صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

آیت‌الله رئیسی در دیدار وزیر خارجه سریلانکا اعلام کرد
آمادگی ایران برای اشتراک توانمندی‌ها با کشورهای دوست

رئیس جمهور روز گذشته در دیدار «علی صبری» وزیر خارجه سریلانکا، با بیان اینکه روابط دو کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره سازنده و رو به توسعه بوده است، ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور را بستر مناسبی دانست که می‌تواند موجب ارتقای روابط فیمابین به سطوح بالاتر شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه‌های علمی و فناوری علیرغم تحریم‌های ظالمانه گفت: آمادگی داریم این توانمندی‌ها را با کشورهای دوست مثل سریلانکا به اشتراک بگذاریم.  رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا اظهار داشت: کشورهای مختلف دنیا از جمله سریلانکا، ظرفیت‌های فراوانی برای پیشرفت دارند که اگر دخالت‌های استعماری و منفعت‌طلبانه خارجی نبود، می‌توانست باعث رشد و شکوفایی این کشورها باشد. وزیر خارجه سریلانکا نیز در این دیدار با بیان اینکه در این سفر به چشم خود دیدم که ایران با وجود تحریم‌ها به چه پیشرفت‌های عظیمی از جمله در عرصه‌های علمی و فناوری دست یافته، این موفقیت‌ها را به رئیس جمهور و ملت ایران تبریک ‌گفت. «علی صبری» با اشاره به حضور و فعالیت‌های سازنده شرکت‌های ایرانی در این کشور، از علاقه‌مندی دولت متبوعش برای گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فناوری و پزشکی خبر داد.

تاکید بر پیگیری مصرانه  مطالبات مردم از سوی مدیران
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت نیز خطاب به مسئولان بخش‌های مختلف دولت تأکید کرد ضمن پرهیز از گرفتار شدن در امور حاشیه‌ای، همه توجه و تمرکز خود را به گره گشایی از مشکلات کشور معطوف کنند. آیت‌الله رئیسی نگاه امیدوارانه، تحول‌خواه و روحیه جهادی و انقلابی مسئولان را متضمن حل مشکلات کشور دانست و گفت:‌ رویکرد کلی حرکت و اقدام مسئولان باید معطوف به باز کردن گره‌ها از مشکلات کشور باشد و در این مسیر نیز نباید گرفتار حاشیه شد. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز گرفتار شدن در هر حاشیه‌ای که مدیران کشور را از متن اصلی که همان خدمت به مردم است بازدارد حتماً یک خطای راهبردی است، بر ضرورت پیگیری مصرانه و مستمر مسائل کشور و مطالبات مردم تا حصول نتیجه از سوی مدیران در بخش‌های مختلف تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین اقدامات، خدمات و دستاوردهای دولت طی دو سال گذشته را شایسته تبیین و تنویر برای افکار عمومی دانست و با تأکید بر ضرورت حفظ و پاسداری از هنجارهای فرهنگی جامعه گفت‌: کشف حجاب، هنجارشکنی و شکستن حریم عمومی جامعه است و در عین حال خلاف شرع و قانون نیز هست و نیاز است با اتکا به قوانین موجود و همچنین مشارکت عمومی نسبت به رفع آن اقدام شود.

 

اعلام وصول درخواست بررسی
لایحه حجاب در کمیسیون مشترک

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز درخواست بررسی لایحه یک فوریتی عفاف و حجاب در کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ قانون اساسی را اعلام وصول کرد. طبق اصل ۸۵ اگرچه سمت نمایندگی قابل واگذاری به دیگری نیست اما مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. به گزارش خانه ملت، علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه ‌اکثریت نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب به صورت استمزاجی، موافقت قاطع خود را با بررسی این لایحه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی اعلام کرده‌اند، گفت: نمایندگان اعتقاد دارند نباید با این مسأله برخورد منفعلانه صورت گیرد چرا که رهبر معظم انقلاب نیز از مجلس خواسته‌اند که کارهای اساسی در این حوزه در اولویت قرار گیرد از این رو مجلس نیز قصد ندارد روند رسیدگی به این لایحه را به گونه ای پیش ببرد که مشمول زمان شود. وی در عین حال از همه نخبگان خواست با جدیت نظرات خود در این باره را به مجلس ارسال کنند.

 

معاون وزیر خارجه روسیه
امروز وارد تهران می شود

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی «تاس» اعلام کرد که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (امروز و فردا) به تهران سفر خواهد کرد تا در مورد وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همکاری ایران با گروه بریکس با مقامات تهران گفت‌وگو کند. به گزارش تسنیم، وی گفت: موضوع مذاکرات ما مشخص است: مسلماً این وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل مسأله برنامه هسته‌ای ایران است. علاوه بر این، مسائل مربوط به همکاری ایران با بریکس هم هست. در این رابطه در سمیناری که از سوی وزارت خارجه ایران با موضوع بریکس - ایران برگزار می شود، شرکت خواهم کرد. معاون وزیر خارجه روسیه، تأکید کرد: تعامل بین فدراسیون روسیه و ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای نباید تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار گیرد. ریابکوف همچنین ابراز عقیده کرد که احتمال احیای مجدد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چندان زیاد نیست، البته روسیه قصد ندارد تلاش خود در این زمینه و کار روی این توافقنامه را کنار بگذارد.

جستجو
آرشیو تاریخی