رزین را می‌توان به‌عنوان یک شغل خانگی نگاه کرد که می‌تواند جنبه هنری و درآمدزایی داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی