صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

باید دشمن از ما بترسد
اینستاگرام منتسب به آیت‌الله جوادی آملی در پستی، بخشی از تفسیر ایشان درباره آیه 123 سوره توبه را آورده است: «باید به گونه‌ای باشید که دشمن‌ در شما قدرت و عظمت ببیند و جرأت حمله نداشته باشد. خدای سبحان در قرآن کریم می‌فرماید: (قاتلوا الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا فیکم غلظة). باید به گونه‌ای باشید و دست‌تان پُر باشد که دیگران از شما بترسند و سراغ شما نیایند.»

ارتباط با ادبیات معاصر کشور، وظیفه همه ماست
علی‌اصغر عزتی‌پاک داستان‌نویس در صفحه اینستاگرامش مطلبی با عنوان «زمانی برای مطالعه» از نوشته‌های یکی از فعالان حوزه کتاب بازنشر کرده ودرشرح آن آمده: «یک سالی می‌شه که بهش یقین پیدا کردم که به عنوان یه خواننده کتاب و اهل ادبیات، وظیفمه که با ادبیات معاصر کشور خودمونم ارتباط پیدا کنم، حتی اگر خیلی چیزهاشونو قبول ندارم، بهشون اشراف داشته باشم و با همه انواع کتاب‌هاشون آشنا بشم و همین تأثیر زیادی برام داشته؛ تأثیری که باعث شده با نگاهی بازتر به مسائل نگاه کنم و به‌صورت پیش‌فرض در مقابل مسائلی که ظاهراً قبول ندارم، جبهه نگیرم. کتاب «تشریف» نوشته علی اصغر عزتی‌پاک هم یکی از کتاب‌هاییه که شاید اگه دو سال پیش بهش برمی‌خوردم با یه گارد خاصی می‌رفتم طرفش، ولی درحال حاضر، اینجوری نبود. (خداروشکر)داستان با ریتمی دلنشین پیش‌میره که خواننده رو خسته نمی‌کنه و باعث می‌شه خواننده هم‌پای نویسنده باشه. در کل کتابیه که با دیدی جدید منو مواجه کرد و باعث شد فارغ ازعقایدم به این موضوع نگاه کنم. شما هم این کتابو خوندید؟»

چهره واقعی یک مبارز در کنار چرخ ریسندگی
کامران شرفشاهی شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و رسانه در صفحه اینستاگرامش تصویری از مهاتما گاندی منتشر کرده و در شرح آن نوشته: «هیچ کدام از عکس‌های مهاتما گاندی به اندازه عکسی که مارگارت برک وایت در سال 1946 از او در کنار چرخ ریسندگی‌اش گرفت، چهره واقعی این مبارز مدنی و رهبر بزرگ استقلال هند را نشان نمی‌دهد!»

مضرات لب فروبستن به وقت گفتن
 محمد بحرانی با انتشار تصویری از خود در صفحه اینستاگرامش به موضوع «عدم توانایی در گفتنِ «نه» اشاره کرده و دراین باره نوشته: «خجالتی بودن. عدم توانایی در گفتنِ «نه» شب تا صبح مرور کردن جملاتی که باید می‌گفتی و نگفتی. در محذوریت قرار گرفتن. لب فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی. معذب بودن. این‌طوری می‌شه که زندگی پر از فشار و استرس و اضطراب می‌گذره. من این‌طوری‌ام. شما این‌طور نباشید.»

رباعی از استاد خرمشاهی در توصیف هنر یک هنرمند
بهرام سالکی، نقاش و شاعر یک مثنوی و چند رباعی از بهاءالدین خرمشاهی را که درباره آثارش سروده است در پست اینستاگرامی منتشر کرده.
«وقتی که نوشت سالکی مصحف خویش/ بگرفت جهانی از هنر در کف خویش از بهر فرابردن آن جبرائیل/ برجست برهنه‌پای بر رفرف خویش»

گم شدن در جست‌وجوی خویشتن
اینستاگرام انتشارات امیرکبیر، بخشی از کتاب «کاهن معبد جینجا» نوشته وحید یامین‌پور را منتشر کرده و این نویسنده آن را در استوری خود بازتاب داده است. در این قطعه آمده است: «به موازات از دست رفتن جوانی، خودم را چاه کنی می‌بینم که هرچه بیشتر زمین وجودش را می‌شکافد و بیشتر فرو می‌رود، به آنها که بالای سر چاه به جست وجو مشغولند، کمتر صدایش می‌رسد.»

جستجو
آرشیو تاریخی