صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

آلوده‌ترین صبح مشهد در قرن جدید
 مشهد - شاخص لحظه‌ای هوای مشهد بر اثر طوفان و گردوخاک که از ساعت پایانی شنبه شب آغاز شد، صبح روز گذشته به ۳۰۰ رسید و از وضعیت بسیار ناسالم هم عبور کرد.
شاخص آلایندگی مشهد صبح دیروز به 300 هم رسید و کیفیت هوای شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته نیز با عدد شاخص کلی ۱۶۴ در شرایط ناسالم قرار داشت.
روز یکشنبه هواشناسی استان خراسان رضوی دو هشدار باران و گردوغبار برای مردم این استان صادر کرد. هواشناسی خراسان رضوی علاوه بر هشدار بابت بارش باران در نواحی شمالی استان با صدور جداگانه هشدار نارنجی از وزش باد شدید، پدیده گرد  وغبار و افزایش آلایندگی و آلودگی هوا و کاهش دید افقی در جاده‌های نواحی شمالی، شرقی و جنوب شرقی استان برای روز یکشنبه خبر داد.کلانشهر مشهد روز گذشته غبار آلود بود و براساس اظهارات مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، گرد و خاک دید افقی در جاده‌های استان را محدود و بارش باران جاده قوچان-درگز را لغزنده کرد. جعفر شهامت به ایرنا گفت: بارش باران در جاده قوچان - درگز در محدوده «امام قلی» موجب لغزنده شدن سطح این جاده ترانزیتی شد.
 
اجرای ۷۰ درصد مصوبات حمایت از تولید در آذربایجان غربی
ارومیه - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: از مجموع ۴۳۵ مصوبه که در جریان بازدید از واحدهای تولیدی استان در قالب یکشنبه‌های حمایت از تولید تصویب شده، ۷۰ درصد عملیاتی شده‌ است.
 جواد کرمی استاندار آذربایجان‌غربی دربازدید از ۲ واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی ارومیه افزود: ۱۹۱ واحد تولیدی و صنعتی تاکنون در استان مورد بازدید استاندار و مدیران اجرایی مرتبط قرار گرفته و مسائل و مشکلات این واحدها از نزدیک بررسی شده‌ است.
وی اظهار کرد: در طول بازدیدها تلاش شد تا مشکلات واحدهای راکد و نیمه راکد در همان محل بررسی و دستورهای لازم برای حل آن از سوی مقام ارشد اجرایی استان صادر و دستگاه‌های مربوطه موظف به پیگیری و بر طرف کردن آنها شوند. معاون استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تلاش بر این است تا تمامی واحدهای راکد و نیمه راکد به چرخه تولید بازگردانده شوند، گفت: طرح یکشنبه‌های حمایت از تولید و صنعت در طول سال تحت هیچ شرایطی تعطیل نشده و این بازدیدها در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و دانش بنیان، متداول است.

خارک و رطب آبادان به بازار آمد
اهواز - مدیر جهاد کشاورزی آبادان از آغاز برداشت خارک و رطب نوبرانه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ هزار تن رطب برحی و استعمران از سطح نخیلات آبادان برداشت شود.
به گزارش ایسنا، حسن دشتی‌نژاد اظهار کرد: از چند روز گذشته برداشت خارک و رطب نوبرانه از نخیلات شهرستان آبادان آغاز شده است.
مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: این شهرستان دارای ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار نخیلات است که از این میزان ۱۵ درصد به رقم برحی و ۷۰ درصد به رقم استعمران اختصاص یافته است. دشتی‌نژاد ادامه داد: ۷۰ درصد از نخیلات آبادان رقم استعمران بوده که رقمی زودرس نسبت به برحی است که هم‌اکنون برداشت این محصول در آبادان آغاز شده و در کل دو درصد از این محصول به‌صورت خارک و رطب برداشت می‌شود. وی با بیان اینکه برداشت خرما از شهریورماه آغاز می‌شود، عنوان کرد: از کل محصول خرمای نخیلات آبادان، حدود ۲۵ درصد در مرحله رطب و خارک برداشت می‌شود که بازارپسندی زیادی دارد.

 ورود برنج خارجی و داخلی
به گیلان ممنوع
رشت - استاندار گیلان با تأکید بر اینکه در گیلان خرید تضمینی و توافقی برنج آغاز شده و ادامه خواهد یافت، گفت: دستور دادیم هیچگونه برنج خارجی و داخلی اصلاً و ابداً از مرزهای اردبیل، رودبار و رودسر وارد گیلان نشود.
اسدالله عباسی تصریح کرد: اکنون میانگین نرخ سرمایه‌گذاری در کشور ۴۱ درصد است که این نرخ در استان گیلان ۴۷ درصد (براساس شاخص‌های آماری در سامانه مرکز آمار کشور) می‌باشد. وی نرخ بیکاری استان گیلان را نیز ۶.۱ درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ ۸.۲ درصد بیکاری در کشور ما در این شاخص ۲ درصد رشد داریم. با توجه به این نکته که بسیاری از بیکاران استان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. وی با بیان اینکه با ترویج این گونه و گونه‌های پرمحصول می‌توانیم در ۲۳۸ هزار هکتار مزارع برنج، تولید برنج را از نزدیک ۷۵۰ هزار تن درسال به ۹۰۰ هزار تن برسانیم، افزود: برخی کشاورزان در کشت این گونه‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند. شما باید با تضمین کشت و ارائه نمونه این محصول به کشاورزان، بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی