صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

پخش مسابقات فقط بر عهده صدا و سیماست

قنبرزاده: تلویزیون در حال تعامل با فدراسیون است

کارگروه نظارت بر قانون سقف بودجه و قرارداد باشگاه‌های فوتبال در روزهای گذشته تشکیل و اعضای جدید این کارگروه توسط رئیس فدراسیون منصوب شدند. در این بین این کارگروه روز شنبه در اولین جلسه خود تصمیمات مهمی گرفت که سهم اصلی این تصمیمات به باشگاه تراکتور اختصاص داشت. تراکتوری‌ها براساس تصمیمات جدید کارگروه نظارت بر قانون سقف بودجه و قراردادها موفق شدند جواز حضور محمد نادری، بازیکن جدیدشان را به طور رسمی بگیرند. البته این تصمیم کارگروه با اعتراض سایر تیم‌های لیگ برتری همراه بود و تیم‌های دیگر اعتقاد دارند که قانون سقف بودجه تنها در خدمت یک تیم خاص است!
منصور قنبرزاده، رئیس کارگروه نظارت بر قانون سقف بودجه و قراردادها به «ایران» می‌گوید: «این کارگروه از روز شنبه 14 مرداد کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و در این روز ما قرارداد تیم‌های تراکتور، ملوان انزلی، نساجی مازندران و آلومینیوم اراک را بررسی کردیم. این 4 تیم از نظر کارگروه مشکلی در قراردادهای خود نداشتند و بازیکنان این تیم‌ها می‌توانند بدون مشکل در لیگ برتر حاضر شوند.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «در مقرراتی که وضع شد ابهاماتی وجود داشت که این ابهامات برطرف شد. در مقررات داشتیم بازیکنان لژیونر کشورمان که در لیگ‌های دسته اول و پایین‌تر خارجی بازی می‌کنند و به ایران می‌آیند نمی‌توانند در لیگ ما بازی کنند. در این خصوص ما به دپارتمان بین‌المللی فدراسیون فوتبال نامه زدیم که پاسخ این دپارتمان آمد و براساس آن بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ‌های پایین‌تر از لیگ برتر کشور مبدأ که قصد حضور در مسابقات را دارند، مشکلی برای حضور در لیگ برتر ایران ندارند.»
رئیس کارگروه نظارت بر قانون سقف بودجه و قرارداد باشگاه‌های فوتبال در خصوص اعتراض تیم‌های دیگر به این قانون بیان می‌کند: «ما با تیمی لجبازی نمی‌کنیم. حتی وضعیت شهاب زاهدی، بازیکن جدید پرسپولیس هم در قوانین ما پیش‌بینی نشده بود و در این خصوص استعلام گرفتیم و نتیجه استعلام این بود که زاهدی مشکلی برای همراهی پرسپولیس ندارد. زاهدی در لیگ اوکراین حضور داشت و چون این کشور درگیر جنگ است، بازیکنان حاضر در لیگ این کشور بدون رضایتنامه می‌توانند در کشور دیگری بازی کنند.»
او می‌گوید: «امیر عابدزاده یکی دیگر از بازیکنانی است که به عنوان لژیونر در لیگ یک اسپانیا بازی می‌کند، او براساس قانون وضع شده، مشکلی برای حضور در لیگ برتر ندارد. این قانون برای تمامی تیم هاست و مختص تیم خاصی نیست. علاوه بر این یکی از تغییراتی که در قانون جدید صورت گرفته است در بخش بازیکنان 21 و 23 سال است که براساس درخواست برخی از تیم‌ها یک سهمیه لیگ برتری به بازیکنان حاضر در این دو رده سنی اضافه شد.»
در این بین یکی از موضوعاتی که فوتبال ایران را تهدید می‌کند، بحث حق پخش تلویزیونی است. سالهاست که فدراسیون فوتبال به دنبال این است که سهم خود را از رسانه ملی بگیرد اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاد. این موضوع باعث شد تا روز جمعه مسئولان فدراسیون فوتبال برای پیگیری موضوع حق پخش به مجلس بروند و با نمایندگان نشستی برگزار کنند. نایب رئیس فدراسیون فوتبال که در این جلسه حضور داشت، در خصوص نتیجه این نشست توضیح داد: «این جلسه دوستانه بود و ما با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم و توضیحاتی در خصوص حق پخش به آنها دادیم.»
قنبرزاده در پاسخ به این سؤال که آیا نظر اعضا در خصوص حق پخش مثبت بود، می‌افزاید: «بله اعضای کمیسیون تلفیق نظرات مثبتی در خصوص پرداخت حق پخش توسط صدا و سیما داشتند. علاوه بر این ما می‌بینیم که صدا و سیما در حال تعامل با فدراسیون فوتبال است و برنامه‌های صدا و سیما نشان می‌دهد که آنها هم می‌خواهند تا این اتفاق بیفتد و حق پخش به باشگاه‌های کشورمان پرداخت شود. موضوع حق پخش کاملاً جدی است و ای اف سی اصرار دارد که قرارداد تیم‌ها در خصوص حق پخش را بررسی کند؛ این در حالی است که تیم‌های ما حق پخش نمی‌گیرند و این موضوع باعث ایجاد مشکلات جدیدی برای تیم‌های ایرانی می‌شود.»
او در خصوص این موضوع که آیا فدراسیون فوتبال از شبکه‌های خارجی پیشنهادی برای پخش مسابقات لیگ برتر دارد، بیان می‌کند: «قانون اساسی اجازه این کار را نمی‌دهد. البته در این خصوص سازمان لیگ مکاتباتی در روزهای گذشته انجام داد اما قانون اساسی می‌گوید که پخش مسابقات ورزشی تنها بر عهده صدا و سیما است.»

 

برش

 آزادی فعلاً میزبان زنان نخواهد بود

منصور قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون  فوتبال در مورد حضور زنان در استادیوم گفت: «خوشبختانه در اراک، گفتند مشکلی ندارد. در سیرجان قطعاً بانوان این هفته حضور خواهند داشت. در استان خوزستان جا دارد تشکر ویژه از استاندار خوزستان کنیم چون نامه نوشتند ما مشکلی با حضور بانوان نداریم. در حال ارزیابی سایر استادیوم‌ها هستیم و نهادهای ذیربط گزارشی از ما خواستند. به مرور ورزشگاه‌هایی که میزبان هواداران خانم خواهند بود، بیشتر می‌شوند.» او با اشاره به اینکه در ورزشگاه آزادی چه اتفاقی رخ می‌دهد، اظهار داشت: «آزادی چون در حال بازسازی است، امکان حضور بانوان وجود ندارد. اما ستادی وجود دارد که در حال بررسی است تا بانوان در ورزشگاه‌ها حاضر شوند. مطلب مهم این است که مجوز صادر شده و منعی برای حضور بانوان نداریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی