صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

طبری به زندان بازگشت

مرکز رسانه‌ای قوه‌ قضائیه عصر دیروز در اطلاعیه‌ای از بازگرداندن اکبر طبری به زندان خبر داد. با صدور حکم 12 و نیم سال حبس و تأیید آن در دیوان عالی کشور این مفسد مشهور اقتصادی باید این مجازات را تحمل کند و شنبه 14 مردادماه برای تحمل دوران حبس به زندان اوین بازگردانده شد. این مدیر سابق قوه‌ قضائیه که سال 99 به اتهامات مختلف از جمله «تشکیل شبکه ارتشا با وصف سردستگی»، «پولشویی»، «جعل اسناد» و «اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی» محاکمه و با مجازات حبس طویل‌المدت روبه‌رو شده بود، پس از گذراندن 45 ماه زندان با استفاده از حق قانونی خود نسبت به برخی از عناوین اتهامی‌اش درخواست اعاده دادرسی کرد و دیوان عالی کشور نیز در دو مورد از عناوین اتهامی (سردستگی شبکه ارتشا و جعل اسناد) با توجه به مستندات ارائه شده از سوی وکلای متهم، نقض در پرونده را اعلام کرد اما پس از بررسی مجدد، حکم او سنگین‌تر شد.براساس رأی شعبه هم‌عرض و تأیید دیوان عالی کشور وی به 12 و نیم سال حبس قطعی و 74 ضربه شلاق محکوم شده که باید آن را تحمل کند.  این 12 و نیم سال، جدای از 45 ماه حبسی است که طبری قبلاً متحمل شده و مدت حبس قبلی بابت عناوین اتهامی دیگر بوده و از این 12 و نیم سال کسر نمی‌شود. قابل ذکر است، اکبر طبری اقسام دیگری از موارد اتهامی و محکومیت را نیز داراست که این موضوعات در مرجع قضایی در حال رسیدگی هستند.

 

موافقت سازمان فضایی با پیشنهاد انجام ۳۰ پرتاب در طول 5 سال

سخنگوی سازمان فضایی ایران اعلام کرد که این سازمان با مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره انجام ۳۰ پرتاب در طول برنامه هفتم موافق است.
دلیریان دراین باره گفت: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در جلسه اخیر خود مصوب کرده است که تا پایان این برنامه باید 30 پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی در کشور انجام شود؛ با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پرتابگر و زیرساخت‌های زمینی، تحقق این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس دست‌یافتنی است.
وی افزود: سازمان فضایی ایران براساس برنامه 10ساله فضایی و با توجه به حمایت‌های شخص رئیس جمهور  از صنعت فضایی، در حال هدایت بخش فضایی کشور در مسیر احیا و پیشبرد برنامه‌ها قرار دارد و این مسیر به‌صورت کاملاً جدی در حال طی شدن است.
سخنگوی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: از سوی دیگر، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 7 پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی انجام شده است که به‌نوبه خودش یک رکوردشکنی محسوب می‌شود و ما قصد داریم با پرتاب‌هایی که با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم، این رکوردشکنی را ارتقا دهیم. دلیریان ادامه داد: بر اساس برنامه پرتاب‌های امسال، دولت سیزدهم به‌فضل الهی طی حدود 2 سال موفق به انجام بیش از 10 پرتاب خواهد شد و این شروعی خوب برای آنچه نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برای 5 سال پیش‌بینی کرده‌اند، محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: با وجود تحرک بسیار خوبی که در دولت سیزدهم در حوزه فضایی ایجاد شده، ان‌شاءالله انجام 30 پرتاب در 5 سال کاملاً محقق‌شدنی و دست‌یافتنی است و این تعداد پرتاب حداقل تعداد پرتاب‌های مناسبی است که برای تحقق برنامه 10ساله و تثبیت فناوری فضایی لازم است؛ در واقع این مصوبه کمیسیون تلفیق که بیانگر توجه مجلس به حوزه فضایی است، جزو خواسته‌های سازمان فضایی هم هست و طبیعتاً ما برای تحقق برنامه‌های فضایی نیاز به حمایت دولت و مجلس محترم داریم.

 

طرح تأسیس حفاظت و اطلاعات
قوه قضائیه در دستورکار مجلس

مجلس شورای اسلامی در هفته جاری، طرح تأسیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را در دستورکار قرار می‌دهد. به گزارش میزان، لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرز‌های کشور در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.
بررسی لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه‌های مجلس شورای اسلامی در این هفته است.  همچنین سؤال نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر دادگستری نیز بررسی می‌شود.
طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی، طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور، طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش و طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری از دیگر دستورکارهای خانه ملت در هفته جاری است.

جستجو
آرشیو تاریخی