صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

با دستور وزیر کشور برای آغاز فرایند انتخابات مجلس دوازدهم اعلام شد

یک هفته مهلت برای پیش‌ثبت‌نام داوطلبان

فرایند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با صدور دستور وزیر کشور به فرمانداران و بخشداران و کلید خوردن مرحله پیش‌ثبت‌نام داوطلبان آغاز شد. براساس جدول زمانبندی انتخابات، مرحله پیش‌ثبت‌نام از امروز ۱۶ مرداد به مدت 7 روز (تا پایان روز یکشنبه 22 مرداد) و ثبت‌نام اصلی از ۲۷ مهر انجام می‌شود؛ اسامی نهایی داوطلبان تأیید‌صلاحیت‌شده نیز دوم اسفند منتشر خواهد شد. به گزارش ایرنا، بر اساس دستور احمد وحیدی
وزیر کشور، فرمانداران و بخشداران بر اساس مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات مجلس مکلف شدند، نسبت به تشکیل هیأت اجرایی و ارسال صورت‌جلسه انتخاب معتمدین اصلی و علی‌البدل به ستاد انتخابات کشور اقدام کنند. وزیر کشور همچنین طی سخنانی در توصیه به متقاضیان حضور در میدان رقابت انتخابات مجلس دوازدهم برای از دست ندادن مهلت قانونی، تأکید کرد که فرصت یک هفته‌ای تعیین شده برای این مرحله قابل تمدید نیست. مرحله پیش‌ثبت‌نام در جریان تصویب اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با هدف افزایش فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ داوطلبان طرح‌ریزی شد. چه اینکه بر اساس قانون پیشین، شورای نگهبان برای انجام این مهم در حدود 60 روز مهلت داشت که بی‌شک برای بررسی مدارک و مستندات چندین هزار داوطلب نمایندگی فرصت اندکی به حساب می‌آمد. اما با افزوده شدن این مرحله به فرایند برگزاری انتخابات این فرصت به دست‌کم 134 روز افزایش پیدا کرد. ایجاد سامانه الکترونیک از سوی وزارت کشور برای انجام پیش‌ثبت‌نام هم اقدامی بود که برای افزایش سهولت و دقت در انجام این مرحله انجام شد. بر اساس اعلام هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اگر چه این شورا در مرحله پیش‌ثبت‌نام تنها مدارک شکلی و عینی افراد توسط نهادهای مورد استعلام را بررسی می‌کند، اما همین بررسی از حیث برخورداری داوطلب از شرایط اولیه مانند مدرک تحصیلی، سن لازم، عدم سوء‌پیشینه مؤثر قضایی و امثال آن مانع از آن می‌شود که مهر رد‌ صلاحیت بر پیشانی افراد گذاشته شود.

مراحل و مدارک پیش‌ثبت‌نام
داوطلبان حضور در انتخابات مجلس دوازدهم باید در مهلت هفت روزه تعیین شده با مراجعه به تارنمای keshvar.moi.ir و از طریق پیوند «ثبت درخواست متقاضیان داوطلبی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» نسبت به تکمیل اطلاعات و بارگزاری مدارک مورد نیاز اقدام کنند. آخرین مدرک تحصیلی معتبر، کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی و یا کارت معافیت دائمی برای آقایان با سن کمتر از 50 سال، گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مدارکی است که تصاویرشان باید در این سامانه بارگذاری شود. متقاضیان حاضر در خارج از کشور نیز می‌توانند با مراجعه به سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای انجام این مرحله اقدام کنند.

اعلام زمانبندی انتخابات مجلس دوازدهم
روز گذشته محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم از اعلام کلیات برنامه زمانبندی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به رؤسای ستاد انتخابات استان‌های کشور خبر داد. بر اساس این زمانبندی پس از پایان مهلت پیش‌ثبت‌نام و تا ۲۷ شهریور گواهی‌های مربوط توسط دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح به درخواست‌کنندگان تحویل می‌شود. رسیدگی به اعتراضات داوطلبان درباره این گواهی‌ها نیز تا 26 مهر انجام می‌شود. مرحله اصلی ثبت‌نام از داوطلبان 27 مهر تا سوم آبان است.

جستجو
آرشیو تاریخی