صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سریلانکا:

فرصت احداث پالایشگاه نفت و نیروگاه در سریلانکا فراهم شده است

تنوع‌بخشی به شرکای تجاری همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستور کارهای سیاست خارجی کشور قرار دارد. وزیر خارجه سریلانکا در حالی برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم به ایران آمده است که تهران و «کوته» ورود به مرحله جدیدی از رابطه را تجربه می‌کنند و در آغاز راهی هستند که می‌تواند تاثیرات شگرفی را بر روند تبادلات تجاری‌شان داشته باشد. از این رو رابطه دو کشور حالا در موقعیت متفاوتی قرار گرفته است. بازشدن دست ایران در برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان از قبال تمرکز بر سیاست خارجی منطقه‌ای و برخورداری از حق انتخاب بیشتر سبب شده است که تهران در فصل تازه روابط خود با کشورهایی همچون سریلانکا از موضعی مبتنی بر برآورده شدن منافع اقتصادی میان‌مدت و بلند‌مدت خود وارد شود. در همین چهارچوب، مقام‌های دولت سیزدهم، گسترش روابط تجاری و بانکی با پشتیبانی نظام بانکی جهت تأمین مالی صادرات و واردات بین ایران و سریلانکا و ارائه مکانیزم‌های پرداخت و دریافت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم را در دستور کار قرار داده‌اند و می‌کوشند حجم تبادلات تجاری را به سطح اهداف تعیین شده برسانند. بنابراین آنچه در چشم‌انداز برنامه‌های آتی ایران و سریلانکا قرار دارد، افزایش حجم معاملات تجاری دو کشور است. چنانکه براساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، روابط تجاری ایران و سریلانکا در سال‌های اخیر روندی رو به رشد را تجربه کرده است. این در حالی‌ است که ایران یکی از بزرگترین مشتریان چای سریلانکاست و دیگر کالاهای وارداتی از سریلانکا شامل نارگیل خشک و تازه، کوکوپیت، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی، کائوچوی طبیعی و انواع برچسب از جنس کاغذ و مقوا بوده است.

دیدار دو جانبه وزرا
«علی صبری» وزیر خارجه سریلانکا که روز گذشته به تهران سفر کرده بود، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای سریلانکایی خود، حضور او در تهران را نقطه جدید برای توسعه همکاری‌های دو کشور دانست و با اشاره به موضوعات مورد گفت‌و‌گو از جمله همکاری‌های اقتصادی، توسعه تجارت و گردشگری و افزایش همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، افزود: «بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در دو کشور اتفاق نظر داریم.»
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در این دیدار درباره وجود برخی موانع در روابط دو کشور گفت‌و‌گو شده است، ادامه داد: «موانع موجود به راحتی قابل حل است و برخی موانع در چهارچوب حقوق بین‌الملل دارای راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی تشخیص داده شد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «همکاری در منطقه راهبردی اقیانوس هند با توجه به ریاست سریلانکا بر اتحادیه همکاری‌های کشورهای اقیانوس هند موسوم به «آیورا» از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی اخیر بود. دوره ریاست سریلانکا بر سازمان آیورا، فرصتی است برای نگاه نیرومندتر به همکاری بین کشورهای آسیایی و همکاری‌های قوی‌تر جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای آسیا و اعضای سازمان آیورا.»
امیرعبداللهیان در ادامه بر تمایل جمهوری اسلامی برای ادامه همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل و سازمان آیورا تأکید کرد و افزود: «ما همچنین در خصوص آخرین وضعیت اسناد امضا شده قبلی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم و همچنین توافقاتی را برای امضای اسناد بیشتر در آینده بین دو کشور مورد توجه قرار دادیم و بر اجرای توافقات موجود اتفاق نظر داریم.» وی در ادامه نشست خبری با همتای سریلانکایی خود گفت: «در گفت‌و‌گوی اخیر، آزادسازی زندانیان ایرانی و سریلانکایی مورد توجه قرار گرفت. در چهارچوب موافقتنامه‌های دو کشور، توافق کردیم در آینده نزدیک نسبت به آزادی زندانیان در دو کشور با نگاه انسانی اقدام کنیم و بر تقویت روابط کنسولی و فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته کنسولی بین دو کشور تأکید کردیم.» امیرعبداللهیان مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با قاچاق انسان و سایر موضوعات قاچاق را از دیگر محورهای مورد گفت‌و‌گو خواند و افزود: «تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در چهارچوب حقوق بین‌الملل مورد تأکید ماست.»

احداث پالایشگاه نفت و نیروگاه
امیرعبداللهیان به محورهای همکاری در زمینه تبادلات تجاری هم اشاره کرد و گفت: «چای سیلانی در خانه هر ایرانی حضور داشته و سریلانکا ظرفیت بالایی در تولید و صادرات چای و در عین حال دریافت اقلام مختلف از ایران دارد که در این خصوص گفت‌وگو و تبادل نظر داشتیم.» وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «حضور قوی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا، فرصت‌هایی از جمله احداث پالایشگاه نفت و ایجاد نیروگاه در این کشور را فراهم کرده است. این از پروژه‌های موفق بخش خدمات فنی و مهندسی ایران در سال‌های اخیر در سریلانکا محسوب می‌شود.»

 تقاضا از شرکت‌های ایرانی
«علی صبری» نیز در این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از اولین حضور خود در ایران گفت: «علاقه‌مندیم ایرانی‌های زیادی از سریلانکا بازدید کنند.» وزیر خارجه سریلانکا با بیان اینکه روابط دو کشور از پیش زمینه و آینده خوبی برخوردار است، افزود: «این سفر می‌تواند شروع خوبی برای اتفاقات خوش در آینده باشد. فرصت‌هایی است که سریلانکا می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد و دروازه‌ای به جنوب و شرق آسیاست.»
او با اشاره به اینکه ما در سیاست خارجی دوست همه و دشمن هیچ‌کس هستیم، ادامه داد: «ما یک موقعیت راهبردی داریم و از شرکت‌های ایرانی می‌خواهم به سریلانکا نگاه کنند.» «صبری» به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی اشاره کرد و افزود: «فرصت‌های خوبی برای کسب و کارهای زیاد در سریلانکا وجود دارد و ما در منطقه و در سطح بین‌المللی دوست ایران بودیم و می‌خواهیم به دوستی خود ادامه دهیم. در کنار هم بودیم و همواره از یکدیگر و موضع همدیگر حمایت کرده‌ایم و در مسائل داخلی یکدیگر دخالت نمی‌کنیم.» وزیر خارجه سریلانکا همچنین گفت: «قرار است ریاست آیورا را برعهده بگیریم و این فرصتی است که بتوانیم وضعیت چندقطبی در دنیای چندقطبی داشته باشیم. ایران می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی