صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و نه - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نگرانی از تکرار حادثه در پله برقی‌های تهران

پرونده حادثه قطع دست یک دختر بچه 9 ساله در پله برقی خیابان تختی و همینطور گیر کردن دست یک پسر بچه 12 ساله در پله برقی خیابان رجایی در جنوب تهران دیروز با واکنش تند شورای شهری‌ها در پارلمان بهشت روبه‌رو شد. شورایی‌ها در جلسه دیروز با ارائه پیشنهاداتی خواستار رسیدگی سریع به موضوع و عدم تکرار حوادثی مشابه آن در شهر تهران شدند. ایمنی در شهر یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شورایی‌ها در جلسه دیروز بود. قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در این جلسه با ارائه گزارشی درباره این حادثه، بر اختصاص بودجه مناسب برای حل مشکلات پله برقی‌ها تأکید کرد و گفت: سال گذشته برای ۵۰۰ پله برقی فعال در سطح مناطق دستورالعمل صادر کردیم واجرای آن را به تمام مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کردیم و در رصدها مشخص شد که وضعیت اجرای این دستورالعمل مناسب بوده است. امسال نیز کلاً سه مورد حادثه پله برقی رخ داد که دو موردش مربوط به دو روز اخیر است و یک مورد نیز مربوط به اوایل سال بود.
وی با بیان اینکه در مترو نیز ۱۰۰۰ پله برقی وجود دارد که روزانه به چندین میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند، گفت: سیستم قطع برق پله برقی به گونه‌ای است که اگر جسم خارجی وارد آن شود با عبور سه پله متوقف می‌شود، اگر جسم خارجی وارد پله برقی شود در جا خاموش نمی‌شود چرا که احتمال پرت شدگی وجود دارد و سه کف پله حرکت می‌کند و بعد از آن متوقف می‌شود که متأسفانه کودکی ۹ تا ۱۰ ساله‌ روی آخرین پله بود که دستش گرفتار می‌شود.
وی با بیان اینکه بررسی‌های سامانه ۱۳۷ نشان داد که از ابتدای امسال 7 مورد تماس در خصوص خاموشی این پله برقی و 9 نقص فنی ثبت شده است، گفت: کارشناسان ما در این حادثه به این نتیجه رسیدند که سهل انگاری شهروند علت بروز این حادثه بوده است اما شاید بتوانیم با افزایش سطح آگاهی‌های مردم از بروز این حوادث جلوگیری کنیم و بهتر است با نصب تابلوهایی در سطح شهر نسبت به افزایش آگاهی مردم اقدام کنیم و همچنین لازم است که واحد HSE بازدیدهای هفتگی برای رصد وضعیت دستگاه‌های برقی سطح شهر تهران داشته باشند.
پس از سخنان محمدی، برخی شورایی‌ها در سخنانی نسبت به عملکرد شهرداری درخصوص این حادثه انتقاد کردند.
ناصر امانی با بیان اینکه شهروندان در این مدت 7 بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و نسبت به خاموش بودن پله انتقاد کردند، گفت: شهرداری که تعمداً پله برقی را خاموش نمی‌کند، حتماً نقص فنی داشته، این نشان می‌دهد که پله ناایمن بوده است.من به جای روابط عمومی شهرداری تهران عذرخواهی کرده و ابراز پشیمانی می‌کنم اما لازم است که کارشناس رسمی دادگستری این حادثه را بررسی کرده و نسبت به تعیین میزان قصور شهرداری، پیمانکار و شهروند اقدام کند.
تشکری هاشمی نیز با بیان اینکه باید دلجویی لازم از خانواده این دختر انجام شود، گفت: اینکه یک برچسبی بزنیم که حادثه در پله برقی متوجه شهروند است، ناشی از بی‌مسئولیتی است. چرا که پله برقی‌ها باید به صورت مداوم چک شوند و اگر خرابی یا ساییدگی مشاهده شد باید حتماً نسبت به رفع آن اقدام شود.
وی با بیان اینکه مسأله اصلی اینجا است که رسیدگی به پله‌ برقی‌ها به سازمان زیباسازی که مسئولیت تبلیغ محیطی را دارد سپرده شده است، افزود: سازمان زیباسازی در مورد پله برقی‌ها نه تخصص دارد و نه با توجه به گستردگی کارش امکان رسیدگی دارد و شما اگر از مدیرعامل زیباسازی بپرسید که چند پله را دیدید با توجه به حجم کارش و اینکه ۵۰۰ پله برقی در تهران فعال است پاسخ مثبتی به ما نمی‌دهد و این در حالیست که پله برقی‌ها باید به شهرداران نواحی سپرده شود.
وی با بیان اینکه مشخصاً تقاضا دارم که شهرداری توضیح دهد که چرا با وجود نقایص مشهود به گونه‌ای که دست یک بچه تا آرنج وارد پله شده مماشات کرده و در ایمنی دقت نکردند، گفت: لازم است که شورای شهر با فوریت تصمیم بگیرد که نظارت به پله برقی‌ها در سطح مناطق و شهردار ناحیه سپرده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی