صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

بارش‌های رگباری سبب وقوع سیلاب شد

خراسان شمالی باز هم روی خط بحران سیل

ایران زمین - کمتر از۲ ماه از آخرین سیل خراسان شمالی نگذشته بود که این بار در 14 مرداد ماه تنها 10 دقیقه بارش بازهم این استان را روی خط بحران‌ قرار داد و سیلاب، زندگی مردم روستایی را مختل کرد. هر چند این بارش‌ها در لحظات اول خوشحالی مردم را به همراه داشت اما زمانی نگذشت که سیلاب رودخانه‌های روستاهای مشهد طراقی، گلیان، سنجد و بخش قوشخانه شیروان را پر کرد و بسیاری از مزارع کشاورزی و باغات حوالی این رودخانه تخریب شدند.  بر اساس اعلام مسئولان مدیریت بحران این استان با وجود زمان کوتاه بارش‌ها میزان خسارت‌ها بسیار زیاد بوده است.

2 نفر در سیلاب جان خود را از دست دادند
«غلامرضا شفیق»، مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی در خصوص خسارت‌های سیل استان به «ایران» گفت: به دنبال بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های راز و جرگلان، شیروان و فاروج متأسفانه 2 خانم در روستای مشهد طراقی کشته شده و خسارات زیادی به تأسیسات و زیر ساخت‌های بخش‌های مختلف به خصوص اراضی کشاورزی وارد شد.
مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی افزود: شدت سیلاب در این شهرستان به حدی بوده که آب سه دستگاه خودروی بدون سرنشین را با خود برده است. در برخی نقاط شهرستان فاروج هم سیل جاری شده اما تا این لحظه خسارتی گزارش نشده است.
وی ادامه داد: امدادگران در همان ساعات اولیه این بحران در قالب ۶ تیم به روستاهای سیلزده مشهد طراقی علیا و مشهد طراقی سفلی شهرستان شیروان اعزام شدند و اقدام به توزیع بسته‌های غذایی در مناطق سیلزده کردند. با تلاش مأموران دستگاه‌های اجرایی، برق، گاز و آب این روستاها وصل شده‌اند. البته در بحش‌هایی که مخزن ذخیره آب خسارت دیده بود اهالی با تانکر آبرسانی شده‌اند.
شفیق با تأکید بر اینکه بیشترین شدت سیلاب در شهرستان راز و جرگلان گزارش شده، گفت: راه روستاهای «داشلی قلعه» و «سوخسو» بخش غلامان شهرستان راز و جرگلان بیشترین آسیب را از ناحیه سیلاب متحمل شده‌اند. همچنین جاده بجنورد - رازوجرگلان هم مسدود شده بود که با فروکش کردن سیلاب و با تلاش نیروهای امدادی بازگشایی شده است.
مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی با اشاره به اینکه هشدارهای لازم از چند روز قبل صادر شده بود تأکید کرد: در سیلاب اخیر خیلی‌ها به این هشدار‌ها توجه نداشتند. به طور جد از مردم می‌خواهیم توصیه و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

نجات 27 گردشگر گرفتار در سیلاب
«ابراهیم سارمی»، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی هم در این زمینه گفت: امدادگران این جمعیت ۲۷ گردشگر گرفتار در سیل شهرستان مانه و سملقان را که در محدوده چشمه «گاوگل» در داخل خودرو گرفتار سیلاب شده بودند نجات دادند.
به گفته وی شمار خودروهای گردشگران حادثه دیده در این سیل ۱۲ دستگاه گزارش شد.
سارمی تصریح کرد: به علت حجم بالای سیلاب، دسترسی با خودرو به حادثه دیدگان امکان پذیر نبود از این رو تیم‌های عملیاتی از مسیرهای دسترسی مالرو با استفاده از چهار پایان، اقلام امدادی را به حادثه دیدگان رسانده و بین آنان توزیع کردند.
خسارت سیل به ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی شیروان
محمد محمد زاده، رئیس سازمان کشاورزی خراسان شمالی نیز در این زمینه به ایرنا گفت: بارش باران و جاری شدن سیل به بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شیروان خسارت زده است. از مجموع این میزان خسارت ۱۰۰ هکتار مربوط به اراضی زراعی و ۴۰ هکتار نیز مربوط به باغ‌های این شهرستان است.
وی با اشاره به اینکه خسارت‌ها در حال بررسی است، افزود: سیل به زیر ساخت‌های مختلف از جمله سامانه‌های آبیاری نوین، کانال انتقال آب، سه دستگاه تراکتور، ۲ رشته قنات و... در این شهرستان خسارت زیادی وارد کرده که میزان دقیق آن بعد از بررسی‌های نهایی اعلام خواهد شد.
محمدزاده خاطرنشان کرد: برای جبران خسارت‌ها تلاش می‌کنیم تا تسهیلاتی از بخش‌های مختلف در اختیار کشاورزان قرار دهیم که از بهره برداران می‌خواهیم از هم اینک به بازسازی و لایروبی ۲ رشته قنات روستاهای شیروان اقدام کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی