صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

مساله حجاب را درست ببینیم

دکتر اکرم عظیمی
روانشناس

چندی پیش دکتر خدایاری فرد در جمع بخشی از نخبگان شهر شیراز اظهاراتی مغایر با قانون حجاب داشتند که ضمن آن بیان کردند: «نظام نمی‌تواند این ماجرا را جمع کند».
خب ایشان از ظرفیت‌های مردمی‌که پشتوانه محکمی‌برای نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران هستند غافل شدند، قطعاً همین ظرفیت مردمی‌انقلاب کرد، هشت سال دفاع مقدس داشت، فتنه ۸۸ را خاموش کرد، شهیدانی مانند محسن حججی و آرمان‌الله وردی داد اما نگذاشت به نظام خدشه‌ای وارد شود.
تفاوت در زاویه نگاه به مسائل و میزان گستردگی نگاه است. اگر زاویه محدود و نگاه صرفاً تجربی به مسائل داشته باشیم نوسانات نتایج و نظریات را می‌بینیم اما زمانی که نگاه ما بر بستر اسلام باشد با آرامش، نهایت تلاش خود را می‌کنیم که عاقبت با متقین است.
(نگاهی به قرآن و قصص قرآنی و وعده پیروزی در قرآن می‌تواند راهنمای معتبری برای ایشان باشد).
ایشان بیان می‌کنند که: حجاب اختیاری به نفع حفظ نظام است.
ایشان احتمالاً مبانی و اهداف نظام اسلامی‌را نمی‌شناسند، زیرا در نظام اسلامی، لیبرالیسم و آزادی فردی در اجتماع جایگاهی ندارد. قبل از ایشان افراد مختلف و حتی سیاسیون پیشنهاداتی مانند توقف پیشرفت نظامی‌را دادند که ثابت شد این نوع مصلحت‌اندیشی‌ها نه‌تنها نفعی برای نظام ندارد بلکه به ضرر نظام خواهد بود (نگاهی به ۸سال دوران ریاست‌جمهوری گذشته این حرف را ثابت می‌کند).
ایشان بیان می‌کنند که هرکس باید خودش باشد و تلویحاً اشاره می‌کنند که حجاب داشتن یعنی نقاب زدن...
در روانشناسی رشد، در آسیب شناسی روانی و در روانشناسی اجتماعی یکی از مؤلفه‌های جدی‌ای که مورد بررسی قرار می‌گیرد رفتار فرد در حضور دیگران و در جامعه است. همان‌گونه که رهبر انقلاب تأکید کردند ما کاری نداریم که فلان فرد در خانه خود رفتار غلطی دارد، وظیفه نظام هدایت افراد در اجتماع است.
اگر قرار باشد هدایت افراد را زیرسؤال ببریم، بنابراین تقریباً اکثر مشاغل فعلی از اعتبار ساقط می‌شوند، چه‌ بسا والدین نیز باید وظیفه تربیت را کنار گذاشته و اجازه دهند فرزندشان خودش باشد و نقاب نزند! بنابراین آموزش تمامی‌آداب اجتماعی از جمله احترام به دیگران، کنترل خشم و... مغایرت با خود بودن دارد و افراد باید هرزمان بدون کنترل خودشان هرآنچه را میل دارند انجام دهند.
(پیشنهاد می‌شود ایشان به‌ جای تعبیر غلط نقاب، از واژه صحیح رعایت آداب و حریم اجتماعی استفاده کنند و از این منظر به مسأله حجاب بنگرند).
ایشان بیان می‌کنند که: اگر حجاب قانونی شود منجر به لجبازی می‌شود.
امید داریم هم دولت و هم مردم، از تمام ظرفیت خود همزمان و به‌طور صحیح استفاده کنند تا درکنار اجرای قانون، دلایل عقلانی، روانی و اجتماعی استفاده از حجاب تبیین شود تا در این صورت اکثریت افراد قطعاً حجاب خود را چه بسا بهتر از قبل رعایت خواهند کرد.
ایشان بیان می‌کنند که نظام روشی جز سرکوب نمی‌داند. ما البته با ایشان کامل موافق نیستیم، نظام تاکنون سرکوب جدی نداشته است که اگر چنین بود شاهد این بی‌بند وباری در سطح اجتماع نبودیم و اگر چنین بود اکثریت مردم از شرایط راضی بودند، متأسفانه اکنون اکثریت مردم که تمایل به مذهب یا تمایل به نگاه عقلانی (و نه هیجانی) به مسائل دارند، مخالف شرایط فعلی جامعه هستند و مطالبه جدی ما نیز استفاده ازاقناع و گفت‌و‌گوی علمی- معرفتی و بیان عواقب ترویج بی‌حجابی اختیاری است.
ایشان بیان می‌کنند که به‌عنوان یک نمونه پژوهشی در شهر شیراز بی‌حجابی اختیاری آزاد شود؛ متأسفانه امکان چنین پژوهشی وجود ندارد زیرا عواقب و نتایج این پژوهش الزاماً در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود و احتیاج به زمان بررسی طولانی‌تری وجود دارد.
همچنین آیا ایشان تضمین می‌کنند که همه مردم بدانند و آگاه باشند که این یک پروژه علمی‌و زمانمند است و در این زمان اجازه خروج از شهر شیراز و مراوده با سایرین را ندارند و درنتیجه کنترل همه متغیرهای مؤثر بر سلامت روان افراد امکان پذیر باشد تا خدشه‌ای به نتایج وارد نشود.
بهتر نیست به‌جای انجام چنین پژوهش غیرممکنی، از پژوهش‌های متعدد گذشته در ایران و در سایر کشورها که همبستگی دینداری و خصوصاً رعایت حجاب با سلامت روان را بررسی کرده‌اند، استفاده کرد؟
حرف بسیار است و گوش شنوا و چشم بینا و عقل متفکر متأسفانه اندک.
در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
سربازان امام زمان(عج) مسحور اندیشه‌های خام و محدود نخواهند شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی